Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Tar jeg tapet i år og mens det ennå er lett ved at selskapet fortsatt er listet på NOTC og at jeg dermed kan trekke fra tapet av nærmere 30 kr pr aksje på skattemeldingen er jeg så sikker som jeg kan bli på at det det vil være mye mer lønnsomt enn kanskje ikke få solgt aksjene i det hele tatt eller bare til noen ører mer enn de 30 ørene den går for nå. Slik jeg ser det skal det så voldsomt mye til for å løfte aksjekursen opp i det hele tatt at det er utenkelig og umulig egentlig, for ikke å snakke om opp til mellom 2 kr og 6 kr og selv om så skulle skje er jeg mange ganger bedre tjent med å få fratrekket for det tapet jeg har oppført på skattemeldingen. Da slipper jeg å betale skatt av gevinst jeg har hatt i andre aksjer i år og også tape bankrenter på de skattepengene, og renten skal man ikke lenger fjase av, for den er blitt veldig bra og utsiktene for enda høyere rente er absolutt til stede.

Salg nå vil være det samme som å ikke tro at selskapet vil leve videre. At det bare er et spørsmål om tid før det enten kommer melding om salgssum som bare de med pref aksjer tjener på eller melding om konkurs. Slikt scenario er det rasjonelt å selge om man ønsker penger igjen på skatten i 2025

@Midas

This sounds like evaluations in connection with your private standing and other engagements, and something you should decide on your own. You are mixing in personal aspects here.

If the company goes bankrupt, you will be able to get the tax deduction, but maybe next year. Thats objective fact, so you doesnt lose any rights. Its on your personal planning.

Nei, jeg snakker ikke nødvendigvis konkurs, selv om det selvsagt også er en reell mulighet, men neppe i år, det tror jeg ikke, året ut er nok sikret, men det faktumet hjalp ingen ting på aksjekursen som i mellomtiden har rast videre fra ca. 1,50 kr til 30 øre, og det er jo aksjekursen som betyr alt for oss aksjonærene, ikke at selskapet får mer penger å rote bort som de alt har gjort med alt de har fått mellom hendene av støtte og gjennom emisjoner.

Det jeg snakker om er at selv om alt går over all forventning og kjempebra og helt supert for selskapet, så vil det uansett ta eviglang tid før aksjene kommer opp i en kurs av 10 kr fra 30 øre, og i øyeblikket er mine aksjer øyeblikkelig verdt over 10 kr pr. stykk i fratrekk for tapet på litt i underkant av 30 kr pr. stykk allerede på skatten for i år om jeg selger dem nå. Det blir mange titusener av kroner spart alt til neste år fremfor å vente i mange mange år, kanskje fortsatt helt forgjeves som i alle årene jeg har vært aksjonær frem til nå, på å oppnå akkurat det samme.

Så ja, beslutningen om å selge meg ut helt og holdent er tatt, og ja det er en personlig beslutning, og det er ikke en diskusjon jeg har invitert til da mitt opprinnelige spørsmål kun gjaldt om noen visste når selskapet skal avnoteres på NOTC slik det er vedtatt at det skal, fordi jeg ønsker å selge meg ut i år og innen avnoteringen men gjerne vil sitte så lenge jeg kan inntil hva som kommer først: Avlistingen fra NOTC eller årets siste dag.

Alt annet er uvesentlig for meg, og heller ikke noe jeg har bedt om en diskusjon rundt, hvilket kan sees om det scrolles litt oppover og man ser bort fra støyen og hva andre har trukket inn i sine svar.

Men jeg regner med at mangel på klare svar på et konkret spørsmål viser tydelig at ingen vet mer her enn hva jeg selv gjør rundt når selskapet vil bli avnotert fra NOTC-listen, altså at det er vedtatt for mange måneder siden og at søknad om avnotering er innsendt, men at som det opprinnelig ble varslet kunne det ta tid å få det gjort. Så i utgangspunktet kan det skje når som helst at selskapet avlistes eller det kan drøye noen måneder til. Poenget mitt var altså at jeg vil være ute før den dagen inntreffer, og senest innen årsslutt. Så da regner jeg med at årets siste børsdag inntreffer før avlisting, forhåpentligvis.

Jeg har lest alt selskapet har meddelt offisielt, men jeg har forstått at mange her inne har direkte kontakt med CEO eller med Styreformann og tenkte derfor at kanskje disse visste mer om avlistingen enn hva som har fremkommet gjennom selskapets offisielle meldinger utgått til alle.

