Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Forstår, jeg tenker jo at viruset er en smule mer faretruende enn hva du tenker. Tipper jeg ligger sånn midt i mellom de som mener man skal gi faen og de som er livredde.

De skriver « Vi velger å gå inn med strenge tiltak nå for å unngå et stort og langvarig utbrudd med de konsekvenser en langvarig nedstenging vil ha.»

Så kan man fint mene dette er å ta for hardt i, men strategien har fungert relativt greit.

Du ser statistikken gjengitt i tabellen over, og risikoen er svært lav blant de som ikke er vaksinert nå så å bruke antall smittede som et parameter mener jeg er bortimot meningsløst nå som senskader knapt er et tema lenger.

Man bør ha skyhøy risikoaversjon for å være redd for viruset som ikke-vaksinert nå, og de fleste med så høy risikoaversjon tviler jeg på man finner i aksjemarkedet eller på et aksjeforum. Men mange líder nok av medias ekstremt skjeve og ensidige fremstilling det siste året, så mange tror at viruset er ekstremt mye farligere enn det egentlig er

8 Likes

Nei nå feiltolker du det jeg skriver igjen. Farligere betyr ikke nødvendigvis mer dødelig og jeg skriver jo om sykelighet og ikke dødelighet. Smittsomhet er en annen faktor som gjør det farligere.
Men mener jo de fleste studiene har indikert høyere sykelighet. Smittsomheten er vel stort sett alle enige om eller?

Din fremstilling av hvordan Nakstad har fremstått er jo også helt feil slik jeg ser det. Her ser du et spørsmål fra Dagbladet og hva han svarte 22. januar:
"Storbritannias statsminister Boris Johson sa tidligere fredag at de mistenker at mutasjonen kan være mer dødelig.

• Det er viktig å vite at det Boris Johnson sa, er noen forskningsresultater som kan tyde på det. Det er veldig usikkert. All erfaring tilsier at det ikke er veldig forskjellig sykdomsforløp fra det vanlige viruset. Det kan være at fordi det er mer smittsomt, så får du flere virus inn i kroppen og da får et raskere sykdomsforløp.

• Det er grunn til å ta dette med en stor klype salt. I all hovedsak så blir man ikke vesentlig mer syk av denne varianten enn den vanlige. Problemet er først og fremst knyttet til det er mere smittsomt og at det blir vanskeligere å ha kontroll med de tiltakene vi har i Norge med en ny virusvariant."

Er dette å overdrive og snakke høylytt om dødelighet?

Fra Dagbladet 4. februar:
" Amerikanske helsemyndigheter mener den britiske coronavarianten kan være mer dødelig. Espen Nakstad tror den økte dødeligheten i Storbritannia kan være knyttet til presset på helsevesenet."

Ny overdrivelse og ensidighet?

Jeg synes jo du er ensidig og overdriver jeg da.

Greit nok, det er sikkert nyanser her. Men du ser sikkert poenget, hvis du legger godviljen litt til. Jeg gidder ikke å repetere alt det andre jeg skrev over.

Jeg kan hente frem mange eksempler i tillegg det jeg linket til over. Han pleier som nevnt alltid å henvise til krisescenarioer, og overdrive frykten rundt dette, her kommenterer han f.eks en studie som angivelig viser at viruset skal være veldig farlig. Coronaviruset - Mange blir ikke kvitt helseplagene

• Denne studien viser at mange covid-19-pasienter fortsatt har helseplager et halvt år etter at de ble syke, først og fremst i form av utmattelsessymptomer, muskelslapphet, søvnproblemer, angst og depresjon, sier Nakstad.

Men foreløpig er det tyst på han nå når det gjelder studie som viser at det ikke er særlig dramatisk med langtidseffektene. Så igjen. Hvor er Nakstad når det kommer en studie fra Lancet som viser at hvis du ikke blir innlagt på sykehus av korona så er det INGEN langtidseffekter etter 6 mnd? Og gjerne kunne han samtidig informert om at 98,2% av smittede ikke blir innlagt i Norge? Slik at ikke det skapes unødig frykt her til lands.

Her tror jeg du bør se deg i speilet :wink:

3 Likes

Nå viser vel ikke studien riktig det. Studien fokuserer jo slik jeg ser det rent på friske personer uten medisinsk historie.
Så er man frisk og rask uten underliggende sykdommer, ikke bruker noen form for medisiner eller ikke har måttet oppsøke lege siste halve året og ikke blir så syk at man blir innlagt så er sjansene gode for at man ikke får senskader er vel det man egentlig kan konkludere med.
Forsåvidt positivt at det ikke er forhøyet risiko for senskader blant disse men det er vel også den gruppen man ville forventet lavest andel av senskader.

Hva baserer du denne synsingen på? Du mener at alle som er i den 85,6%-gruppen er uten medisinsk historie?

Kanskje jeg baserer det på figuren jeg la med?
Den er da selvsagt fra studien hvis du skulle være i tvil om det.

Du mener at alle som er i den 85,6%-gruppen er uten medisinsk historie?

2 Likes

Hvordan tolker du nest øverste firkant i figuren da?

Jeg tror du finner det sentrale her:

Study population

All individuals with a positive or negative RT-PCR test for SARS-CoV-2 in Denmark between Feb 27 and May 31, 2020, were eligible for inclusion. Individuals who had less than 1 year of residency in Denmark, had inconclusive test results, or died in the 2 weeks after their test were excluded.

Det står ganske tydelig her hvem som var ekskludert fra studien og hvem som ikke var det her.

Hvis det kun var “friske og raske folk uten medisinsk historie og underliggende sykdommer, og som ikke bruker noen form for medisiner eller ikke har måttet oppsøke lege siste halve året” - som du antyder at denne studien omhandler - så tror jeg det ville kommet en god del tydeligere fram enn i den figuren der.

Edit: Du minner meg veldig om Nakstad :smiley:

2 Likes
1 Like

Han etterlyser en begrunnelse fra regjeringen:

– De har ikke lagt frem grundige vurderinger på hvorfor det er strengt nødvendig at det som i all hovedsak er friske mennesker må interneres på hotell for egen regning, istedenfor å ta karantene hjemme. Heller ikke de negative konsekvensene for den enkelte drøftes i særlig grad, og som vanlig er eksempelvis vurdering av hensynet til barnets beste utelatt, fortsetter han.

– Når myndighetene gjør så enorme inngrep i våre grunnleggende friheter må de på en grundig og samvittighetsfull måte vise borgerne hvorfor tiltakene er strengt nødvendige og at lovens vilkår er oppfylt.

5 Likes

Siden det er Hurra for 17 mai og frihet og Grunnloven vår:

2 Likes
1 Like

Mulig noen har tipset dem om at kremering er den vanligste måten å ta farvel med de døde i India? :man_shrugging:

4 Likes

Kanskje dette har noe med saken å gjøre :man_shrugging: :joy:

2 Likes

“Tiende dagen med nedgang i antall smittede fra toppen” selger ikke like mye annonseplass som “Sverige er verst i Europa”. :wink:

2 Likes

Admin og moderator gruppen ser at Covid tråden har gått fra å bli en plass hvor man diskuterer påvirkningen på aksjemarkedet til generell konspirasjonsteori. Vi anser at tråden derfor har utlevd sin nytte og stenges.

13 Likes