Det er du som sier at det er masse folk rundt om som ikke orker, egentlig pga Allright alene.
Du sier også at de som er uenige med deg er ytre høyre, for det sa de på urix igår.
Jeg følger bare linja di. Andre ord, men samme linje.
Det er du som sier at det er masse folk rundt om som ikke orker, egentlig pga Allright alene.
Du sier også at de som er uenige med deg er ytre høyre, for det sa de på urix igår.
Jeg følger bare linja di. Andre ord, men samme linje.
Det har jeg aldri påstått!
Men jeg henviser til Urix fordi det er interessant at dette er blitt en fanesak for høyreekstreme. Det er et interessant moment i saken.
Det blir på samme måte som det faktum at motstand mot innvandring domineres av høyreekstreme, men at det selvsagt også finnes mange som mener det samme på venstresiden.
Synes det hele tiden popper opp innlegg av folk som er kritiske til koronatiltak og som sutrer om at de ikke egentlig får slippe til.
De slipper jo til på beste sendetid i NRK også. Men fortsatt slipper de liksom ikke til.
Er det bare jeg som synes det blir litt motstridende?
Jeg føler det blir mye “buhu jeg får ikke viljen min” over det hele.
Ellers synes jeg vi skulle forsøke å løfte diskusjonen litt og slutte med denne drittkastingen. Eller kanskje forsøke å gjøre det til en diskusjon i stedet for nesten bare drittkasting. Det gjelder begge sider.
Hvordan forklarer du dette da? Ellers i grovt enig.
Den er bak paywall så det er vanskelig å svare så mye på den når jeg ikke ser annet enn ingressen.
Men virker ikke som den går på om folk som er kritiske til tiltakene får slippe til da.
Men er for så vidt enig i at de godt kunne spurt mer om vurderingene som ligger bak også og gravd litt i det. Var vel det som var Mette Kalager sitt hovedpoeng i debatten sist også. Hun ville i større grad ha tilgang til dataene som ligger til grunn for vurderingene.
Media har jo spilt mye på frykt og overdrivelse, det gir sikkert flere klikk. ‘Hundrevis av barn’ syke i Sverige når det var snakk om ca 100. Ord som ‘mutantutbrudd’ osv. Veldig få dør av korona nå i norden, dette dysses ned eller man må scrolle langt ned på siden.
Det finnes gode argumenter på begge sider av denne debatten. Er enig i at det kan synes noe rart at man fortsatt skal måtte begrense aktiviteter for barn og unge, når så mange i risikogruppene nå faktisk er vaksinert.
Mitt synspunkt er dog at når vi nå er så nærme målet, bør vi stå løpet ut. Med kun et par måneder igjen til tilstrekkelig mange er vaksinert og man får kontroll, så vil det være feil å slippe pandemien fri. Med de nye mutasjoner risikerer man da en eksplosjon i smitte som igjen kan gi grobunn for nye mutasjoner. Her er det mest effektivt at verden står sammen. Det vil være synd om vi nå på målstreken skal gi opp og dermed risikere at alle nedstengninger og begrensninger har vært forgjeves!
La oss holde ut frem til våren og heller evaluere grundig i etterkant, slik at vi kan møte neste pandemi enda mer effektivt.
Lurer på hvordan de skal evaluere, da myndighetene har sørget for å hemmeligholde det dem måtte ønske de neste 60 årene…
dette må bare observeres…
Jeg er hvertfall ikke enig med deg og den måten du fremstiller dette på. Det er jo helt bevisst å prøve å fremstille de som ønsker å beskytte de rundt seg som redde sveklinger som lar seg lede av de onde myndighetene som skal kontrollere oss.
Det er ingen motsetning i å både tenke selv og å være kritisk, og å SAMTIDIG være enige i de fleste vurderingene som har blitt gjort. Klart det går utover mange! Det er faktisk pandemien sin skyld, og ikke tiltakene som skal få oss tilbake til normalitet så snart det er forsvarlig.
Det er selvfølgelig forlokkende for noen å være i den minoriteten som har “skjønt alt” og “ser igjennom” grunnen for tiltakene - men noen ganger er det faktisk helt kjedelig logikk som ligger bak, og ikke noe ønske om hverken totalitær kontroll eller politistat.
