Nei, man må kontakte bobestyrer.
Men alt dette er på nåværende tidspunkt spekulasjoner. Selskapet er ikke konkurs, og såvdt meg bekjent, ikke begjært konkurs. Så inntil videre er alt opp til selskapets ledelse og styre å drive selskapet videre. Aksjonærer bør vel håpe at de lykkes med kapitalisering og videre drift?
Er du sikker?
Vi snakker NOTC her, ikke børs.
Privat for folk uten testamente og uten direkte arvinger, kan bobestyrer som verdsetter og selger og står for alt være et familiemedlem til og med. Prislapp settes på alt, lavt, familie og venner kan kjøpe ut det man vil ha, vil flere ha det samme blir det loddtrekning IKKE budrunde. Kan man selge det ingen vil ha samlet til en oppkjøper gjøres det og pengene fordeles, ellers havner alt i en container man betaler for å få kjørt bot og tømt på dynga.
Uansett: selge til høystbydende høres bra ut, men man er ikke påkrevd aktivt å gå ut og anstrenge seg for å finne potensielle kjøpere eller budgivere, så det der er i praksis ikke hvordan det nødvendigvis fungerer.
Et sted går grensen for mitt håp, tross alt. Jeg har innsett at alt håp er ute. Nytt kursras på mandag grunnet dagens svært så negative børsmelding fra selskapet.
Ok Midas, men for et AS gjelder aksjeloven, og som jeg skjønner det skal en konkursrett da oppnevne bostyrer. Man kan ikke velge en “random guy from the street”…
okay, kan godt være du har rett. Jeg vet ikke selv. Har bare erfart at NOTC omtrent er fritt frem og cowboy-virksomhet uten like.
AI SVAR:
Hvem kan være bobestyrer for et aksjeselskap som er konkurs? Gjelder norske lover og forhold.
I Norge er bobestyreren for et konkurserte aksjeselskap en person som utnevnes av tingretten for å administrere selskapets bo. Bobestyreren har ansvar for å realisere selskapets eiendeler og fordele utbyttet mellom kreditorene i henhold til dekningsloven1. Dette inkluderer å sikre at alle eiendeler blir registrert, at selskapets regnskap blir sikret, og at alle kreditorene blir informert om konkursen.
Bobestyreren har også plikt til å varsle myndigheter om eventuelle forurensningsfare, samt å informere arbeidskontoret om eventuelle arbeidstakere som har lønnskrav i boet. Dessuten skal bobestyreren sørge for at dagpenger trekkes i lønn og tilbakebetales, samt trekke skatt i lønnskrav som dekkes2.
Hvis du vil vite mer om konkursprosessen og bobestyrerens oppgaver, kan du lese mer på Sivilrettsforvaltningens nettside.
Ja det har jeg full forståelse for, mistet selv troen tidligere i år og solgte meg ut. Som er enhver aksjonærs rett såklart. Selv om en viss person forsøkte å “korsfeste” alle som solgte…wtf liksom.
Du hadde nok helt rett med hensyn til bobestyrer.
Ja enig, mange cowboy-selskaper. Men ved konkurs skal formelle retningslinjer gjelde. Da tar det offentlige over på en måte.
Siden jeg ikke tenkte på det i mitt tidligere innlegg:
Både kreditorer og ansatte skal ha sitt (gjeldskrav og lønnskrav) fra boet før det er aktuelt at aksjonærer for noe som helst, bobestyrer skal også ha sitt og det samme gjelder alle utgifter til avvikling av selskapet og opprydning i alle dokumenter o.s.v… Derfor aksjonærer oftest sitter igjen med ingenting når alle andre har forsynt seg først.
Men uansett, det er veldig leit hvis selskapet går belly up. Høyteknologiske løsninger forsket fram her til lands burde alle være interesserte i skal lykkes. Hvis selskapet ikke klarer å hente tilstrekkelige midler i emisjonen, så bør de da vel invitere alle eksisterende aksjonærer, og alle andre også som kan være interesserte i å delta…
Ja, ekstremt synd. Teknologien er verdt å redde og beholde her i Norge i hvert fall, altså patentene. Som jeg før har nevnt: Før de selges ut av landet, burde de heller vært tilbakelevert til NTNU like vederlagsfritt som selskapet mottok dem derfra. Det er arvesølv. Eneste anstendige tingen å gjøre!
En skikkelig statlig støtte hadde vært tingen, nok til å redde selskapet og samtidig gi det en skikkelig flying start og et pusterom, men da på betingelsene: Nytt styre, ny CEO, ny CFO.
Men kan noen da bare by på selskapet off line og så få kjøpt det til slaktepris?
Hvis en av storaksjonærene eller innsiderne eller hvem som helst annen sier: “Jeg kan ta hele dritten for en tier” og ingen andre kontakter bobestyrer med et bedre tilbud, så… ja.
Skal det ut så skal det ut liksom, okkesom, og konkursbo er “alt ut”.
Men hvem avgjør hvem som får kjøpe? Er det først til mølla ? Det skjer bak lukkede dører ?
Bobestyrer.
3. Realisasjon
Formålet med bobehandlingen er å realisere eiendelene og på den måten gi dekning til kreditorene, jf. kkl § 117. Bobestyrer (sammen med bostyret) avgjør hvordan man mest hensiktsmessig realiserer.
Legg merke til at det ikke står noe om høystbydende her. Det er hva som er hensiktsmessig, altså tilgjengelig og lettest å gjennomføre kjapt, eller på godt norsk: Fort og gæli.
Man har en person som har meldt seg som interessert og som kan legge penger på bordet her og nå, bang → solgt → oppgave fullført.
Men hva med pris ? Hvem avgjør om tilbudet er bra nok ? Og hvordan avgjøres det ?
Bobestyrer tar hva han/hun kan få rett og slett. En bobestyrers oppgave er ikke at aksjonærene skal få mest, men at kreditorene skal sikres. Husk, som aksjonær er du ikke et offer men medskyldig til konkursen som eier av selskapet som er kjørt konkurs, du har hatt bestemmelsesrett hele veien til helvete gjennom din stemmerett pr. aksje.
Å ikke selge er ikke et alternativ selv om tilbudet er bånn i bøtta og latterlig lavt. Ran er tillatt på åpen gate i denne sammenheng.
Ja Bingo det er nok som @Midas svarer. Prisen avgjøres av bostyrer, som i praksis er høystbydende, det blir det “bra nok”, så godt det kan bli. Hvordan det skjer vet jeg ikke detaljert, men bostyrer bestemmer i siste instans, kanskje i samråd med et “bostyre”. En jurist kan sikkert detaljere ytterligere, men prinsippene er nok som beskrevet her.