Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Vet ikke om du feiltolker eller jeg skriver svært usammenhengende. Men jeg snakker om til normal bruk når du omgås folk som du ikke aner om er smittet eller ikke og overholder regler for sosial distansering. Og ikke hvis du skal behandle folk inne på ett spesialsykehus som er tilrettelagt kun for smittede pasienter. For å unngå smitte selv og forhindre spredning er det vel god grunn til å tro at nesten all jobben gjøres med ett munnbind av riktig type og sosial distansering selv om det selvfølgelig er mulig å være enda sikrere - blant annet ved å isolere seg selv totalt, om man skulle ønske det.

Fauci tok valget om å ikke være til å stole på under forrige sjef, og hans kredibilitet blir ikke da magisk gjenopprettet under ny sjef. Det viser bare at mannen ikke er til å stole på fordi han er villig til å uttale seg på en måte som ikke reflekterer sannheten og kunnskapen han eventuelt besitter når det gagner hans politiske sjef. Og Biden har gått all in på munnbind, så ergo må Fauci gjøre det samme helt uavhengig av hva han mener om saken.

Hvis noen er villige til å klart og tydelig snakke om ett tema som ikke reflekterer hva de selv tror og mener fordi de har en sjef som legger retningslinjer for hva som skal sies, så er det ett personlighetstrekk som gjør dem upålitelige uavhengig av sjefen deres. Det er ikke sånn at mannen plutselig skal stoles på og snakker 100% sant om absolutt alt fordi han har byttet sjef. Man må se det i sammenheng med de politiske målene til den nye sjefen. Dette burde si seg selv.

Åpenbart at mannen har enormt mye større kunnskaper om temaet enn meg eller noen andre her inne. Men også like åpenbart at hva han gjør og sier også handler om politikk, og signaler man ønsker å sende.

Det er ikke sånn at jeg hater munnbind. Men dette var utgangspunktet:

Og jeg konkluderer da med at jeg nok hører på Nakstad hvis de faktisk er uenige om dette.

1 Like

I det daglige bruker jeg det omtalte tøymunnbindet, som filtrerer 99,9 prosent.
Har også brukt engangsmunnbind av ymse kvalitet.
Er ikke fan av dem. Pluss masse håndsprit før og etter butikkbesøk.
I Tyskland og USA anbefaler man n-95. Det er bedre enn munnbind. Og vanskelig å tak i.
Mulig det ikke finnes vitenskaplige bevis for å bruke N-95 inne i et tøymunnbind, Fauci sa også det på CNN , men han mente det var mer sannsynlig at dobbelbruken beskyttet bedre enn et enkelt.
Jeg synes det virker sannsynlig.
Men det er jo et valg man tar, avhengig hvilken potensiell smittesutuasjon man skal inn i.

1 Like

Når krybben er tom, bides hestene.
Det passer vist meget godt på det her, men hvad der er op og ned på historien vil jeg ikke gøre mig til herre over.

1 Like

Bedre for hver dag som går og har begynt å jobbe litt igjen :sun_with_face:

Trine forteller at hun stadig blir litt bedre. Hun har blant annet smått begynt i jobb igjen. - Jeg kan bli helt frisk igjen.

2 Likes

Det har fungert helt fint i japan, men dessverre fungerer det dårlig i Europa og USA fordi folk bruker det feil. Blant annet tar det av og på (med skitne fingre), ned på haka, når de møter kjentfolk som de skal slå av en prat med. Bruker samme om igjen hele dagen.

2 Likes

Mye rart ndg munnbindbruk, ja…
Men jeg synes jeg har lest litt for mange historier om at folk har blitt smittet trass i munnbindbruk. Munnbind stopper jo det man puster ut. Tyskland har påbudt N-95…

2 Likes

Munnbind hindrer jo bare at man puster inn viruset mens man har det på. Er man i et rom med smitte vil man jo få det på klær og kroppen ellers også og hva man gjør med hendene etterpå blir jo veldig avgjørende slik jeg ser det.

At noen tar munnbind av og på reduserer jo effekten av munnbind veldig. Spesielt med tøybind er jeg overbevist om at mange synder med akkurat det. Jeg har derfor mest tro på engangsmasker og at man passer på å kaste de uten å ta på de etterpå. Jeg tror ikke forskjellene på de vi bruker nå (type I og II) og N95 blir veldig stor egentlig da hovedproblemet nok er måten de brukes.
Med tøybind tar man jo med seg eventuell smitte man ellers ville pustet inn hjem uansett og risikerer å overføre det ved berøring etterpå.

Uansett er jo forsåvidt hovedeffekten ved masker redusert smittespredning fra smittede.

