Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Enig i det, LinkedIn er kanskje ikke noen god kanal, men forstår også frustrasjonen til vedkommende all den tid en som aksjonær har krav på langt klarere informasjon enn det selskapet tilgodeser aksjonærene med.

Aksjen er en risikoaksje, men helt kurant å sitte med om selskapet velger å levere ærlig og ryddig oppdatering. Tror selskapet at det f.eks. tar tre år å få gen. 2 i produksjon så si akkurat det. Det er langt bedre enn å tåkelegge.

Det er akkurat dette valget som er vanskelig å forstå sett fra mitt ståsted. Selskapet har alt å vinne på en mer transparent tilnærmning til investorer (så lenge det ikke ser helmørkt ut på laben da :slight_smile:

1 Like

At mange i dagens situasjon er frustrerte, er både normalt og forståelig; normalt fordi dette er et vekst-selskap, sågar et vekst-selskap hvor veksten er basert på FOU i kombinasjon med anvendt teknologi.
Slike selskaper kan ikke i detalj informere offentligheten om sin FOU og status på denne.
For de som husker forrige presentasjon i forbindelse med ekstraordinær generalforsamling, så kom Rinnan med kommentarer omkring sine besøk hos potensielle/reelle interessenter, her tenker jeg først og fremst i Kina.
Han fortalte om deres ekstreme interesser og ikke minst behov for detaljer, noe som helt klart (av ham) var ment for å illustrere viktigheten av å trå varsomt overfor konkurrenter der ute.
Det er tilnærmet naivt å forvente stor/større åpenhet om denne utviklingen overfor oss aksjonærer som ikke tilhører den innerste krets.
Jeg tror de har fattet poenget, og vi må enten smøre oss med tålmodighet; dvs stole på det de gjør/sier, eller selge.
Så enkelt er det.

4 Likes

Ja, sitter med aksjene for min del.

Mitt poeng var at de sier de vil klargjøre konkrete punkt Ui en kommende call, men unnlater da å besvare. Det er ikke optimalt.

1 Like

Enig i at presentasjonen ikke var optimal, noe jeg også ga klart uttrykk for i mitt innlegg her i etterkant, og har også skrevet dette til dem.
Etter å ha lyttet til noen presentasjoner nå i etterkant, så står det veldig klart for meg at de er litt i samme båt som oss; altså utålmodige og litt frustrert, men av andre grunner.
Detter er grunner jeg kjenner igjen fra andre selskaper i samme situasjon, og generelt fra egne opplevelser, nemlig at kundene har en mye langsommere reaksjonstid enn vi (litt naivt) forventer og håper.
Typisk er mange av disse kundene kanskje relativt store, er vel etablerte med eksisterende partnere/leverandører, osv, og de er adskillig mindre avhengig av et nytt, uprøvd samarbeid/produkt enn vi (les; Crayonano) kan forestille oss.
Beslutningstagere i disse selskapene lever godt med eksisterende situasjon, og det kan sitte langt inne å risikere egen posisjon på noe så lite som Crayonano eller deres markedsføringspartnere (som også er små/relativt nye).

2 Likes

Jeg har bare 3 svar

Tolmodighet
Tillit
Tro

Det vil ta tid. Ledelsen gjør det den kan for å lykkes. Kan du dette bedre enn dem, så bør du få deg en jobb i Crayonano

Vil du bli rik raskt, forsøk Lotto ….
Vil du unngå risiko- kjøp et solid selskap som tjener penger på Oslo børs eller kjøp rentefond - og vær fornøyd med 5 % i året

Ha en fin dag og et godt år. Snart er det 2026.

Hvis det var rettet til meg, så kan du umulig ha lest innlegget/innleggene mine!

1 Like

Det er lov å kommunisere at en er misfornøyd med selskapets kommunikasjon.

Den som fortsatt sitter med aksjer i selskapet er nok definert som tålmodig for lenge siden, og jeg er nok en av de da jeg sitter med mange​:+1::slightly_smiling_face:

3 Likes

Håpe det kommer noe nye wins her snart

Det kan umulig være helt tilfeldig at det ikke kommer noe news. Kom på rekke og rad i nov/des. Det er nødt til å være helt bevisst at de ikke lander lignende avtaler nå

Det som forundrer meg bla er kunnskapen som ligger bak anbefalingene fra bla sp1 og DnB. De synes det var så fascinerende at et norsk selskap kan bruke UV-C led lys på denne måten og anbefalte dette som investering. Tilsynelatende helt uten å ha satt seg skikkelig inn i konkurransebildet internasjonalt, hva slags tech Crayonano bruker nå opp mot det som er på roadmap osv.
Minner meg om da visse biotek selskaper var gjester på hegnar tv bla og fortalte om en helt ny måte å fjerne kreft på. Mange her lot seg fascinere. Men metoden var jo for lengst veletablert internasjonalt og det var omfattende og knallhard konkurranse mellom selskaper som drev på med dette og radforsk selskapene røk mot internasjonal konkurranse en etter en.
Dette er noe annet(og det kan godt væredet blir helt fantastisk)men det jeg mener er at jeg synes det er helt utrolig mye naivisme som ligger bak anbefalingene fra bankene her. Hele grunnlaget det baserer seg på virker rett og slett syltynt.

