Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Slik jeg ser dette så:

Dobbertin kommer inn da han er informert om ny hovedeier og deltar i emi som del av en prosess frem mot inngang ny eier og notering ved en relevant børs senest Q3-24 (Frankfurt, Stockholm, Shanghai el.l.)

Vi vil i perioden frem mot Q3-24 få en reprising av aksjen ut fra data knyttet til inngang fra ny hovedeier. Skulle jeg tippet ser vi noen X fra 14,-, noe som vil tallfestes i emisjon knyttet til kommende IPO.

Disclaimeren min er at dette kun er antagelser ut fra det en kan lese mellom linjene i publiseringen fra selskapet. Det å selge nå virker for min del lite fornuftig da de grepene vi har sett nå i mine øyne er solide og tydelige tegn på positiv reprising.

Mulig jeg er på ville veier, men det som signaliseres fra selskapet nå er altså i mine øyne veldig positive signaler for “alle” aksjeklasser.

EDIT:
Kanskje greit å minne om at 14,- nå også er nytt “gulv” i aksjen.

EDIT2:
Ovennevnte er kun mine antagelser, og må leses som dette. Alle investeringer må gjøres basert på egne vurderinger og beregninger.

6 Likes

“Each option gives the right to acquire one Preference Share at an exercise price of NOK 14 per option, however so that any preferred right to receive dividends or other proceeds from the Company or on the shares shall be limited to the exercise price per share.”

CEO har kun 1x pref rights hvis jeg leser det der riktig.

1 Like

Preference share er preference share, uansett hvem som skaffer seg dem:

• First, holders of Preference Shares will receive an amount on each Preference Share equal to 3 times NOK 14, being the subscription price for the Preference Shares upon establishment.

Dette gjelder ikke magisk bare NTG. Alle som deltar i emisjonen får preference shares med samme regler. Unntaket er selvfølgelig at eventuelle utbytter eller andre oppgjør prioriteres først til de med flest preference shares

Gratulerer alle medaksjonærer- Dette er stort og det skal feires hele helgen . Endelig

Magiske nyheter . Elsker at ledelsen tar skikkelig grep her. Snakket med en av de store - og champagne flaksen er sprettet.

Sikkert noen her som ikke ser dybden, lengden og bredden i dette

Men jeg er nå glad jeg har beholdt alle mine aksjer

3 Likes

Selges selskapet så går først ca 90M NOK (937 288 + 1 189 204 aksjer * (3 * 14)) til eiere av preferanse-aksjer. I tillegg går noe til CEO hvis han har utøvd noen av opsjonene sine.

Mye rart her nå, mesteparten optimistisk preget!
Jeg får imidlertid en langt dårligere smak i munnen, basert på et overordnet inntrykk og magefølelse;
Ref : “Innkalling til generalforsamling med endring av vedtekter og aksjeklasser”
Dette bør leses grundig for (om mulig) å forstå hva det innebærer for oss vanlige aksjonærer.

Første del av kapitalutvidelse skal foregå ved en rettet emisjon med utstedelse av såkalte preferanseaksjer til en kurs av NOK 14.

Dette høres jo bra ut når kursen har vaket rundt 6-9 kr, men så må man lese hva denne nye aksjeklassen (preferanse-aksjer) betyr.

Slik jeg oppfatter det så skal disse investorene ha rett til tredobbel kompensasjon ved alle former for utdeling fra Selskapet, herunder evt salg eller likvidering.

Etter at disse har fått sitt, skal resten av utdelingen fordeles på ordinære aksjer; m a o hvis det blir noe igjen!

Preferanseaksjene utgjør ca 13,1 mill NOK, som er identifisert som det kortsiktige behovet for driftskapital.

Slik rettet emisjon med egen preferanseklasse kompliserer forholdet til det å være notert på N-OTC, og forslaget innebærer at alle aksjer strykes derfra!
Mange tror dette blir rene himmelrike, men da mister vi ordinære investorer all mulighet til å ha oversikt over kursutvikling og ikke minst hva selskapet foretar seg; de har liten eller ingen rapporteringsplikt.

Jeg kan ikke se at dette forslaget er til noen som helst fordel for oss som har vært trofaste mot selskapet i lang tid, snarere tvert i mot.

Etter min mening burde det kortsiktige behovet vært dekket gjennom et lån, spesielt ettersom det på samme Generalforsamling skal vedtas en ordinær kapitalutvidelse tilsvarende ca 15% av selskapet aksjekapital.

Hvorfor skal de første kortsiktige emisjonen være rettet mot prefererte investorer (ikke navngitt) og gis rettigheter som går på tvers av alt som fremgår av nåværende rettigheter.

