Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Han snakker om overgrepet mot sivilbefolkningen, altså hele befolkningen generelt. Jeg tror ikke det er så mange overgrep mot en hel befolkning som har støtte fra den samme befolkningen.

2 Likes

Et dødsfall skyldes jo ofte en kombinasjon av mange ting. Folk med underliggende sykdommer er jo generelt mer utsatt for at virusinfeksjoner skal få tragisk utgang. Og hvis de dør så kan man sikkert diskutere hva som var hovedårsaken til at personen døde. Men dette endrer ikke at disse bør regnes med i regnestykket når man ser på risikoen for å dø om man får Covid-19.

Men dette gjelder jo ikke for de som dør av/med vaksine?

2 Likes

Det kan selvsagt være tilfeller der vaksinen er siste dråpen som måtte til også dessverre. Men generelt vil jo en vaksine ha langt lavere påvirkning på kroppen enn reell smitte, så sannsynligheten for at det skjer er jo langt lavere.
Men jeg mener vel man bør vurdere å ha et minstekrav på helsetilstand for eldre med tanke på om det er verdt å vaksinere eller ikke.

1 Like

Jeg synes det blir feil å klassifisere alle som dør av / med covid som coronadødsfall: 15% er direkte årsaket av viruset, 70% er det usikkert hvor mye var forårsaket av viruset og resterende 15% har ingen sammenheng med virusinfeksjonen.

Vestlige personer bosatt i Sverige i aldersgruppen 40-64 år hadde underdødelighet på 1% når det sto på som verst våren 2020.

1 Like

Muligheten for hjemmekontor har sine fordeler :slight_smile:

3 Likes

Av 4500 nordmenn som svarte på undersøkelsen, hadde 12,5 prosent av mennene og 19,5 prosent av kvinnene symptomer på posttraumatisk stresslidelse etter pandemien.

Det er mer enn dobbelt så mange som i en befolkningsundersøkelse fra 2019 – før pandemien.

– Tenk deg selv om du sto i fare for å miste jobben. Det å betale de faste, løpende regningene er en vesentlig del av tilværelsen. Dersom du skulle bli fratatt den muligheten, så er det klart du ville bli veldig stressa, sier Bonaksen.

– Det er redsel for å miste jobben og økonomiske problemer, som slår sterkest ut, sier professor Tore Bonsaksen ved Høgskolen i Innlandet. Han er en av forskerne bak den nye studien, som først ble omtalt i Forskning.no

Jeg tror nok det er mange som ikke merker særlig til koronatiltakene, de har fine trygge jobber, gjerne i det offentlige, kan jobbe på “gjemmekontor” og lufte bikkjen under teams-møter. Og kanskje derfor evner man ikke like godt å se de negative konsekvensene for andre?

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv

5 Likes

Føler det er litt vesentlig hva denne studien er basert på:
“Resultatene kommer fra en spørreundersøkelse som 4500 nordmenn over 18 år svarte på i april og mai 2020 via sosiale medier.”

3 Likes

Dessverre er det ofte manglende evne til empati kombinert med at man setter seg selv i den moralske høyborg og andre som stiller spørsmål ved kost/nytte rundt tiltakene blir sett på som grådige/egoistiske kapitalister

3 Likes

Jeg vil vel si at denne setningen passer like godt som innledning på begge ytterflankene i debatten:

3 Likes

Spot on. Det er vel et fenomen som er anvendelig på flere samfunnsområder. Er man kritisk til for mye innvandring er man med en gang umoralsk, mens de som sier “velkommen skal dere være” til alle (uavhengig av hvilke konsekvenser det måtte føre med seg) - ser på seg selv som moralsk høyverdige - og dermed har de den eneste sannhet. Videre eksempler kan kanskje være veganere, som fremhever seg selv som moralsk høyverdige ettersom de ikke spiser dyr, - og mener dette er noe alle burde gjøre over hele verden, uavhengig av hvilke negative konsekvenser det kunne hatt for matforsyningen for masaiene i Afrika hvis de skulle levd uten kveg eller eskimoene på Grønland uten selkjøtt.

Det samme gjelder da dem som påpeker de negative konsekvensene for koronatiltakene - nei, her er de som forsvarer ethvert tiltak de som sitter på den moralske høyborg - for jeg redder liv, jeg tenker på andre, jeg er ikke egoistisk. - uten da å ta inn over seg de mange negative konsekvensene og de som lider av koronatiltakene. Nei, for de kan ikke tas høyde for så lenge jeg er moralsk, og jeg redder liv.

I møte med som sitter på den moralske høyborg, blir man altså møtt med et slag i døren før man en gang har fått foten inn og presentert sine argumenter.

5 Likes

Og hvordan klassifiserer du deg selv da? Ikke redd for å møte deg selv i døren…?

2 Likes

Joda, må vel være så ærlig:) Men tror nok jeg ville vært litt mer redd hvis jeg var deg :wink:

81 som er døde av vaksinen nå:

1 Like

Regner med du mener at 82 eldre og pleietrengende som er døde etter å ha mottatt vaksine.

Eller har du snudd på mynten og begynt å definere alle corona-relaterte dødsfall som “Døde av sykdommen?” også?

image

image

1 Like

Merkelig hvordan folk påstår at folk dør AV korona, men når det gjelder vaksinen så dør folk MED fordi de er gamle og skrøpelige.

6 Likes

Vaccine macht frei?

4 Likes