:thinking:

Om det skulle skje, så er du da vitterlig bedre tjent på å selge til 2-6kr fremfor 30 øre alle dager i uken?

Er det naturlig at av notering blir meldt med en dato for siste dag med handel etc?

Ville tro at det er noe man gjør.

Tanken min og sammenligningen min var som følger:

Å få GARANTERT over 10 kr i skattefradrag pr. aksje nå av et tap på 30 kr pr. aksje fremfor å måtte gå og vente i mange år sannsynligvis i håp om å kunne selge aksjene til KANSKJE 2-6 kr en gang i fremtiden.

Og også rentefordelen ved tidlig realisasjon nå, samt unngå problematisk salg ved at selskapet avlistes NOTC, samt unngå å måtte betale flere titusener i skatt på aksjer i andre selskaper realisert med gevinst i år.

1 Like

Hvis du mener det er mest lønnsomt å betale skatten for aksjegevinst med fradrag fra aksjetap må du gjerne bare gjøre det :+1:

1 Like

Med en GAV på omtrentlig 30 kroner aksjen så sliter jeg med å se logikken din her. Tapet ditt vil være betydelig uavhengig av om du får solgt til 50 øre.

Så hvorfor ikke bare realisere umiddelbart? Hva om avnotering ikke varsles? Eller om det etter varsel ikke finnes kjøpere? Om du er så avhengig av å få avskrive tapet i år så synes risikoen ved å vente forholdsvis stor.

1 Like

indeed… question is ofc at what price… what could be a realistic price ? Last emission was at 14kr but I doubt it would be anything close to that?

Ble så stille både her og der, at jeg lurte på om noen har kontaktet Crayonano og spurt om de-listing fra NOTC?

Couple of weeks ago NIK VI (NIK VI SCSP) sold their 30% position in Stingray Marine Solutions when Novo Holdings bought 80% of Stingray.

Stingray was valuated in the transaction at 3.5B NOK.

Du tenker de kjøper tilbake alt for småpæng?

Hva må selskapet selges for, for at ordinære aksjer skal ha en verdi på 0,3,-? Var preferanseaksjene rundt 45mill ca?

1 Like

Det er provoserende stille fra selskapet. Uthus liker og kommenterer alt mulig rart på LinkedIn. Det er noe langt inn i sjela som provoserer. Sist gang de sa noe offentlig synes jeg Uthus ikke ga inntrykk av å forstå nok alvoret i situasjonen. Han har slik jeg ser det, hold folk for narr gjennom falsk guiding og spinnvil pengebruk. Han avsluttet siste seanse med et glis på en note som ikke sømmet seg i det hele tatt i forhold til situasjonen. Fælt å si det, men han virker helt blåst

Det var en smule arrogant oppførsel…

Ja, snakk om gedigen skuffelse. Selskapet har nok blitt ledet helt på ville veier i lang tid.
Og de virker helt ute av stand til å ta det innover seg, er nok ganske vanlig måte å beskytte seg selv på hos en del

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

@EgilJan

I understand your frustration with the company communications, but it appears that you’re either misremembering or misinterpreting past events. Your recent contributions to the forum are not constructive.

I recall the person in question clearly. From the beginning, they openly disclosed not holding any shares and highlighted inconsistencies in the company’s marketing material—particularly noting that certain developments, like those related to nanowires and graphene, remained unlaunched despite years of PR and media coverage. While they followed the company, they consistently stated that NOTC was not their preference because of high risk.

At that time, they faced criticism here for their lack of shareholding and skepticism, even though they expressed genuine interest. They mentioned that the numbers for CrayoNano’s products seemed “too good to be true” and were likely one of the first skeptics in this forum before others joined in.

I also remember you EgilJan back, regardless of this person, then suggesting potential criminal or insider activities, which contributed to your fixation on this person after you were blocked?

Even now, you’re still openly implying criminal and insider activities involving the management, board, and close associates.

I have screenshots from most of these discussions. This focus is unproductive—let’s keep the discussion centered on the company.

Its really wild how you angled this.

2 Likes

@tollis

No, my thoughts was that NIK have had several home runs in companies over the years, and this might benefit CrayoNano also. However, this is not fully related to the topic here, but its a sidenote.