Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Den ubehagelige x faktoren handler om denne ett Kina politikken som Xi sier han helt sikkert vil gjennomføre. Men det hadde vært like skummelt uavhengig av fredagens melding.

Absolutt!
Går det virkelig bra så er det masse igjen til «oss» også! :relaxed:

Men poenget var bare at de preferansjeaksjene er mye mer lukrative enn en vanlig aksje. Så å tenke at en ordinær aksje også bør gå til 14kr nå utelukkende basert på at det ble tegnet preferanseaksjer til 14kr tenker jeg er «feil».

Det blir spennende å se. Det blir dog vanskelig å følge med dersom de går av NOTC (og tungvint/vasnkelig å selge seg ut ved mindre noen byr på alle aksjene).

Jeg har et par andre aksjer som ikke er på NOTC og en føler seg låst inne.

Det har du helt rett i. Og det er ikke vanlig, og heller ikke ønskelig fra offentlige myndigheter med ulike aksjeklasser. Det som er vanlig er å tildele ekstra tegningsretter (warrants om sånn amerikansk) som “bonus” for å delta i emisjon. Disse må man betale for, og erstattes da av vanlige aksjer.

Beløpet de har klart å hente er heller ikke imponerende, etter det som framstår som en prosess som har pågått siden i fjor høst. Det er f.eks. mindre enn benyttet kassakreditt, og brennes i løpet av et knapt kvartal Så etter sommeren er det sannsynligvis “påan igjen”.

Avnotering fra OTC kommer ikke som noen overraskelse, etter narrativ fra insider(e) gjennom hele året om hvor “fælt” OTC er. Altså at aksjen faktisk kan omsettes mellom kjøpere og selgere.

Det er vel muligheter for at de ikke trenger mer penger enn dette til Q3 for så skjer det noe nytt etter dette?

• Notert på en større børs?
  • Oppkjøp?
  • Større strategisk investor?

Kan vel også være de har mer i salgs pipeline til at de tjener penger vs taper innen x-tid.

Tenker det kan vel ikke bli verre enn det er, så jeg er uansett positiv til at det skjer noe. Det er alltid noen som får bedre vilkår enn andre, sånn er spillet.

Det er vel ingen tvil om at de hadde hentet mer penger om det virkelig brant på dass. Selv tror jeg de bare kjøper seg litt tid til å lande en langsiktig løsning. Det jobbes bak kulissene.

1 Like

Trond; Her avslører du vel din egentlige sits og motivasjon for det voldsomme engasjementet du har utvist i lang tid, nemlig at du jobber i venture-bransjen, at du mer eller mindre er engasjert i CNANO- prosessen(e), at du gjennom dette er definert som innsider og derfor ikke kunne kjøpe aksjer tidligere, osv
Å definere meningsmotstandere ved nedlatende idiotforklaring er klassisk, og viser kun at du ikke ønsker å belyse saken fra flere sider.
Jeg kan love deg at også jeg har vært med på flere slike prosesser, og vet utmerket godt at ikke alt er ment for å ivareta alle investorers interesse.
Uansett hva du sier om hvor vanlig denne valgte fremgangsmåten er, så er det preget av din posisjon og slike venture-selskapers pro-amerikanske holdning.
Relativt seriøse aktører/investorer på andre fora , og som ellers aldri uttaler seg om CNANO, har definert saken som “fiffig”, og det er ikke positivt ment.
Å hevde at det er til vår (dvs minoritetsaksjonærenes) fordel at aksjene strykes fra NOTC, er det rene svada,!.
De eneste som virkelig har fordel av dette er nåværende majoritetseiere og fremtidig overtakende selskap; da kan de gjøre akkurat som de vil, uten utidig innblanding fra verken småaksjonærer eller egnede kontrollorganer.
Å hevde at NOTC-deltakelse er til hinder for å kunne gå på ordinær børs (uavhengig av hvor) er i beste fall en misforståelse, sannsynligvis bevisst villedende.; ikke glem at lansering på børs har vært planlagt og lovet i lang tid, dette fra nåværende NOTC.
Jeg er villig til å vedde mye på at overtakende selskap kun vil innlemme CNANO i et større hele, og en børsnotering vil aldri skje.
Det sagt, så har ikke vi minoritetsaksjonærer noen reelle virkemidler som evt skulle forhindre denne utviklingen, men selskapet og deres medhjelpere ønsker naturlig nok å forhindre støy og negativ publisitet.
Vi må bare håpe at prisen blir høy nok til at vi kan føle at vi har hatt litt igjen for vår trofasthet, men noen unicorn -mulighet ble det ikke for oss.

