Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Selskapet har meldt at det har et kortsiktig og et mer langsiktig kapitalbehov - frem til det er cash positiv.

Det kortsiktige er løst ved en rettet emisjon - mot bl.a. Største aksjonær og formodentlig andre større aksjonærer. Disse har tegnet seg for 45 % av preferanseaksjene som skal utstedes. Alle øvrige aksjonærer har mulighet for å tegne de resterende 55% av preferanseaksjene basert på pro rata. En slik rettet emisjon løser et akutt og umiddelbart likviditetsbehov. Det er neppe uvanlig eller urimelig at selskapet henvender seg til de største aksjonærene eller deres nettverk for raskt å få tilgang til nødvendig kapital.

Selskapet har pågående samtaler med flere strategiske investorer med sikte på en mer langsiktig finansiering. Jeg oppfatter selskapet slik at det primært sikter mot å få inn en ny, større aksjonær som gjennom ny emisjon dels sørger for å tilføre nødvendig kapital frem til selskapet er selvdrevet/ Cash positiv, og som i tillegg dels kan bidra i salgs- og markedsføringsarbeidet,- mao forsere salget.

En kan imidlertid ikke utelukke at en strategisk investor vil ønske å overta hele selskapet.

I forhold til preferanseaksjene ser jeg dermed 3 mulige utganger:

1. Hvis forhandlingene med ny strategisk investor mislykkes helt og selskapet må avvikle gjennom salg av eiendelene, vil eiere av preferanseaksjer få tilbakebetalt investert beløp om selskapets eiendler selges for i underkant av 30 mill - gitt at samtlige preferanseaksjer tegnes. Selges eiendelene for minimum 90 mill, vil eierne av preferanseaksjer få 3 x investert beløp.
    Jeg ser bort fra at eiendeler kan være pantsatt - noe som i tilfelle utgjør kun et mindre beløp.
    Bare patentene har en verdi som gjør at jeg for min del anser kjøp av preferanseaksjer som nærmest risikofri - i alle fall som en svært god risk reward.

Ved å kjøpe preferanseaksjer bidrar aksjonærene også til å avhjelpe selskapets likviditetsbehov. Jo lengre runway selskapet får jo bedre forhandlingsposisjon vil selskapet ha overfor nye investorer. Minner om at salget av selskapets produkter er forventet å ta seg vesentlig opp i annet halvår,.

Å kunne vise til økt faktisk omsetning bør gi grunnlag for høyere pris/kurs i forhandlingene.

1. Hvis selskapet inngår avtale med ny strategisk investor som nevnt, vil det være kapitalisert og en kan som aksjonær bare nyte den forventede reisen videre med produktutvikling, kapring av markedsandeler og tilsvarende verdiutvikling på aksjene. Eiere av preferanseaksjer vil i så fall ha fortrinnsrett til utbytte tilsvarende 3 x 14 kr eller rett til å motta samme beløp forlodds ved ev salg av selskapet.

2. Også ved et ev salg av hele selskapet i løpet av Q3 eller Q 4 - om det skjer - vil salgssummen åpenbart langt måtte overstige preferansekapitalen og gi eierne av preferanseaksjer 3 ganger innsatsen.

1 Like

Jeg har prøvd å finne ut hvor mye jeg må ut med for å forsvare posisjonen min, men er usikker på regnestykket.

Det tilbys 1 189 204 aksjer i rep. emi. + 937 288 = 2 126 492 nye aksjer.

Tidligere antall: 37 524 496 aksjer

2 126 492 : 37 524 496 = 0,05667
Det vil si at for hver 10 000 aksjer man har kan man tegne ca 566 aksjer til ca kr 7 933.

Men så kommer det an på hvor mange som har fått tilbud om å bli med på hovedemisjonen, og som ikke får anledning til å delta i rep. emi. Kanskje det er en stor andel topp 50 som også må ta til takke med rep. emi? Da blir det mindre enn 566 aksjer for hver 10 000.

Uansett er det begrenset hvor mye man får delta med, og på disse vilkårene skulle jeg tro at de fleste vil få med seg det de kan.

1 Like

Får men ikke delta i rep emi for ordinære aksjer man allerede eier om man har deltatt i den ordinære kapitalforhøyelsen?

Utrolig mye komplisering av forholdsvis enkle forutsetninger; de får ca 13 mill disponibelt til en kostnad av ca 40 mill samt verdien av disse aksjene som ordinære etter tilbakebetaling.
Kunne altså låne ca 50 mill til samme kostnad og uten å utstede en eneste ny aksje.

2 Likes

Helt håpløst… hvor mye bedre hadde ikke det vært! Og hvor mye stoler man på at dette er siste gangen…? Ikke kom med at omdømme etc… verden er ikke sånn dessverre.

