Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Det var vel en kombinasjon ja. Men jeg tror fortsatt det hjelper en god del. Når det gjelder smitte er jo grafene heller mangelfulle for hvor mye det var av den forrige vår på grunn av dårlig testkapasitet. Men hvis man ser på grafen over innleggelser i Norden ser man jo en stor sommereffekt slik jeg ser det i Sverige.

Men hvis vi går inn i perioden med veldig høy smitte vil det ta tid før den går ned ja. Men går vi inn i mai med et begrenset smittetrykk tror jeg været vil avhjelpe og tiltakene kan begrenses.

Tiltakene i mars og april i fjor var jo langt strengere enn nå. Da var jo både skoler og barnehager stengt til og med. Helt annet nivå vil jeg egentlig si.

1 Like

image

1 Like

Tror vel det valget hadde med at man i utgangspunktet ikke anbefalte denne vaksinen til eldre over 65 år og en del risikogrupper. Da vil jeg tro det stort sett gjenstod helsepersonell på listen over de prioriterte.

Vi har et dilemma nå med vaksiner: Når noen blir syke eller dør etter vaksinering, er det vaksinens skyld.

Det blir på samme måte som når vi var for raske med å si at de som døde med Covid-19 smitte, nødvendigvis døde av Covid-19. Dette gir grunn for ettertanke for oss alle, uavhengig av “leir”…

1 Like

Du har nok rett i det. Men nå når de fleste gamle er ferdig vaksinert, så bør vel de to andre vaksinene i større grad bli tilgjengelig for yngre personer som et alternativ til AstraZeneca?

Personlig har jeg så langt mer tillit til Pfizer og Moderna.

Man er jo langt unna dette enda. Min mor som i dag fyller 77 har ikke fått noe tilbud om vaksine enda. De holder jo fortsatt på med gruppen 75+. Så mange gamlinger igjen enda
.
Er forøvrig 429k som har fått dose i Norge og vi har vel ca 667k i alderen 70+ i norge. En del doser er jo gitt til folk under 70 også.

Fra FHI
image

Men andre ord maksimalt 35,6% av de 667k over 70 i Norge som er vaksinert enda (basert på at 237k over 65 som har fått minst en dose). Var verre enn jeg trodde egentlig.

1 Like

Kl. 11.09

av NTB

Nakstad: Første tilfelle av brasiliansk virusvariant i Norge

Den brasilianske virusvarianten er oppdaget i Helse Bergen. Den antas å være mer smittsom og mer motstandsdyktig mot vaksiner.

– Meg bekjent er dette det første tilfellet i Norge, men jeg kjenner ikke detaljer om dette. Det er virkningen av vaksiner som bekymrer oss mest når det gjelder slike mutasjoner. Effekten kan være redusert ved denne virustypen, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til NTB.

Helse Bergen opplyser at det for første gang er oppdaget et tilfelle av det brasilianske muterte viruset i helseregionen.

Mutanten ble først oppdaget nord i Brasil og er tilsynelatende mer smittsom og mer motstandsdyktig mot vaksinene.

Det er foreløpig ikke kjent om det er villsmitte, eller om vedkommende er i innreisekarantene.

Tidligere er den brasilianske virusvarianten blant annet oppdaget i Danmark og Storbritannia.

Nei, hun skriver at myndighetene har skylden i håndteringen, og etterlyser som Holmes skriver, blant annet bedre beredskap og kapasitet så vi kan tolerere høyere smitte slik at de unge kan få tilbake livene sine. Det er greit å huske på at de unge tross alt er fremtiden. Dem burde etter min oppfatning vært prioritert langt høyere.

Hvis vi hadde fulgt Great Barrington Erklæringen, som over 60 000 medisinske fageksperter og leger anbefaler, (i korte trekk fokusert beskyttelse av eldre og skrøpelige og mest mulig annet åpent) så ville konsekvensen av pandemien trolig påført langt mindre belastninger for samfunnet som helhet.

Norske myndigheter har ikke vært i stand til å øke intensivkapasiteten med en eneste plass, så her har tydeligvis noe sviktet. En bedre beredskapsplan kunne nok bidratt positivt i så måte.

5 Likes

6 Likes

My flott info på FHI. Var ikkje klar over at dei har lagd ei side med så mye info. Supert tiltak

Kan til og med sjekke utrulling av vaksine i kommuner.

Nesten halvparten av dose 1 har gått til helsepersonell.
I blått skal kun være helsepersonell.

Hva sier ekspertene?

30 tilfeller av tromboembolisk blodpropp har ifølge British Medical Journal (BMJ) blitt rapportert blant de 5 millioner menneskene som har fått Astrazeneca-vaksinen i EU/EØS-landene, to av de med dødelig utfall. I tillegg har 11 millioner doser blitt distribuert i Storbritannias, ifølge doktor Phil Bryan, som leder vaksinearbeidet til det britiske legemiddelverket (MHRA) .

– Rapporter om blodpropp som er mottatt så langt er ikke større enn antallet som ville ha forekommet naturlig i den vaksinerte befolkningen, sier han.

image

Fra VG:

21:08Martin Sorge Folkvord

SMITTEUTBRUDD VED RADIUMHOSPITALET

To sykepleiere og tre pasienter har testet positivt for covid-19 etter et smitteutbrudd ved Radiumhospitalet.

Det bekrefter pressevakt Hedda Holth ved Oslo Universitetssykehus til VG.

– I tillegg er 18 ansatte i karantene. Pasienter som har vært der i perioden som anses aktuell for smitteoverføring blir kontaktet og bedt om å teste seg, sier Holth.

Det pågår smittesporing for å finne ut hvor smitten på avdelingen kommer fra.

Sengeposten det er snakk om har gastrokirurgiske og urologiske pasienter. Det har ikke blitt tatt inn nye pasienter de siste to dagene, opplyser Holth.

Oppdaterte vaksineringsscenarioer fra FHI nå i dag:

Her er nøktert anslag:

1 Like