Det er en gjennomgående misforståelse på tråden. Den rettede emisjonen har vært rettet mot flere investorer, - ikke bare NTG. Disse investorene vil ikke kunne tegne ytterligere aksjer i reparasjonsrunden.
Ja, ser det nå.
** Det vises videre til kunngjøringen fra Selskapet 13. mai 2024 om ansettelse av Dr. Thomas Dobbertin som administrerende direktør. Selskapet har besluttet å distribuere 1.125.734 opsjoner til Mr. Dobbertin. Hver opsjon gir rett til å erverve én preferanseaksje til en utøvelsespris på NOK 14 per opsjon, dog slik at enhver foretrukket rett til å motta utbytte eller annet utbytte fra Selskapet eller på aksjene skal begrenses til utøvelseskursen per aksje. Opsjonene skal opptjenes med 1/4 av opsjonene som kan utøves på hver årsdagen for leveringsdatoen, som er 2. mai 2024. Videre skal utøvelseskursen på opsjonene justeres for å samsvare med aksjekursen i enhver etterfølgende kapitalforhøyelse som gjennomføres av selskapet på eller før 31. desember 2024.**
De pakken den helt nye CEOen får virker meget spesiell. Med disse pref aksjene vil jo han få en hel haug av penger selv om selskapet ikke skulle lykkes
Der det noe det noe informasjon om hvem som tar emisjonen nå? Antar stor andel NTG (?).
Preferanse-aksjer er helt vanlig i venture. Særlig fra series A/B og stort sett alltid med i en amerikansk venture struktur. Samtidig gjør det at for alle oss uten, så må dette ta av eller så er risken for at vi får lite/ingenting stor (pga preferanseaksjene). Funker helt strålende på høye valueation exit og noe drit på medium-casene.
Må si jeg liker dårlig CEO pakken og komboen at det er primært eksisterende nøkkelinvestorer som tar pref-aksjer nå (?).
Grunnen til at jeg ikke liker det, er for at vi nå får skjeve incentiver og vi kommer til å få det framover. Jeg tenker at de strategiske investorer, som kjøper hele selskapet, er en drøm… I dagens funding & M&A klima, så skal det mye til for å få crazy valuations med lav inntekt. Ergo så må de enten få inntekt for å drive valuations eller så er det salg på en “halv-bra-verdi”
Skal man få opp inntektene, så må det jo inn nye større nye lead VC, og de skal også ha preferanse, og det skal sikkert fler venture runder før en exit, og vi har det gående. Nå åpner de for at vi får inn neste aksjonærer på 3X preferanse og det på større beløp.
Ergo, vesentlig økt risk for at hvis det går “mellom-bra” med Crayonano, så blir det smuler/ingenting igjen til øvrige aksjonærer. Liker særlig dårlig komboen av preferanse på CEO og hvis NTG er mesteparten av emisjonen. Det tenker jeg signaliserer en vilje til vanne ut øvrige aksjonærer for å beskytte et mindretall.
Samtidig, greier de sales pipelinen, så er alt bra. Da er de break even, og en fantastisk posisjon, hvor også vi små-investorer får betalt.
Dessverre er vel erfaringen at “alt tar lengre tid”, så tipper vi sikkert får en ny runde med pref aksjer fra NTG & CO. Rinnan er vel kjent for å ha gjort gode penger tilbake i telenor-tiden, hvor han var lurere enn alle andre… Kjenner jeg angrer på kjøpet mitt her nå :S Så det store spørsmålet; double down over helgen for å vedde på at alt går bra (og antakeligvis sitte lenge uten mulighet til å selge) eller cut-my-losses så lenge den forsatt er likvid.
Men hvis det så blir jo alle de store unntatt de som er med i denne rettede emisjonen på topp 50 listen skadelidende? Vi småaksjonærer her er i samme båt som dem, hvordan kan dette gå igjennom på GF da?
Det blir rep.emisjon, så alle får preferanseaksjer hvis de vil.
Slik jeg leser opsjonene til CEO er dette preferanseaksjer som kun får 1x utbetaling ikke 3x som de andre, men litt usikker på om jeg forstår det rett?
Ja, men bare for 3,7% av innehav. NTG får for nesten 20% og pakken til CEO er helt ellevill. Han må jo være ekstremt verdifull slik de begunstiger han
Jeg leser opsjonene til CEO på samme måte - dithen at han faktisk er avhengig av kursstigning fra 14 kr for å få gevinst. Samtidig opptjenes opsjonene med kun 1/4 hvert år
Nei, det blir ikke så ille. Det er ikke bare NTG som får aksjer nå, det er et knippe eks aksjonærer inkl NTG. Det betyr færre preferanseaksjer til NTG og flere til oss. Om vi får nok i rep.emisjonen til å forsvare vår andel får vi nok vite etterhvert.
NTG får i underkant av 900.000
Og de har ca 5,4 mill ordinære aksjer fra før
Hvis reisen videre blir et typisk venture løp med fler runder før exit, så vil neste lead investor sette terms. Vi har ikke noe annet valg en å akseptere (for alternativet er at man ikke får funding) og NTG sikrer seg sikkert rett til delta i den emisjon på samme vilkår som dags lead investor. Samt at ny investor også vil hive inn fler opsjoner til nøkkel ansatt som i dag kun har ordinære aksjer, ettersom incentivene blir mindre og mindre for de med aksjer.
Nei…
All of the investors who are allocated New Preference Shares are existing shareholders in the Company or their close associates and have given voting undertakings to vote in favor of the EGM Resolutions.
Among the investors who have conditionally been allocated New Preference Shares is Nordic Technology Group AS, which is represented at the board of directors of CrayoNano through the primary insider and vice chairperson Rune Rinnan
Med den pipeline de har og utsiktene i R&D kan jeg ikke fatte at de måtte gjøre det på denne måten bare for å få inn noen skarve mill for å holde sjappa flytende ut Q3
Når de legger opp til rep.emi så alle får være med kan jeg ikke se at dette er annet enn vinn/vinn for alle eksisterende aksjonærer.
Men noen får veldig mange flere pref aksjer enn andre (prosenter av innehav)
Det vet vi ikke enda, men som sagt er det flere enn NTG som deler de 900 000 aksjene.
Det er ikke riktig. Det er tegnet 937 288 preferanseaksjer - fordelt på flere investorer. Jeg kjenner ikke NTG sin eksakte andel, men den må være atskillig lavere enn « i underkant av 900 000» idet andre investorer må ha tegnet seg for vesentlig mer enn kun ca 40-50 000 aksjer.
Ok, hadde det fra et sted, men da virker det som det ikke stemmer og det er det viktigste. Bra. Men hvis CEOen makser ut så får han flere pref shares enn alle andre til sammen ?
“private placement raising approximately NOK 13 ,1 million in gross proceeds through the conditional allocation of 937,288 new preference shares (the “New Preference Shares”)”
“All of the investors who are allocated New Preference Shares are existing shareholders in the Company”
Blir spennende å se fordeling her!