Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Det blir litt sånn “alle får klare seg selv” tankegang? Hva med alle barn som kommer fra familier med mindre resurser?

2 Likes

Man er selv ansvarlig for egen lykke, og penger har lite å gjøre med det, da vi i Norge har ordninger så de fleste skal ha til å klare seg. Noen faller selvfølgelig utenfor av forskjellige grunner, men det er klart at i andre land hvor den økonomiske situasjonen er vanskeligere at slike perioder kan gjøre vondt verre.

1 Like

Nå velger ikke barn hvilke foreldre de får da

1 Like

Nei det er sant, og det er ikke alle som skulle hatt barn heller. Jeg må innrømme at dette er meget sammensatt og vanskelig å dekke godt nok, og jeg synes den første tiden med steng barnehage var hardt med 3 små barn, og det kan være enklest å tenke ut fra sin egen situasjon. Men en god familiær forankring til vanlig gjør at slike perioder går greit, om ikke så er det nok ikke helt topp fra før heller?

1 Like

Fra TV 2
Korona kan redusere menns sædkvalitet
Koronaviruset kan potensielt svekke menns sædkvalitet, ifølge en ny studie. Andre forskere sier sammenhengen er usikker og at det er for tidlig å konkludere.

Det er to forskere fra Justus-Liebig-universitetet i Tyskland som har undersøkt om covid-19 kan skade menns fertilitet.

84 menn med covid-19 ble fulgt over 60 dager og sammenlignet med en gruppe friske menn. Hos koronapasientene ble det i sædcellene funnet tegn til betennelse og såkalt oksidativt stress. – Disse effektene på sædceller er knyttet til lavere sædkvalitet og redusert fruktbarhetspotensial, sier forskeren Behzad Hajizadeh Maleki i en uttalelse.

Flere andre eksperter mener det er usikkert hvordan resultatene bør tolkes og at det er for tidlig å si noe sikkert om sammenhengen mellom covid-19 og fruktbarhet. Allan Pacey ved University of Sheffield sier det kan ha vært andre faktorer som reduserte sædkvaliteten hos koronapasientene. Én mulig faktor er at det var flere overvektige blant koronapasientene enn i kontrollgruppen.

1 Like

Vi får krysse fingrene og håpe at det stemmer. En perfekt løsning på klima-problematikken som innebærer minimalt med lidelse: En ekstremt lettspredelig pandemi som ødelegger sædkvaliteten!

1 Like

Da får vi enda en generasjon med veganere og mdg politikere :grimacing:

2 Likes

Morsomt, fordi det er mye sannhet i det… :weary:

1 Like
1 Like

Får ellers håpe sistnevnte innslag representerer unntaket mer enn regelen.

2 Likes

Hm, Nakstad og Fauci er uenige om bruken av dobbel maskebruk.
Jeg vet hva jeg vil bruke, gjør du?

1 Like

Akkurat slik som @jadda vil ha det!

2 Likes

Jeg er ingen moteløve så jeg holder meg til engangsmunnbind av korrekt kvalitet som kastes etter bruk Men for de som vil ha litt mote i hverdagen er det sikkert bra.

Fauci har sagt så mye rart rundt munnbind at jeg ikke stoler på han. Nå skal han promotere Biden sin politikk i stedet for Trump sin. Og Biden er all in på munnbindbruk :slight_smile:

2 Likes

Han sa her en dagen at det ville være bedre med 2 munnbind. Og det ultimate er jo 3 munnbind. Men for 6 mnd sa han at det var mest psykologisk hjelp i det.

3 Likes

Jeg mener det er åpenbart sannsynligvis bra med munnbind. Men jeg har jo troa på at det beste er å bruke de gode munnbindene. Altså, hvis det er så bra med to munnbind, så burde man jo bruke to munnbind av beste type. Ikke 1 munnbind av type tøy/mote, og så ett ordentlig under. Jeg tolker dette mest som en mote/signaliserings greie mer enn ett seriøst råd.

1 Like

Absolutt en motegreie. Og selv om man vet det ikke virker noe særlig så gjør man sin plikt som lydig borger. Man har et munnbind.

1 Like

Dette handler ikke om mote. Men om mangel på adekvat utstyr som kan benytte deg og dine medmennesker.
Munnbind beskytter deg ikke fra å bli smittet, men du kan unngå å smitte andre. n—95 maske beskytter deg, men enda bedre er FFP2 åndedrettsvern som i tillegg beskytter mot fuktige ting. Enda bedre erFfp3 , som filtrerer 99, 9 av det man puster inn. Engangsmasker, som n99.
Jeg har et tøymaske som som filtrerer 99, 9 prosent. Den må vaskes etter bruk, men skal tåle å vaskes tredve ganger i varmt vann. CE -sertifisert .
Ellers ser Tuftes munnbind av økologisk bomull bra ut. De har en lomme man setter inn et aktivt 2,5 pm kullfilter i. Selve kullfilteret kan brukes en gang, men holder i mange timer. Bomullsbindet må vaskes etter bruk.
Planlegger å bruke det på en eldre slektning som forhåpentligvis skal vaksineres snart.
Alternativet er ffp2 åndrettsvern i kombinasjon med et kirurgisk munnbind. Beskytter på både inn-og utpust.
CNN hadde i bra artikkel om masker.Ligger i den samme bolken som det innlegget du svarte på,med bildet av Goldmann.

Å bruke 2 munnbind kontra 1, hvor kun ett fungerer ordentlig?

Der er vi uenige. Dette handler om mote og å signalisere.

Det er fint å bruke 2 og sikkert 3 munnbind eller noe heldekkende eller bare isolere seg komplett hvis du vil være totalt sikker mot alt mulig rart. Men at dette skjer nå har med politiske signaler å gjøre.

1 Like

Et engangsmunnbind vil ikke fungere alene…
Politiske signaler? Man kan jo drikke klorin,…( Fleip)
Man puster vanligvis både inn og ut. Og må ha noe beskytter begge deler. Det er derfor sykepleiere bruker munnbind og en plastskjerm foran ansiktet.
I ekstreme smittsomme soner bruker man åndedrettsvern og skjerm. Til og med maske med egen oksygentilgang. Om man har tilgang på utstyr.

Edit: Synes synd på Fauci, som hadde en sjef som ikke trodde på vitenskap. Nå har han fått ny sjef.

1 Like