3 Likes
1 Like

Fra nettavisen:
“Nå er det enda ikke dokumentert at den er helt immun mot vaksinen, så den kan ha en viss effekt,…”

MEN/OG det er heller ikke ikke vist om den/de nye mutasjonen er mer ( eller mindre) dødlig enn den første.
Men det å redusere ( unødig) frykt er tydligvis ikke FHI sin fremste oppgave virker det som om. - Selv om vi vet at langvarig frykt reduserer folks immunforsvar og livskvalitet.
Når dødsantallet gikk ned, og man avslørte at massegraver kun var en media-løgn, så måtte det selfølgelig skapes ny frykt.
Det vi VET, fra tidligere, er at nye virus-mutasjoner er mer smittsomt men mindre dødelig.
Pytt sann. Hvorfor lage noe nummer av det? :upside_down_face:

4 Likes

Viktigste grunnen til å bruke munnbind for mannen i gata er som jeg har forstått det å hindre spredning.
Jeg antar at munnbindet bremser det meste slik at er en uheldig og er nær en som hoster/nyser og har munnbind på så er sjansen for å bli smittet mye mindre.
Jeg går ofte i butikker uten munnbind, da når jeg omtrent er alene sammen med betjening.
Unngår å puste direkte på andre som er 1-2 meter i fra.
Jeg synes forøvrig at 1 meter er ukomfortabelt nært, 1,5-2+ meter er bra.
Er det akseptabel mengde mennesker i butikken så går jeg inn med munnbind.
Har funka til nå, men da har vi heller ikke menget oss med større folkemengder.
Men jeg ble føy forbanna på sønnen på 18 som jeg fikk høre var sammen en gjeng på ti stykker i går kveld, han fikk klar beskjed om å holde seg i underetasjen, jeg vil ikke ha nærkontakt med han nå!

1 Like

40 millioner doser satt i vestlige armer. 25 doser i satt i armene til folk fra fattige land. Tanker om det?

2 Likes

Det mener jeg er feil. Det er ingen automatikk i at nye virus-mutasjoner må være mindre dødelige. Et virus kan godt bli både mer smittsomt og mer dødelig.
Men det som skjer hvis et virus blir for dødelig er jo at det dreper “hosten” for raskt og dermed sliter med å få spredd seg videre.
Men man kan fortsatt ikke konkludere sikkert med de gjeldende mutasjonene selv om dødeligheten har gått noe opp da det jo kan være andre årsaker til dette også. Men basert på de første tallene virker jo sannsynligheten for noe høyere dødelighet til å være størst slik jeg ser det.

Mer smittsomt og like dødelig kan jo også føre til noe høyere dødelighet mange steder da man kan slite med å gi tilstrekkelig behandling.

1 Like

Mer smittsomt og like dødelig øker smittetrykket over alt. Flere dør.

1 Like

Ja men poenget mitt var at det også kan øke dødeligheten (andelen av smittede som dør) på grunn av at det økte smittetrykket gjør det vanskeligere å gi adekvat behandling.
Lest om at det i Brasil var tilfelle hvor man gikk tom for oksygen feks.

2 Likes

Åndrdettsvern beskytter deg deg mot det du puster inn. Et munnbind stopper det du puster ut…

2 Likes

Ofte mest aggressivt i starten

Det hele handler om å overleve slik at det kan spre seg videre og smitte.

Det ser ut til at det er den milde varianten av korona-viruset som

sprer seg mest. :

« – Det er ikke snakk om at et virus i senere tid har utviklet seg til en farligere variant. «

Når en person er smittet med korona-viruset, kopieres det i luftveiene. Hver gang det skjer, oppstår flere genetiske mutasjoner. Noen av disse kopiene vil spre seg videre, andre vil dø.

– Influensaviruset gjør dette ganske ofte. Dermed er det flere forskjellige utgaver av viruset som må identifiseres hvert år for å kunne produsere en vaksine mot det bestemte viruset som forårsaker influensa. Dette vil også være tilfelle for en fremtidig vaksine mot korona-viruset…

https://gemini.no/kortnytt/derfor-muterer-korona-viruset/

3 Likes

1 Like

Lite influensa i år er ikke veldig bra på litt sikt, blant annet blir det vanskelig å lage vaksine for neste sesong og det kan åpne opp for mer svineinfluensa.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-03519-3

3 Likes

Du vet det er meningen du skal bruke munnbind og holde sosial distanse for evig, ja?

Influensaepidemi av samme skala som før er kanskje en thing of the past :slightly_smiling_face:

1 Like

Eneste logiske er å stenge ned hver vinter. Vi har jo ingen liv å miste.

Kan ikke være såpass empatiløs at man kun tenker på penger istedenfor menneskeliv.

5 Likes