Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

2 Likes

https://violationtracker.goodjobsfirst.org/parent/pfizer

Pfizer har blitt dømt minst 71 ganger og betalt hundrevis av millioner dollar i bøter.

KRFerne er, overraskende nok, de som har vært mest “på” blant politikerne om vaksinepass, koronatiltak mm.

Dagens vaksiner mot covid-19 har betinget godkjenning. Vaksinene kan heller ikke kan gis til mindreårige. En bør stille seg spørsmål hvordan en politisk innført lov om vaksinepass knyttes opp mot nye legemidler før disse er helt utprøvd og endelig godkjent til allment bruk.

Dette er en artikkel for @Krafer og @rockpus

3 Likes

Å vaksinere barn, ungdommer og unge voksne er å utsette dem for en risiko, men evt gevinst er nesten utelukkende for de eldre i samfunnet og andre med nedsatt immunforsvar, som også er ganske minimal om de selv tar vaksinen.

3 Likes

@anon39067724 og Krf i skjønn forening gitt. :slight_smile:

For meg går dette på muligheten til å åpne raskere. Jeg synes det er dumt å påtvinge alle begrensinger når det finnes virkemidler som gjør at man kan åpne. Og da er det å kunne fremvise en av disse en måte å gjøre dette trygt på:

1. bevis på vaksinering;
  2. bevis på negativ test;
  3. bevis på at du har blitt frisk av korona.

Vaksinering er ikke for alle enda og det er heldigvis ikke bevis på at man har hatt korona heller. Men test kan alle ta og den er gratis. Det at negativ test kan benyttes gjør jo at ingen helt ekskluderes.
Så er det viktig at dette blir tidsbegrenset selvsagt.

1 Like

Hvis du skal med attest som viser svaret må du vel betale for dette i dag i hvert fall. F.eks om du reiser til utlandet og landet du reiser til krever en slik attest.

Tror også du undervurderer dette:

Å innføre et vaksinepass vil ikke bare medføre, men også formelt stadfeste et syn på mennesker som potensielle smittebærere.

Noe som også vil medføre at vi vil se på andre mennesker med frykt og mistenksomhet, da er det neppe langt igjen til segregering.

Dette er et svært dehumaniserende menneskesyn, som på sikt vil kunne føre til økende polarisering mellom mennesker.

«Kjærligheten skal bli kald hos mange» (Matt. 24,12) er et kjent sitat fra Bibelen som knyttes til et samfunn i kaos og uorden. Er det hit vi ønsker oss?

4 Likes

Jeg tror du og KrF overvurderer dette.
Dette gir en raskere og mer human overgang til en normal hverdag.

2 Likes

ny eller gammel “normal”?

3 Likes

Hva som er normalen har og vil alltid endre seg. Så noen justeringer på normalen blir det helt sikkert.

Hva synes du er passe stor bot / straff for å ta seg en kaffe uten vaksinepass?

5 Likes

At man avvises ved døren og må ta kaffen på uteserveringen.

1 Like

Hva med de som jobber på cafeen, får de lov å jobbe uten vaksine?

4 Likes

Bytt ut skiltene så er man der.

image

10 Likes

Har du lest noen som helst verk av for eksempel Aleksandr Solzjenitsyn eller George Orwell? Jeg gjetter på nei.

3 Likes

Nei men jeg forholder meg retten til å ha egne meninger fordi. Greit?

3 Likes

Og vi ønsker menneskerettigheter men whatever lissom…

1 Like

Absolutt. Jeg er ikke tilhenger av et meningsberettigelsespass. Når det er sagt vil jeg gjerne benytte anledningen til å anbefale litt relevant litteratur. Spesielt mener jeg historie er utrolig viktig for å se det som skjer i dag i sammenheng.

2 Likes

Ja sikkert mye man kan lære av historien og jeg har da fått med meg noe av den jeg også.
Men jeg har ikke “worst case” tankegang på alt. Det kan fort føre til lite optimale løsninger slik jeg ser det. Og når frykten for noe jeg mener er usannsynlig står i veien for gode løsninger så velger jeg de gode løsningene :slight_smile:
Og så mener jeg historien viser at vi har klart å få til mye bra i Norge og jeg tro vi klarer det igjen. Så når man begynner å snakke om faren for diverse diktatur så blir det for meg latterlig. Så får vi jo se da om det er jeg som er naiv eller dere som er paranoide :grin:

1 Like

Skjønner :+1:

Det er vel her jeg mener at historie gir en veldig god pekepinn på hva som er sannsynlig eller ikke for nåtiden. Man kan ikke evaluere nåtiden på en presis måte uten å relativisere eller sammenligne den med fortiden.

Og så er det jo viktig å huske på at ting ikke er så svart-hvitt som man fort kan få inntrykk av på et nettforum - altså enten blir det diktatur - eller så blir det fritt og fint demokrati. Det er svært mange variabler, og det er også en stor skala. Så er spørsmålet hvor man mener at samfunnet bør peile etter på denne skalaen - og da mener jeg historie et svært viktig verktøy.