1 Like

Problemet fremover er at det er veldig lite attraktivt for nye investorer å kjøpe seg inn i dagens situasjon. Kjøpersiden har tørket ut fullstendig, selgersiden er full. Dette kan jo endres, men lite trolig spør du meg. Kanskje det blir noe fart om noen år har vi nå hørt en stund og konsensus er at det fort blir noen år til. Alt praten om at dette må man forvente på NOTC etc er bare tull, Crayonano skulle vært på børs for lenge siden om ting hadde gått riktig for seg. Vi kan ikke være så naive. Har snakket med flere som kjøpte seg inn på hypen for 20-40,- som bare venter på å komme i en posisjon hvor det er mulig å kvitte seg med aksjene i det hele tatt. Sammen med dagens ledelse er det lite tillit igjen. Jeg tror aksjene dessverre vil bli langt billigere før de blir dyrere, så da gjelder det vel å fylle på alle mann om den faller ned til 2-4,- kr ila året… Jeg sitter på aksjer med et godt snitt (under dagens pris) og er fortsatt veldig usikker hva jeg gjør fremover. Hva er best case her uten oppkjøp? Hva er worse case?

1 Like

CrayoNano has changed the communications strategy and form.

Previously they published a mix of independent news (on website), Q-updates and LinkedIn-updates. They even published details post the period of the Q-updates in the actual Q-update. The result was that updates often restated already mentioned news.

If you look at the latest presentation (slides) from the last Q4-update, you will see that the update only reflects the specific Q-update, and no information is given for the ongoing Q.

They will publish all significant news as part of the Q-updates only, and not ongoing basis on their website. The creation of the newsletter is also part of this, and will also reflect most in the Q-update for the people missing the update.

If they land a contract with a blue chip company, which is a major event, they may publish it immediately, but probably they will save it for the Q-updates, to make it tidy and impactful.

The show a concrete example:

16th of May 2023 (last year) in the Q1 2023 update, CrayoNano gave a teaser on a cooperation with ProPhotonix. They are very known in the industry.

Later, nothing has been published about this cooperation, and now the device is on the frontpage and on the showcase site of CrayoNano.

From 16th May 2023 Q-update:

Today:

1 Like

Consider this perspective: What factors would incentivize you to increase your stock purchases? Currently, the lack of participants in NOTC undermines the establishment of a viable market. Moreover, insufficient public relations and media coverage fail to generate interest, exacerbating the situation. Additionally, disillusioned investors further compound the issue. Speculating on the new EMI price, I estimate it may fall within the range of 5-7, if we’re fortunate. However, historical data indicates limited buyer activity within these price levels over the past six months. Consequently, the strategy of operating with a fab-light approach seems ineffective. While additional funding may be necessary for scaling up and validating their technology, the current circumstances raise concerns. This situation appears dubious to me, and I sincerely hope my apprehensions are unfounded.

Would you buy more stocks at 5,-? I know I won’t.

Det er fantastisk om det skjer. Egentlig er alt gode nyheter nå. Men ikke nok for kjøpersiden er jeg redd. Om ikke burde disse nivåene være meget attraktive. At de ikke bryr seg om prisen på NOTC ville vært meget merkelig og det har jeg ingen tro på.

Det andre jeg savner litt er mer håndfaste produksjonstall og inntektspotensiale i fremtiden. Dette var jo selve innsalgs-punktet tidlig i videoer etc, sammen med den utrolige effektive teknologien og energi besparelsen. Fabrikk-spesifikasjoner og kostnadsrammer. Hvor lang tid vil det ta om Crayonano skal gjennomføre disse prosessene alene?

En annen risiko syntes jeg er Taiwan lokasjonen, utelukkende pga Kina, som har gjort det relativt klart at noe kan/vil skje ila de neste årene. Noen tanker om det? Kan vel gå bra på et vis selv i en konfliktsituasjon?

Det er vel ikke sånn at alle her er fornøyde med å sitte på en aksje i 5-6 år med stadig lavere kurser, og det er helt greit fordi de man “tror” selskapet sikkert blir kjøpt opp? Hva om de ikke blir kjøpt opp? Hva er planen her?

Om du tror dette sterkt, kjøper du da mer på disse nivåene? Hva tror du oppkjøpsprisen evnt blir basert på? Om ikke kurs og emisjonskurser underveis?

Og hva tror du emisjonskursen som kommer blir? Veldig merkelig om den skulle bli 14 igjen, når man kan kjøpe for 6-7 på NOTC? Forrige kurs ble vel satt basert på NOTC? Det vil si lavere kurs på NOTC vil vel bety mer utvanning av aksjeverdier for oss alle? Samme beløp krever flere aksjer. Det er klart de bryr seg om dette?

Kursen på NOTC bestemmer jo hvor mange aksjer man får for et visst beløp så helt fristilt kan det jo ikke være

Så da burde emisjonskursen bli høyere enn sist da. De er lenger enn de var. Da burde du vel kjøpe da?:wink:

Som jeg forstår det har mange av de store aksjonærene inngang skyhøyt over dagens kurs? 20-30 kr ? De må jo reagere ganske sterkt hvis det blir satt en emi på feks 5 kr? Må jo da nærmest føle seg lurt ?

Forskjellen nå er at kursen er på 7 tallet

Spennende blir det ihvertfall. Skulle det skje kan vi ihverfalll føle oss trygge på at en evt kjøper må legge seg høyt nok til at de store med inngang feks på 14 kr tjener gode penger på salget ?