Det refereres (som normalt) til at styret har vurdert emisjonen til å være innenfor det som framgår av Aksjelovens krav om likebehandling, noe som er ganske vanlig (!) ved rettede emisjoner, men den virkelig råtne poteten ligger i det at disse aksjene får helt andre rettigheter enn (våre) ordinære aksjer, og det er vel ikke like “innafor”!?

Hele saken lukter, og da mener jeg skikkelig vondt, mye tyder på at det har foregått mye i kulissene som omfatter oppkjøp/overtagelse, og alt er timet med og har sammenheng inntreden av ny CEO og de interesser han representerer.

1 Like

Trond; jeg ser at du gjentatte ggr refererer til USA og hva som er “normalt” der, men hvis det er noe vi bør unngå i alt som innebærer amerikanske rettsforhold, så er det nettopp det!

Det blir jo reprasjonsemisjon hvor alle dagens aksjonærer får være med hvis de vil, så det er bare kjipt hvis man har valgt å stå på utsiden til nå.

Rep-emisjon er vel det eneste de ikke klarer å unngå, men det gjelder jo ikke mange aksjene.
En annen sak er jo at vi øvrige aksjonærer ikke har noen som helst informasjoner om hva som foregår/har forgått som bakgrunn for denne emisjonen, og derfor kanskje synes denne prisen er høy.
Prissettingen er sannsynligvis valgt med omhu; tilsvarer tidligere utvidelser/opsjoner, og er såpass høyt i forhold til dagens NOTC-kurser at vi i den gemene hop vil svelge alle deres innsalgsargumenter rått, m a o stemme for alle punkt i innkallingen.

1 Like

@EgilJan Så du mener da absolutt alle aksjonærer på topp 50 listen med ordinære aksjer er ført bak lyset og burde være rasende over dette. Hvordan i alle dager skal de klare å få det igjennom på gf da?

1 Like

Hvor har du det fra at jeg mener det?
De har sannsynligvis nok stemmer via den indre krets til å få igjennom dette forslaget, men som jeg sier så har de valgt “nyprisen” med omhu, og med det lagt inn gode “salgsargumenter” generelt.
Det framgår jo heller ikke hvem som deltar i den rettede emisjonen; kun at Jo Uthus opptrer på vegne av noen, og det kan jo omfatte mange av top 50.

1 Like

Min tolkning av det du skrev her. Du stiller spørsmål om det blir noe igjen til ordinære aksjonærer og det er jo ganske alvorlig. Men da vil det jo ramme alle de på topp 50 listen også. Det er jo ikke mange pref aksjer ute og går i forhold til ordinære.
@EgilJan Hvis det du skriver stemmer så må det være grunnlag for et skikkelig aksjonæropprør ! For da vil jo alle aksjonærer unntatt noen få inviterte bli rammet eller ??

Velkommen som aksjonær Trond👍 som deg ser jeg at selskapet ser ut til å bli et eventyr av unormal størrelse i norsk sammenheng.

1 Like

Ville vel blitt full fart også på NOTC ved signering av store avtaler og masse penger inn? Nå med nærmest null inntekter og behov for mer penger så ville det vært ille uansett børs?

Ja da, men det er det fundamentale som gjelder til syvende og sist, også der. Vi har jo ikke fått oppleve det. Jeg synes ikke noe om å miste handelsplattform, det strider mot noen prinsipper, selskapet har sagt at de skal over på børs fra NOTC, nå er det ingen som vet noe og man blir låst fast.
Ved skikkelig store avtaler og closing av deals kunne vi sett kjøpsordre opp mot gamle høyder og videre. Man kan ikke dømme ut fra den perioden som har vært nå, det hadde vært dårlig greier uansett børs. Hadde vært mye bedre om de nå hadde gått ut med info om notering på børs

1 Like

Ja, men de sier ingenting om planer om det

Hvordan vil disse preferanseaksjene håndteres hvis det blir en børsnotering på høsten?

Så 1 ordinær aksje vil fort bli 4 antar jeg.

Interessant det som nå skjer, og interessant å lese diskusjonen her inne. Forstår at preferanseaksjene ble tegnet til 14,- pr stk, og at de har rett på 3 ganger pengene tilbake ved fremtidig utdeling (før vi med ordinære aksjer får noe).

Det blir vel da feil å tenke at dette priser ordinære aksjer til 14kr? Preferanseaksjene er jo «mye bedre». De er sikret 3 ganger tilbakebetaling før de så konverteres til vanlig aksjer, og får like rettighet som en ordinær aksje.

Tanker? Det er vel bedre å ha 1 preferanseaskje enn 3 vanlige? Noe som burde prise de ordinære aksjene til 1/3 av en preferanseaskje eller noe sånt (kun basert på den siste transaksjonen).

Men er det ikke et poeng at det er veldig få av disse pref aksjene. Så da kan de ordinære aksjene bli hottere enn du er inne på her