Mye rart her nå, mesteparten optimistisk preget!
Jeg får imidlertid en langt dårligere smak i munnen, basert på et overordnet inntrykk og magefølelse;
Ref : “Innkalling til generalforsamling med endring av vedtekter og aksjeklasser”
Dette bør leses grundig for (om mulig) å forstå hva det innebærer for oss vanlige aksjonærer.
Første del av kapitalutvidelse skal foregå ved en rettet emisjon med utstedelse av såkalte preferanseaksjer til en kurs av NOK 14.
Dette høres jo bra ut når kursen har vaket rundt 6-9 kr, men så må man lese hva denne nye aksjeklassen (preferanse-aksjer) betyr.
Slik jeg oppfatter det så skal disse investorene ha rett til tredobbel kompensasjon ved alle former for utdeling fra Selskapet, herunder evt salg eller likvidering.
Etter at disse har fått sitt, skal resten av utdelingen fordeles på ordinære aksjer; m a o hvis det blir noe igjen!
Preferanseaksjene utgjør ca 13,1 mill NOK, som er identifisert som det kortsiktige behovet for driftskapital.
Slik rettet emisjon med egen preferanseklasse kompliserer forholdet til det å være notert på N-OTC, og forslaget innebærer at alle aksjer strykes derfra!
Mange tror dette blir rene himmelrike, men da mister vi ordinære investorer all mulighet til å ha oversikt over kursutvikling og ikke minst hva selskapet foretar seg; de har liten eller ingen rapporteringsplikt.
Jeg kan ikke se at dette forslaget er til noen som helst fordel for oss som har vært trofaste mot selskapet i lang tid, snarere tvert i mot.
Etter min mening burde det kortsiktige behovet vært dekket gjennom et lån, spesielt ettersom det på samme Generalforsamling skal vedtas en ordinær kapitalutvidelse tilsvarende ca 15% av selskapet aksjekapital.
Hvorfor skal de første kortsiktige emisjonen være rettet mot prefererte investorer (ikke navngitt) og gis rettigheter som går på tvers av alt som fremgår av nåværende rettigheter.
Det refereres (som normalt) til at styret har vurdert emisjonen til å være innenfor det som framgår av Aksjelovens krav om likebehandling, noe som er ganske vanlig (!) ved rettede emisjoner, men den virkelig råtne poteten ligger i det at disse aksjene får helt andre rettigheter enn (våre) ordinære aksjer, og det er vel ikke like “innafor”!?
Hele saken lukter, og da mener jeg skikkelig vondt, mye tyder på at det har foregått mye i kulissene som omfatter oppkjøp/overtagelse, og alt er timet med og har sammenheng inntreden av ny CEO og de interesser han representerer.