Så lenge de likebehandler dagens aksjonærer, som det ser ut som de kommer til å gjøre (…give all shareholders an equal opportunity to profit from future distributions…), skjønner jeg ikke hvorfor dette skal være så negativt? Jeg takker og bukker for litt preferanseaksjer før andre får komme inn.
Vi får vel anta at de ikke trenger mer enn 13 mill. før de får på plass en langsiktig løsning.

4 Likes

Det er rett oppfattet. De som alt har tegnet preferanseaksjer og de som ble tilbudt å tegne preferanseaksjer uten å tegne i den rettede emisjonen får ikke delta i reparasjonsemisjonen.

13 mill er ikke mye med burnraten, så rimelig krise om det ikke holder ja… Da er det noe alvorlig galt her.

Det er vel fortsatt en god case her om man ikke får preferanse aksjer?

Tenker på vinduet for å få kjøpt aksjene i selskapet i det hele tatt, etter GF er det nok ikke flere innganger før «neste stopp»

Så spørs da om toget er gått :rocket::rocket: eller :chart_with_downwards_trend:

Tenker det fortsatt er relevant å tenke langsiktig her.

2 Likes

Det stod veldig tydelig i Notice og AGM ja :slight_smile: Det er veldig bra.

Kursen har jo ikke akkurat tatt av, så tror på ingen måte toget har gått. Jeg kan ikke skjønne annet enn at caset er derisket etter meldingene som har kommet de siste ukene.

Det høres jo ut på enkelte her som om eierne av de få preferanseaksjene kommer til å stikke av med alt og alle andre står tomhendt tilbake. Går det i dass går det litt mindre i dass for de med preferanseaksjer, går det bra går det bra for alle!

Det er i alle fall enklere å kjøpe aksjer nå enn utenfor NOTC.

1 Like

Kursen pr nå står som 8,9,- i Nordnet appen, ikke 6,-som er korrekt ifølge NOTC.

NOK 13 mill er det de får inn på ordinær emi. Husk at det er rep. emi også, og den er større. Kan komme opptil NOK 16,6 mill der også - såfremt det tegnes.

Det skjer hele tiden.

Vedrørende forskjellige kurser, så tipper jeg Nordnet er feil: både min DNB og NOTC altså viser 6.

Ser ut til at det er litt ringing inn til meglerene ettersom det er litt endringer i kjøp/salg.
Travelt for OTC meglerene?

Utrolig irriterende at dette ikke er som en ordinær børs, at man kan legge inn og trekke ordrer selv. Dnb har støtte for å legge inn ordrer vi deres plattfrom, men må ringes ut…

Ca 6 000 aksjer av 37 000 000 er til salgs under 25,-

Ikke dramatisk mange som vil ut (som er synlig). Vil heller si at aksjen har kommet styrket ut av de siste dagers selskapsinformasjon…, men nå er jo jeg grunnleggende positiv til teknologien og det globale behovet.

3 Likes

Trond; nå kaster du blår i øynene på folk; du vet utmerket at det å stå utenfor alt, er myyye verre enn å være “kun” på OTC!
Da har man ingen mulighet til normal omsetning, og om man skulle prøve å kvitte seg med aksjer da, så koster det vesentlig mer.
Å slenge ut at “før du vet ordet av det, så kommer beskjed om at den skal børsnoteres”, er direkte useriøst og på kanten til uhederlig.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

At selskapet fremdeles holder den muligheten åpen, betyr ikke “før du vet ordet av det”!
At både du og jeg fremdeles er optimister på selskapets vegne er greit, men å forlede folk med slike uttalelser er ikke bra, spesielt fra en som har skaffet seg et ry for å være dyptgravende og seriøs.

Jeg har forøvrig gjort meg noen tanker etter litt modning:
Veldig usikker på hva som er bakgrunnen for den løsningen de har valgt og hvordan jeg skal tolke det;

• Tallet 14 kom nok fordi det har vært nivået for seneste utvidelser, mv
  • Tredobbel kompensasjon (i tillegg til å beholde aksjen); hvor kommer denne blodprisen fra?
  • Tredoblingen betyr i praksis at reell kurs ligger rett under NOK 5; altså en “normal” rabatt fra seneste tids oms.
  • Å bruke en kurs under NOK 5 ville vært et forferdelig signal; altså måtte man finne på noe glupt (!?)
  • Tilbys denne tredobbelte kompensasjonen med bakgrunn i en eller annen form for snarlig substans som sikrer investorene?
  • Hva er i så tilfelle denne substansen som kan gi en så formidabel avkastning på kort tid ;
    a) salg av selskapet hvor tilbud foreligger med tilstrekkelig kompensasjon?
    b) en formidabel utvikling mot positiv cash-flow
    c) veldig snille (investorer med ekstrem tålmodighet?
    Her er det vel ganske tydelig at kun a) kan gi raskt nok resultat, alternativ b) er urealistisk, medmindre alternativ c) er tilfelle
2 Likes