Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Tror du har lurt seg selv … ingen vil sitte igjen med nøtter hær og ingen har blitt lurt ennu …disse preferanseaksjer er nada.

Lurt meg selv? Sitter på en del aksjer jeg? Preferanseaksjene er ikke nada og kan bli mye på forskjellige vis avhengig av fremtiden til selskapet og om det blir en ny standard for kapitalinnhenting i selskapet eller evnt hva det blir solgt for etc.

Hadde caset vært så bombesikkert som det er lokalt inni ditt hode hadde både kursutvikling sett helt annerledes ut og folk ville kastet seg over det som ligger til salgs nå.

Snakkes om 2 år. God helg :v:

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Hva som skjer hvis det leveres på oppsiden er spennende og relevant, uten at jeg oppfatter det som skrives her som ellevilt.

Hva som skjer på nedsiden er også spennende og relevant. Det er der risikoen ligger, og vi bør alle ha et forhold til risikoen her. De scenariene du setter opp her er alle “mulig”, men mangler sannsynlighetsberegning. Jeg har sett verre ting skje i andre selskaper, så det er helt greit å dra fram “worst case”.

1. Et salg til en så lav pris har jeg vanskelig med å se for meg er mulig. I løpet av de neste 2 årene vil det fortsatt være mulig å drive selskapet på ekstern finansiering med utvanning og lån. I tillegg ser vi at de guider på salg som også vil bidra. Men om 5-10 år - hvis produkt viser seg å floppe, men det finnes noe av verdi andre kan utnytte - om ikke annet enn framførbart underskudd, tja. Men ikke en risiko jeg forholder meg til. Setter sannsynlighet til 0-10 %

2. Samme som 1. Setter sannsynlighet til 0-10 %

3. Dette er vel kanskje det nærmeste jeg kommer en sannsynlig worst-case scenario de neste 2 årene. Men jeg forutsetter at vi ikke blir holdt for narr når de skriver:
    CrayoNano estimates that it will be breakeven with net positive operational cash flow at approximately NOK 150m sales revenue using a +50% gross margin assumption which is our mid-term margin target. To give an idea of the progression to breakeven, the weighted pipeline for 2024 currently shows projected sales revenue of NOK 67m, and NOK 133m for 2025.
    Gitt dette har jeg god tro på at finansieringsbehovet de neste 2 årene er begrenset. Med pågående emi, vilkårene og den relativt aksjonærvennlige måten den gjennomføres på, har jeg liten tro på stadig utvanning med aksjærfiendtlige vilkår og lavere kurser - Sannsynlighet 10 - 20 % ?

4. Fortsatt drift med dagens finansiering og eierstruktur er kanskje ikke det mest sannsynlige av disse 4. Manglende behov for finansiering tilsier at de minst går break-even. Over tid har jeg ikke særlig tro på det. Enten er det flopp og stup, eller så leverer de økende volumer og overskudd. I verste fall får de ikke next gen ut i markedet. Da har vi fortsatt bransjeledende produkt som har kjempepotensiale i eksisterende tek. Jeg tror denne ene og alene kan gi break-even og på sikt overskudd. Sannsynlighet 0 - 10 % ?

Tilsammen vil jeg gi disse 4 scenariene lavere enn 20 % sannsynlighet for å inntreffe.

Kutt ut HO-nivået. Det ødelegger tråden!

6 Likes

Takk HO5, det var fine innspill, som sagt så krysser vi alle fingrene :crossed_fingers: God helg!

1 Like

Takk!

Skal vi puste med magen og roe oss ned 10 hakk.

Denne tråden har pr nå mer rapporteringer enn resten av forumet tilsammen.

Skjerpings eller så må vi stenge tråden. Dere vet selv hvem det gjelder.

4 Likes

Denne tråden er viktig. Ikke la oss bli skadelidende pga to personer. Da er det bedre at dere utestenger disse @Evilfreud
Men før det har de sjansen nå til å kutte helt ut

Alternativt er å gi noen en liten ferie.
Skal vi gi dem som krangler en liten ferie? ( mute) de kan lese men ikke poste

• Ja
  • Nei

0 stemmegivere

1 Like

Må få forsvare meg når jeg blir kalt alt mulig rart. Svarte uten å kalle noen noe stygt tilbake. Og du og resten må godta at vi er uenige. Det er helt utrolig om dette blir resultatet. Men det sier det meste om denne tråden. Kun blind bull er lov, alt annet blir skamløst slått ned på.

