Nei nå feiltolker du det jeg skriver igjen. Farligere betyr ikke nødvendigvis mer dødelig og jeg skriver jo om sykelighet og ikke dødelighet. Smittsomhet er en annen faktor som gjør det farligere.
Men mener jo de fleste studiene har indikert høyere sykelighet. Smittsomheten er vel stort sett alle enige om eller?
Din fremstilling av hvordan Nakstad har fremstått er jo også helt feil slik jeg ser det. Her ser du et spørsmål fra Dagbladet og hva han svarte 22. januar:
"Storbritannias statsminister Boris Johson sa tidligere fredag at de mistenker at mutasjonen kan være mer dødelig.
-
Det er viktig å vite at det Boris Johnson sa, er noen forskningsresultater som kan tyde på det. Det er veldig usikkert. All erfaring tilsier at det ikke er veldig forskjellig sykdomsforløp fra det vanlige viruset. Det kan være at fordi det er mer smittsomt, så får du flere virus inn i kroppen og da får et raskere sykdomsforløp.
-
Det er grunn til å ta dette med en stor klype salt. I all hovedsak så blir man ikke vesentlig mer syk av denne varianten enn den vanlige. Problemet er først og fremst knyttet til det er mere smittsomt og at det blir vanskeligere å ha kontroll med de tiltakene vi har i Norge med en ny virusvariant."
Er dette å overdrive og snakke høylytt om dødelighet?
Fra Dagbladet 4. februar:
" Amerikanske helsemyndigheter mener den britiske coronavarianten kan være mer dødelig. Espen Nakstad tror den økte dødeligheten i Storbritannia kan være knyttet til presset på helsevesenet."
Ny overdrivelse og ensidighet?
Jeg synes jo du er ensidig og overdriver jeg da.