Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Når Grunnloven og menneskerettigheter kan settes til side helt uten videre så lever vi ikke i et demokrati nei. Vi lever ikke engang i en rettsstat.

Denne gangen var det covid, hva blir det neste gang? Uansett så er Grunnloven og det man har ansett som udiskutable rettigheter i beste fall veiledende.

4 Likes

Hadde vi levd i en rettsstat så hadde de som bryter Grunnloven blitt hardt straffet.

1 Like
3 Likes

Snodig, disse lockdownene har jo vært støttet av 95 % av befolkningen i følge “meningsmålinger”.

1 Like

Har du link?

OK, bare 87 %.

1 Like

Kan ha endret seg siden March 25, 2020 kanskje?

1 Like

The poll sampled the views of 1,500 people in each of the three countries

Noen millioner som ikke ble spurt med andre ord :slight_smile:

1 Like

Men dette skjer jo helt sikkert ikke i Norge. I motsetning til Spania har jo ikke vi noe demokrati lenger så da blir det vel heller ingen valg. I hvertfall det jeg har lest meg frem til her.

3 Likes

Tror ikke du skal være så bekymret for demokratiet i Norge. Det lever faktisk i beste velgående. Demokratiets død i Norge er sterkt overdrevet.

Valg i Norge og valg i Iran tror jeg vel du også er enig om at er litt forskjellige greier.

3 Likes

Ser heldigvis ut som det jobbes med saken:

2 Likes

Får nesten ta frem Kafka om dette fortsetter

2 Likes

Veit ikkje om eg skal le eller grina…

Men tydelig hvordan man vinkler personer som enten er smittet eller potensielt skulle vært i karantene.

7 Likes

Give me a L
Give me an I
Give me a K
Give me an E

FHI-overlege begeistret over ny vaksinestudie

En ny studie av vaksinasjonseffekten i Israel skaper optimisme hos FHI-overlege Preben Aavitsland. Han tror det meste av epidemien i Norge kan være over i juli.

– Dette er vanvittig gode resultater. Et mirakel, sier Aavitsland til Dagens Medisin om studien.

Den viser blant annet hvordan vaksinestrategien i Israel har påvirket smittespredning, covid-19-innleggelser og død i befolkningen. Ifølge studien ser vaksinasjonen ut til å beskytte godt over 90 prosent mot å bli smittet, ikke bare mot å bli syk.

Vaksinene er også 96,7 prosent effektive mot covid-19-relaterte dødsfall og 95,3 prosent effektive mot den britiske virusvarianten.

– Erfaringene fra Israel tyder på at vaksinen beskytter mot den engelske varianten, som er dominerende både der og her til lands, hvis du vaksinerer mange nok, sier Aavitsland.

Israel ligger et par måneder foran Norge, noe som gjør at studien forteller hva vi i Norge har i vente, både når det gjelder individuell og indirekte beskyttelse.

Israel ligger tre måneder foran oss. Vaksinasjonsprogrammet vil gi minst like god effekt i Norge. Jeg tror det meste av epidemien er over i juni eller juli, og at vi kan leve ganske normalt fra da, utdyper overlegen til TV 2 om samme sak.

Israel startet ved årsskiftet massevaksinering av landets 6,5 millioner innbyggere over 16 år.

1 Like
1 Like

Interessant oversettelse til norsk fra filosofen Giorgio Agamben

2 Likes

«Forskerne tror de største avvikene er i India, der det kan være tre ganger så mange dødsfall som det offisielle tallet på 221.000, og i Russland, hvor tallet kan være fem ganger så høyt som det offisielle 109.000.»

Artikkelen er gjennomsyret med tror, kan, muligens, dersomattehvis.

Med andre ord, det kan være halvparten så mange døde som rapportert også, da det er mulig at folk har blitt feilaktig diagnostisert med covid.

2 Likes

Hadde du forventet at de skulle presentere studien som 100% sikkert rett?

Her er vel studien det siktes til tror jeg:

Ikke rukket å se på den selv enda.