Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Drastisk å tvangsinnlegge mennesker, men når det er mange smittede i rusmiljøet og myndighetene tar vare på de rusavhengige når de selv ikke er i stand til å ta gode valg, da vil ikke jeg kalle det helsediktatur.
Jeg er tvert i mot takknemlig for at vi forsøker å ta vare på alle.

3 Likes
2 Likes

Ble en veldig fin utvikling på smitten her i Nordre Follo etter nedstengingen.

Var jo litt på full fart feil vei der en stund i januar mens landet sett under ett var på nedadgående trend.

3 Likes

16:14Ingunn Dorholt

[

Mutantutbrudd knyttet til butikk i Fredrikstad:

](Nyhetsstudio - Mutantutbrudd knyttet til butikk i Fredrikstad)

14 smittetilfeller av det muterte viruset knyttes til en butikk på kjøpesenteret Østfoldhallene utenfor Fredrikstad.

Det er ikke kjent hvilken butikk det er snakk om, men smitten skal ha skjedd etter at kjøpesentrene måtte stenge i midten av forrige uke, skriver Fredriksstad Blad.

• Smitten skal ha spredd seg blant de ansatte som følge av at de har utført forefallende arbeid i butikken mens den har vært stengt, opplyser kommunen.

Det er det andre utbruddet av mutert virus i Fredrikstad, hvorav det første var på Begby skole. Der har foreløpig 45 personer testet positivt.

(NTB)

Överdödligheten under mars–maj 2020 jämfört med 2016–2019 bland medelålders (40–64 år) och äldre (> 65 år) personer födda i länder varifrån många nyligen invandrat som flyktingar var ca 220 procent.

Bland personer födda i Sverige, EU, Norden eller Nordamerika var överdödligheten bland äldre 19 procent och bland medelålders -1 procent.

Middelaldrende vestlige personer i Sverige hadde -1% overdødelighet mars - mai 2020

1 Like

– Vi ser alt for godt at tiltaksbyrden er for tung. At folk nå har levd lenge nok i en stengt by. Jeg er oppriktig bekymret for om Oslo nå nærmer seg et bristepunkt, sier han og fortsetter:

– For folks mentale helse. For barn og unge. For den organiserte idretten. For kulturinstitusjonene. For alle som ser at arbeidsplasser og bedrifter er i fare. For alle eneboende og storfamilier. Det går en grense for hvor stor belastning folk kan bære.

1 Like

Meget bra artikkel fra overlege Halvor Næss igjen:

Anført av talsmennene Nakstad og Høie opplever vi nå det største overgrepet mot sivilbefolkningen siden 2. verdenskrig.

Det er et overgrep som ikke står i forhold til den sykdommen som bekjempes. Sannsynligheten for å dø av covid dersom du smittes er 1-3 promille. Sagt på en annen måte er sannsynligheten for å overleve covid 99,7 til 99,9 prosent. Dødeligheten er høyest for gamle og kronisk syke og så godt som fraværende hos friske unge.

Det er ingen tegn til at myndighetene tar disse tallene inn over seg. Det synes tvert imot å være slik at det letes etter stadig nye påskudd for stenge ned eller forlenge en nedstengning. Nye mutasjoner som kanskje øker dødeligheten med 30% blir brukt til å spre frykt. Tretti prosent økning betyr at en dødelighet på 1 promille øker til 1,3 promille. Dette bør avrundes til 1 promille, dvs. i praksis ingen forskjell.

Siden mars i fjor har myndighetene påført sivilbefolkningen det største overgrepet siden 2. verdenskrig med mange ofre som følge. Det er all grunn til å frykte at overgrep i varierende grad vil fortsette i årene som kommer uansett utfall av koronaepidemien hvis ikke befolkningen med fagfolk og journalister tar til motmæle og er kritiske til myndighetene.

5 Likes

Jeg er ikke så imponert over artikkelen. Spesielt bruken av tall er spekulativ.
Anslaget om intervallet 1-3 promille dødelighet virker optimistisk. 1 promille er slik jeg ser det et urealistisk tall for reell dødelighet. Det er allerede 33 land hvor over 1 promille har dødd. Sverige er på 1,2 promille allerede døde. FHI hadde i sitt siste anslag 2,7 promille gitt aldersfordelingen blant de registrerte smittede, som i realiteten betyr en god del høyere i befolkningen som helhet siden aldersfordelingen har vært gunstig blant smittede.
I USA har New Jersey passert 2,5 promille og hele 8 stater har pr. i dag dødelighet på over 2 promille.

Og så skal han vise hvor uviktig/ufarlig en 30% økning i dødeligheten er og gjør det ved å legge 30% til sitt nedre, det jeg vil kalle totalt urealistiske tall, og får 1,3 promille og runder ned til 1 igjen. Hans øvre estimat ville da gitt 3,9 promille, eller rundet opp til 4 promille.

1 Like

Selv dersom du tar høyde for de detaljpresiseringene dine, så synes jeg hovedpoengene hans står seg meget godt.

Det er en historisk erfaring at innskrenkninger i befolkningens friheter bare delvis tilbakestilles når årsaken til innskrenkningene er borte. Det verste av ovenstående scenarioer for vår framtid er at nedstengninger virker, men vaksine har kun marginal effekt. Da er jeg redd at vi kommer til å bli berøvet for bevegelses- og forsamlingsfrihet i varierende grad i mange år. Dersom en vaksine er effektiv, vil vi oppleve flokkimmunitet i løpet av kort tid uavhengig av om nedstengninger virker eller ikke. En fare er at myndighetene tror at strategien med nedstengninger i påvente av vaksine også vil være den riktige ved framtidige epidemier inkludert influensa. I verste fall risikerer vi nedstengninger hver vinter når en ny influensaepidemi melder seg. Med nye mutasjoner er alle scenarioer åpne for frihetsberøvelser.

1 Like

Det stemmer hvis du regner av og med covid, men det er ofte svært gamle og allerede syke personer og vanskelig å si hvor avgjørende viruset var som årsak.

Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen. För en majoritet av de avlidna – hela 70 procent – var covid-19 en bidragande snarare än direkt orsak. Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom.

1 Like

For det første er jeg uenig i utgangspunktet om at dette er et enormt overgrep mot befolkningen. Hele veien har regjeringen hatt støtte i befolkningen for tiltakene.

Når det gjelder spekuleringen i at man vil få nedstengninger hver vinter når en ny influensaepidemi melder seg. anser jeg det som urealistisk. Men det virker sikkert mer realistisk når man ser bort ifra aspektet med sykelighet og den krevende og langvarige behandlingen dette har krevd.
Folket kommer ikke til å støtte nedstenging på grunn av influensa og da kommer nok ikke politikerne til å gjennomføre det heller. Jeg er ikke så redd for dette.

2 Likes

Mange overgrep av myndigheter som har støtte i befolkningen.

Det er ikke i seg selv et argument for at myndigheters handlinger ikke er overgrep.

6 Likes