Det er selvfølgelig tragisk for dem som har mistet jobben sin, og unge som ikke kan være sosiale, besøk som ikke kan gjennomføres etc…
Tror du virkelig at de som støtter tiltakene i all hovedsak, og lener seg på fagfolk, er for en “fullstendig ødeleggelse av samfunnet”?
Eller tror du at de/vi kanskje innser at vi ikke er eksperter, og må rett og slett stole på dem som vet bedre.
Slik som vi gjør når vi flyr, kjører heis, lar oss operere for diverse sykdommer etc etc…
Ikke la de at man anerkjenner at noen vet mere om noe bli forvekslet med at man ukritisk godkjenner alt som blir sagt.
Ble feil rekkefølge på sitat postene. Sorry.
Poenget @eirikoo (hvis du hadde lest alt) er at det er et motsvar på retorikken i posten øverst i dette innlegget.
Høyreekstreme trump fantaster fordi man ikke er enig i tiltakene?
Ordleggingen er rar ja, med vilje, men ikke ulik rockpus sin mer innpakkede, hvor det likevel skinner igjennom hva han mener.
Uansett ordlegging, spørsmålet står jo fortsatt, men jeg hverken trenger eller forventer svar.
Ordleggingen er rar ja, med vilje, men ikke ulik rockpus sin mer innpakkede, hvor det likevel skinner igjennom hva han mener.
Som nevnt, jeg påstår ikke at alle som mener det samme som deg må være høyreekstreme.
Men det er likevel et interessant fenomen at blant en stor del av befolkningen så er dette blitt et mer politisk basert standpunkt enn medisinsk.
Når jeg refererer til Trump tilhengere i USA, er det fordi det ble nærmest et kjennetegn at de ikke brukte munnbind, var kritiske til vaksiner og samlet seg ukritisk i store folkeansamlinger.
Men jeg ønsker ikke å kneble debatten ved å sette andre i en bås de ikke føler seg hjemme i.
A year into the pandemic, children around the world are facing a devastating new normal
AstraZeneca-vaksineringen settes nå på pause i Norge inntil videre.
Likevel blir de som er litt avventende i forhold vaksinene stemplet som ‘vaksinemotstandere’. Veldig mye hersketeknikker ute å går for de som ikke ‘innordner seg’.
Generelt så tror jeg at enhver vaksine, som ikke er bevist skadelig for alle eller enkelte grupper, er mye bedre enn ingen vaksine, uansett virkningsgrad. Selv bor jeg i Tyrkia, 83 mill, og her begynte de med de eldste først. 24 feb fikk jeg vaksine i gruppen 65+. Neste stikk er 28 dager deretter. Imidlertid er det varslet at gruppen under 65 skal få sitt første stikk omtrent når jeg får nr 2. veldig imponerende. Vaksinen her er kinesisk og heter Sinovacs. Fikk absolutt ingen bivirkninger av første stikk.
Og i Norge har jeg venner som er over 80 og som ennå ikke har fått vite når de kan få sitt første stikk. Og dette samtidig som Erna avviste forespørsel fra Israel om kjøp av deres vaksine. Danmark og Østerrike takket ja. I Norge har vi vaksinasjonssentre der mannskapet står klart, men de har ingen doser å levere. Må tilstå at jeg ikke er spesielt imponert av hva regjeringen får til, særlig når alle landets kommuner skriker etter vaksiner.
Erna avviste forespørsel fra Israel om kjøp av deres vaksine
Dette er feil. Det var snakk om et fremtidig samarbeid om utvikling og produksjon av vaksiner.
Israel har heller inge egen vaksine de har bare kjøpt seg mange doser av Pfizer-BioNTech-vaksinen og etter hvert Moderna vaksinen. De har ingen egen produksjon.
Ser forøvrig ut som Tyrkia og Norge har relativt likt tempo i forhold til befolkning.
Sikkert riktig det du skriver, men uansett så var Erna overhode ikke interessert i å følge opp den invitasjonen hun mottok sammen med danmark og østerrike, som begge takket ja til et møte med den israelske statsminister. Og denne kritikken som jeg fremmer her har du neppe kunnet unngå å lese om i norske media, vennligst vær saklig fremfor partipolitisk.