2 Likes

Men med unntak av disse få pref aksjene så er vel alle aksjonærer i samme båt og med samme interesser? Gründeren feks og alle andre på topp 50 listen. Det er jo ikke sånn at våre aksjer er mindre verdt enn deres ? Så de vil jo ikke finne på ting eller gå inn i en deal som ikke gir masse gevinst til aksjonærene ?
@EgilJan denne innlemmingen i et annet større selskap, mener du kan skje med fare for at vi og da heller ikke de andre aksjonærene sitter igjen med bra gevinst, eller hva mener du egentlig ?

Bingo; en slik innlemming i et annet, stort selskap fører alltid til en tvangsinnløsning av alle utestående aksjer til en pris som er akkurat høy nok til at vi ikke murrer altfor mye, dog uten å få stort mer enn vi ga (i beste fall).
Storaksjonærene/grunnleggerne hadde en helt annen inngang enn oss andre og kommer uansett veldig godt ut av dette.

1 Like

Hvilken inngang hadde de ? De på topp 50 jeg har snakket med har inngang langt over dagens kurs. Og jeg har ringt rundt litt.
At de nærmest skal skynde seg og bli innlemmet i et stort selskap til en elendig pris i forhold til potensiale høres ut som en rar strategi.

1 Like

Bingo; jeg har ikke sjekket, men hvor mange av de øverste på top-50 listen må til for 3/4 flertall?

Tipper forøvrig at tilbudspris blir et stykke over 3X14

Men hvordan vet du da at de har inngang lavere enn dagens kurs ?

1 Like

Hva sier top 50 av de du har snakket med ? Er du positive?

Har ikke snakket med de etter denne hendelsen

1 Like

Hadde vært meget interessant og vite hva aksje kirurgene mener nu …Jeg er jo overbevist at dette blir en gullgruve…

Skal prøve og høre hva han forvalterne i DnB sier …prøver og få kontakt med han,

1 Like

Det er flere store som kom inn i forbindelse med kapitalinnhentingen i fjor. Flere av disse er ganske rike folk både i Trøndelag og andre steder. Jeg snakket med noen av disse for noen måneder siden og de sa de tok et valg basert på anbefalinger. De sa de ikke fulgte så enormt nøye med, men var klar over at deres inngang var høy i forhold til dagens kurs. De ble overbevist når de hørte om casen og muligheten og er tålmodige. Hva de tenker om det som har skjedd nå, og om de i det hele tatt har fått det med seg, vet jeg ikke.

1 Like

Fikk svar jeg er ikke 1 sekund bekymret…

1 Like

Hva er årsaken til at Cnano må avnoteres fra notc? To aksjeklasser kan fint hånndteres med to ticker koder. Oppkjøp skal heller ikke være noe problem. En overgang til Growth går knirkefritt (opplevde det med Co2 Capsol). En notering på utenlandsk børs går ogå greit (opplevde det med Freyr Battery notering på Nasdaq). Fint om noen kan forklare hva som er problematisk med fortsatt notering på notc. Det eneste positive jeg ser med en avnotering er å slippe mas fra aksjonærer grunnet den lave likviditeten på notc

Dette er det de har skrevet om det

Through the establishment of the Preference Shares the pricing of the Company’s ordinary shares that is subject to registration on N-OTC is more complex. Further, the Company will not apply for registration of the Preference Shares on N-OTC. On this basis, and on the background of expressed interests from the investors of the New Preference Shares, the Board believes it is in the best interests of the Company and its shareholders to deregister the ordinary shares from N-OTC. Any deregistration is subject to approval by the EGM and the Oslo Stock Exchange. The board has accordingly resolved to propose that the Company’s ordinary shares are deregistered from listing on N-OTC and a proposal in this regard is included on the agenda in the notice to the EGM.

For meg fremstår det som om selskapet åpenbart er på oppløpssiden mot noe større som vil forandre selskapets fremtid ( som flere her inne har påpekt tidligere). Om det er oppkjøp eller notering på en annen børs får fremtiden vise, men føler litt på at timeline er tilrettelagt litt slik at en finansieringsløsning skulle tvinge seg fram. Preference aksjer kan være en belønning til de som har støttet selskapet fra starten av, og det kan for så vidt være greit nok. Hvis man regner på det så blir ikke regnestykket ille, og en større utvannende emisjon ville ha redusert oppsidepotensialet på de aksjene jeg allerede eier mer. Et salg av selskapet tilsvarende en mcap på 571 MNOK (14) ville ha gitt ca. 11,81 i utbetaling for en ordinær aksje.

1 Like