Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Vil det si at folk her har stilt spørsmål til selskapet etter 3. desember, uten å få svar eller fått utydelige svar?

Noen som har spurt om styreleder selv deltar i dette konvertible lånet? (Hadde man i det minste fått bekreftet innsidere, så hadde det jo hjulpet noe)

De de har bedt om nå er MNOK 15-30 for å hyre et selskap til å markedsføre seg for salg til Kina - helt latterlig.

Kunne ikke oppsummert det bedre selv.

Jeg har ikke fått nytt tilbud ennå, men de har kanskje funnet ut at jeg er sterkt kritisk til informasjonen deres, eller så har de sjekket bank-kontoene mine og funnet at det ikke er bryet verd :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Enig, jeg ser heller ikke noen gode argumenter til å investere mer.
Som @EgilJan skrev så pent, og de har vel sjekket kontoen min også. Men ikke fått med minus tegnet foran…

1 Like

Ikke å forglemme til lønn til seg selv, så klart, frem til selskapet er solgt.

“Me, myself and I, first and always”.

Hvis de går konk, hvordan håndteres hvem som evt kan kjøpe konkursboet da ? Kan noen av de involverte nå bare kjøpe det rett uten videre ?

Hva er all time low til nå forresten?

Kjøpe? Jo Uthus har vel til nå bare tatt aksjer uten å betale for dem (referanse tidligere andres utsagn her på forumet), og raske til seg…: Hvor er det blitt av flere hundre millioner kroner det siste året?

Det som har skjedd har skjedd. Mye som ikke er bra. Men nå er jeg mest opptatt av hva som skjer med boet hvis de går konk

Det samme, forventer jeg, som før: Alle andre enn oss får del i det og glede av det. Gildet betales av oss men vi har aldri vært invitert til bords.

Ved konkurs blir en bobestyrer utnevnt (av konkursretten). Hovedoppgaven er vel typisk å selge boet til høyest mulig pris, slik at de som har krav i boet får dekket mest mulig av utestående.

Men kan da noen av aksjonærene(de som sitter tettest på) kjøpe sammen og så selge det igjen senere ? Hvem bestemmer hvem som får kjøpe, ikke alle aksjonærene som når selskapet er på børs ?

Klart de kan. Selskaper slår seg konkurs og gjenoppstår straks konkursen er ferdigbehandlet og oppgjort. Da kan de som var medaksjonærer sitte igjen med null, mens de som tar det videre får alt. Typisk er da nettopp at de tettest på og mest ressurssterke går seirende ut mens menigmann sitter igjen med svarteper.

Medaksjonærer og utlånere eller andre selskapet skylder penger taper når det ikke er dekning i selskapet.

Dette er så nær man kommer lovlig svindel, også i privat virksomhet, altså uten aksjonærer, men at enkeltpersoner slår sine virksomheter konkurs for å starte opp igjen med blanke ark med ferdig nedskrevet materiell overtatt for 1 kr.

Vanlig er også å sette alt av private eierdeler på kona og så kjøre seg og sitt langt ned i minus med overførte formuer og uttatte verdier på henne.

At noe er konkurs og tilsynelatende ikke verdt noe og ikke kan selges til andre betyr ikke at det ikke er gull verdt likevel.

Skip har verdi som skrapmetall og spiker, noen selskaper kjøper opp andre selskaper som er langt i minus fordi det er nyttig i deres egne regnskaper, uten at jeg skal gå nærmere inn på det, for det angår ikke saken. Men poenget er at det er mange former for verdier men som ikke regnes som det av alle av den grunn - så som firmanavn og rykte f.eks.

Men hvis det var planen kunne de jo like gjerne gjort det nå i stedet for å kjøre en runde til med pref aksje emisjon
Og så har jo omtrent hele nettverket brukt masse penger på aksjer

De får det ikke til fort nok, antar jeg, i forhold til hva de har pr. nå til lønninger.

Hvem som får kjøpe bestemmer konkursboets bestyrer. Ved en konkurs mister eierne all kontroll. Jeg er ikke jurist, men mener mandatet til bobestyrer er å selge boet til høystbydende, for å gi mest mulig tilbake til kreditorene. Og det er da høyst rimelig og naturlig. Er man interessert i å kjøpe boet, så legger man inn bud.

Vanlig er for øvrig at utnevnt bobestyrer, som for NOTC-noterte selskaper sikkert kan være hvem som helst, innsider til og med, finanssjefen kanskje, uansett: at bobestyrer teller opp hva selskapet har av verdier og av gjeld, de selskapet har gjeld til skal ha dekket ALT sitt før aksjonærer kan få NOE SOM HELST. Alt som kan selges, i dette tilfellet maskinutstyr og patenter og lagervarer, verdibestemmes og selges. Konkursbo er BILLIG. Ønsker noen av innsiderne eller storaksjonærene å overta deler av boet til ekstremlav pris vil det skje, for det er enkelt og hensiktsmessig. Man har en kjøper, man selger tvert til denne i stedet for å se etter andre som kanskje ville bydd mer.

Ja, men det blir vel ikke noen åpen budrunde ?

Blant hvem?

Har du penger eller kunnskap til å kjøpe å drive?
Eller lyst?

Med andre ord: Nei.

Det kan ikke være “hvem som helst”. En konkursrett oppnevner bobestyrer, typisk en advokat, som ikke har noen relasjon til selskapet.