Selskapet har meldt at det har et kortsiktig og et mer langsiktig kapitalbehov - frem til det er cash positiv.
Det kortsiktige er løst ved en rettet emisjon - mot bl.a. Største aksjonær og formodentlig andre større aksjonærer. Disse har tegnet seg for 45 % av preferanseaksjene som skal utstedes. Alle øvrige aksjonærer har mulighet for å tegne de resterende 55% av preferanseaksjene basert på pro rata. En slik rettet emisjon løser et akutt og umiddelbart likviditetsbehov. Det er neppe uvanlig eller urimelig at selskapet henvender seg til de største aksjonærene eller deres nettverk for raskt å få tilgang til nødvendig kapital.
Selskapet har pågående samtaler med flere strategiske investorer med sikte på en mer langsiktig finansiering. Jeg oppfatter selskapet slik at det primært sikter mot å få inn en ny, større aksjonær som gjennom ny emisjon dels sørger for å tilføre nødvendig kapital frem til selskapet er selvdrevet/ Cash positiv, og som i tillegg dels kan bidra i salgs- og markedsføringsarbeidet,- mao forsere salget.
En kan imidlertid ikke utelukke at en strategisk investor vil ønske å overta hele selskapet.
I forhold til preferanseaksjene ser jeg dermed 3 mulige utganger:
- Hvis forhandlingene med ny strategisk investor mislykkes helt og selskapet må avvikle gjennom salg av eiendelene, vil eiere av preferanseaksjer få tilbakebetalt investert beløp om selskapets eiendler selges for i underkant av 30 mill - gitt at samtlige preferanseaksjer tegnes. Selges eiendelene for minimum 90 mill, vil eierne av preferanseaksjer få 3 x investert beløp.
Jeg ser bort fra at eiendeler kan være pantsatt - noe som i tilfelle utgjør kun et mindre beløp.
Bare patentene har en verdi som gjør at jeg for min del anser kjøp av preferanseaksjer som nærmest risikofri - i alle fall som en svært god risk reward.
Ved å kjøpe preferanseaksjer bidrar aksjonærene også til å avhjelpe selskapets likviditetsbehov. Jo lengre runway selskapet får jo bedre forhandlingsposisjon vil selskapet ha overfor nye investorer. Minner om at salget av selskapets produkter er forventet å ta seg vesentlig opp i annet halvår,.
Å kunne vise til økt faktisk omsetning bør gi grunnlag for høyere pris/kurs i forhandlingene.
-
Hvis selskapet inngår avtale med ny strategisk investor som nevnt, vil det være kapitalisert og en kan som aksjonær bare nyte den forventede reisen videre med produktutvikling, kapring av markedsandeler og tilsvarende verdiutvikling på aksjene. Eiere av preferanseaksjer vil i så fall ha fortrinnsrett til utbytte tilsvarende 3 x 14 kr eller rett til å motta samme beløp forlodds ved ev salg av selskapet.
-
Også ved et ev salg av hele selskapet i løpet av Q3 eller Q 4 - om det skjer - vil salgssummen åpenbart langt måtte overstige preferansekapitalen og gi eierne av preferanseaksjer 3 ganger innsatsen.