Hva med å forklare hva jeg har gjort feil? Barnehage eller? Jeg sletter kontoen som dere i Tekinvestor kontaktet meg med å tilbydde meg gratis​:+1:t2: Sendte mail til dere nå, fint om dete sletter den asap​:+1:t2::+1:t2:

EIC fundet invester i high risk cases. Formålet med EIC er å ta risk der andre investorer ikke tørr… Så ja EIC kan investere selv hvis ikke techen funker, så framt man har en plan (med høy risk reward)

2 Likes

https://eic.ec.europa.eu/system/files/2022-12/220301%20EIC%20Investment%20Guidelines%20-%20Horizon%20Europe%20March%202022%20FINAL%20(1)_0.pdf#page4

GPT 4o oppsummert.

European Innovation Council (EIC) sine investeringsretningslinjer, oppdatert i mars 2022, gir omfattende direktiver for investeringer under Horisont Europa-programmet. Disse retningslinjene har som mål å støtte oppstartsbedrifter og små og mellomstore bedrifter (SMB) med høyt potensial ved å legge til rette for deres vekst og tiltrekke seg private investeringer.

EIC-fondet, med et budsjett på rundt €3,5 milliarder for perioden 2021-2027, fokuserer på investeringer i “deep tech”-sektorer som kunstig intelligens, romfart, halvledere og kvanteteknologier. Fondet kombinerer tilskudd (opptil €2,5 millioner) med egenkapitalinvesteringer (fra €0,5 millioner til €15 millioner eller mer). EIC-fondet har allerede gjort betydelige investeringer, inkludert €637 millioner under pilotfasen (2019-2020), og ytterligere investeringer er planlagt under de nåværende retningslinjene oai_citation:1,Revised European Innovation Council (EIC) Investment Guidelines available - European Commission oai_citation:2,European Innovation Council - European Commission.

Et kritisk aspekt ved retningslinjene er deres vektlegging av å tiltrekke private medinvesteringer, med en multiplikatoreffekt på omtrent 2,6 til 2,8 ganger EICs offentlige investeringer. Dette er ment å skape større investeringsrunder og sikre bærekraftig vekst for de støttede selskapene oai_citation:3,EIC Accelerator - European Commission.

Videre tilbyr EIC Accelerator, en sentral del av EICs strategi, en kombinert finansieringstilnærming. Dette inkluderer både ikke-fortynnende finansiering gjennom tilskudd og egenkapitalinvesteringer for å hjelpe selskaper med å skalere sine innovative løsninger raskt. Søknadsprosessen for EIC Accelerator innebærer en streng tretrinns evaluering, inkludert fjernvurdering, innlevering av fullstendig forslag og en avsluttende presentasjon for en EIC-jury oai_citation:4,EIC Fund: first equity investments under Horizon Europe.

Samlet sett er de oppdaterte EIC-investeringsretningslinjene utformet for å effektivisere investeringsprosessene, sikre forretningskontinuitet og forbedre støtten som gis til europeiske innovatører, og dermed posisjonere EIC-fondet som en betydelig aktør i det europeiske risikokapitalmarkedet.

1 Like

Æ personlig tror nu ennu at om ikke teknologien faktisk hadde fungert. Hadde ikke dette fondet investert mere penger. Mulig jeg er dum og naiv. Men i mitt hode ville det vært idioti og investere mere om de viste ikke teknologien fungerte eller lot seg oppstkallere i semiconductor markedet. .

En hvis form for sunn skepsis er alltid fornuftig i forhold til det som presenteres fra selskapets side. Det gjelder alle investeringer, og det finnes mange eksempler på selskap som har presentert solskinnshistorier som ikke har vært i tråd med realiteten. Et av de grimmeste historiene jeg kan komme på i farten er Softox. Men tror vi Rinnan, Uthus, Dobbertin og Co vil ødelegge sitt ettermæle for litt kortsiktig gevinst? Hvis hensikten med preference share er “bail out” for Rinnan og Cos investeringer gjennom et salg langt under markedsverdien de tidligere har antydet, så vil jeg påstå at de ikke bare moralsk opptrer svært tvilsomt, jeg vil påstå det også er langt utenfor lovverkets rammer. De sitter tross alt i insideposisjon. Man må anta at en slik “bail out” gjennomføres før fundingen er oppbrukt, og i lys av optimismen som presenteres, hvordan vil det fremstå å selge selskapet til småpenger i løpet av kort tid? Sannsynligheten for et slikt scenario tror jeg er veldig liten.

Jeg er utelukkende positiv, og i løpet av 2. halvår forventer jeg å se resultatet av langsiktig tålmodighet :slight_smile: