Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Hadde du sittet litt lenger nå skal du ikke se bort fra at du hadde endt med uavgjort.

Grafen… de pratet jo som om målet var nådd, det hele patentert og klart til å produsere produkter med, kanskje etter litt mer utprøving på akkurat det siste, men jeg fikk klart inntrykk av at det ikke bare var en fiks idé men et ferdig oppnådd oppfinnelse.

Er jo nøyaktig det de har holdt oss gående å vente på fra start av, og det er vel også derfor dokumentasjon nå er fjernet fra hjemmesiden, fordi det i det ligger bevis for at det er lovet og fremstilt som alt annet enn hva som er holdt.

Sant, egentlig er det ikke mye, om noe i det hele tatt, vi noen gang har fått en forklaring på av alt hva som har gått galt her - da tenker jeg på på alle fronter.

Man kan med full rett og uten å være fjasete faktisk spørre hva selskapet har gjort riktig.

De tenkte det var riktig å ha et produkt på markedet de kunne selge og som da skulle finansiere utvikling av nanowire/graphen
Hadde på det meste over 40 ansatte og enorme kostnader.
De har bommet kolossalt på konkurransebildet nå i denne venteperioden og sannsynligvis masse set backs i R&D og guidet som fulle sjømenn.
De skulle nok alliert seg med en stor aktør fra start

Men at det er verdier i selskapet er sikkert og visst så blir jo spennende å se om det er mulig å få til et salg

Ved å si opp nesten alle ansatte har de omformet dette fra et produkt til IP selskap. Halmstrået må være om noen har strategisk interesse av IP, eventuelt kompaniskap med et patenttroll. Normalt sett vil jo kunnskapen til de ansatte utgjøre en vesentlig verdi i et teknologiselskap. Disse er forsvunnet slik jeg tolker kostnadsreduksjonene.

@HaraldD De har jo fortsatt ansatte og et produkt som selger. Akkurat lansert et nytt. Det må jo være poenget med å få inn de 15 millionene, at de kan selge mens det er aktivitet. Det er jo åpenbart at de ikke tror de kan få samme verdi ut ved å være et dødt selskap bare med patenter osv. Det er tydelig nå de mener de har mulighet så det er bare å håpe de melder senere i dag at de har fått inn det de trenger.

Jeg tror du tar fullstendig feil. “Lanseringen” av nytt produkt er nok dessverre bare på papiret, for å “sminke grisen” for salg. Kun ett stort eller flere mindre salg tar jeg som bevis på det motsatte.

Det dreier seg kun om enten å overleve med et skjelett-mannskap inntil de klarer å avhende selskapet til noen dersom de finner nok interessenter innen børsslutt i dag til å finansiere en slik mellomperiode eller så gå konkurs ved nyttår - da er det slutt på penger i kassa samt tømt låneramme.

@Midas Du er klar over at de har noen mill i omsetning i dag?

Det er over et år siden sist kjøpskontrakt om jeg ikke tar feil.

Hvor mye av lånte penger medgår hver dag tror du?

Du har jo her selv lurt på hvor det har blitt av flere hundre millioner kroner det siste året.

Nei, gutten min, her tjenes det ikke et øre men renner ut som gjennom en sil.

@Midas Jeg oppfatter deg som nærmest en ekstremist her nå oppi all elendigheten.
Ja, det er masse forhold her som det er verdt å være svært kritisk til. Jeg har vært innom alle.
Men man må samtidig se at de har produkter på markedet og de har noen mill i omsetning.
Det er denne aktiviteten, partnerne/kunder, R&D og patenter/IP som kan føre frem til et salg av et eller annet slag

1 Like

@Bingo123

A Chinese company may be willing to pay more than US or European companies for CrayoNano for a combination of strategic, technological, and geopolitical reasons. This type of acquisition aligns with China’s broader strategy of achieving technological self-sufficiency and leadership in high-tech industries. Especially because they are being cut off from a lot of Western technology, hence would be more willing to pay a premium for acquiring technology, especially from a Norwegian company not constrained by US-sanctions? Sounds logical.

Det er helt åpenbart at Rinnan tror på at de får til et salg som vil bli gunstig for de med pref aksjer. Hvis ikke hadde han ikke gått inn med enda en mill. Det tror jeg alle skjønner

Do you have stocks in the company?

Den beskrevne investeringen på 1 million NOK kan sees på som et lite veddemål for å tilføre litt kapital til selskapet, potensielt skape nok momentum til å få til et salg av CrayoNano, som igjen kan løfte aksjekursen i NTG . Det virker som en del av et større spill.

Dersom NTG-aksjen skulle stige tilbake til 12 NOK , vil avtalen utløses, og Rinnan m.fler får 7 millioner aksjer , noe som potensielt kan gi ham en gevinst på rundt 84 millioner NOK– en ganske betydelig gulrot. (via NTG Manco).

Med dagens situasjon, der NTG-aksjen har falt med 85% til 1,9 NOK , er det et tydelig tegn på økonomisk press. En slik manøver kan virke desperat og er høyst avhengig av en kortsiktig kursoppgang for å lykkes. Hvis det mislykkes, kan det ytterligere svekke tilliten til både selskapet og ledelsen.

De har kanskje blitt for grådige, og preferanseaksje-grepet de gjorde i CrayoNano og CondAlign kan i verste fall føre til at dette korthuset kollapser.

Det er viktig å undersøke dette nærmere på egen hånd og vurdere informasjonen kritisk, spesielt med tanke på hvor kompleks den økonomiske strukturen rundt selskapet ser ut til å være.

Rinnan vurderer vel risk/reward som alle oss andre. Får de ikke hentet penger er det sannsynligvis kroken på døren, får de hentet penger er det en (liten?) sjanse for veldig god avkastning på den millionen.

1 Like

Vi alle har trodd, vært optimistiske og håpet - i den rekkefølgen, men èn gang må bare innse at det heller ikke er håp igjen men at alt håp er ute. Dessverre, og det gjelder oss alle, burde vi kommet til den konklusjonen før de første preferanseaksjene ble lansert; vi burde ha luktet lunta og kommet oss ut. Slik jeg ser det var det siste mulighet om vi skulle fått igjen noe som helst for aksjene våre, da aksjekursen lå på 7 kr. For min del hadde det fortsatt betydd mer enn 3/4 tap av investeringsbeløpet, men dog hadde det da vært NOE.

Jeg føler at du til tross for at du vet bedre fortsatt egentlig mest av alt ljuger for deg selv. Du fikser ikke tanken på noe annet enn at det fortsatt er en ørliten sjanse. Du må gjerne gjøre det altså, men jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste i stedet for sakte men sikkert å forberede deg psykisk på at dette blir et kjempetap for deg fordi det ikke finnes noen utvei eller et utfall hvor du vil sitte igjen med noe som helst for dine ordinære aksjer og sikkert ikke heller full pott for dine preferanseaksjer.

Nå er det bare drøye to timer igjen eller noe sånt før fasiten foreligger; enten har selskapet klart å stable fattigslige 15 millioner kroner på bena eller det har det ikke.

Slik jeg ser det er i dag dommedag for hvorvidt selskapet i realiteten er konkurs pr. 01.01.2025 eller vil ha nok til å utbetale lønninger inntil de KANSKJE klarer å selge selskapet eller deler av det oppstykket for spottpris.

Du snakker om omsetning. Hvilken omsetning? Har du fått med deg hva det hele nå dreier seg om og har dreid seg om siden sommeren? Forstår du ikke at selskapet har brukt opp alt av egenkapital og alt av flere omganger med flere hundre millioner kroner av emisjonspenger og alt av lånte penger til maksimalbeløpet. Det er altså ikke bare tomt for penger, selskapet står nå i en stor gjeld uten mulighet til å skaffe flere penger til noen verdens ting. Man trenger ikke være regnskapsfører eller engang ha ståkarakter i matte på ungdomsskolenivå for å forstå at det har gått galt, selv i barnehagen lærte man sangen om Lille Trille som “ingen hjelpe kan”. Selskapet er nøyaktig SÅ broken!

Er det noen her som tenker å gi det en siste sjanse og bli med i denne runden eller har alle kastet kortene?

De har omsetning på noen mill ja, men vet at bøkene ser alt annet enn bra ut

Jeg har i dag valgt å gi dem en sjanse til.

1 Like

Samme her

1 Like

Ja takk, begge deler; jeg har solgt det meste, men beholdt preferanseaksjene pluss noen til.
Solgte nok til å sikre et grei skattefradrag.
Kan jo bare kjøpe tilbake det mangedobbelte etter nyttår, og det for en brøkdel av prisen jeg betalte, for det er vel ingen fare for at kursen raser til himmels med det aller første!
Er vel ellers litt undrende til diskusjonene omkring omsetning; inntil for relativt kort tid siden fikk vi jevnt og trutt drypp fra selskapet om produksjon, salg og tilsynelatende lukrative avtaler.
Dette stoppet brått i forbindelse med siste EGF, hvor plutselig krisen var et faktum; dette angivelig p g a en kunde som var konkurs, samt en som var treg med å gjøre opp for seg.
Tall fikk vi aldri, og spørsmålet nå er jo hva som har skjedd etterpå, om noe.
Problemene er nok større enn som så; alt “møl” på alle norske børs-plattformer, også unoterte, evner å reise mange titalls millioner, for ikke å si hundrevis, til rene luftslott som burde være langt unna det som vi har blitt fortalt at CNANO er.
Nå hevder supertechinfo at hen har fått bekreftelse fra selveste Rinnan på at ingen utro tjenere har vært involvert, men uansett sannhetsgehalten i dette, så ville han aldri kunnet svare noe annet.
Et slikt tydelig dementi, burde vel også vært rapportert til alle aksjonærer om dette medfører riktighet
Innleggene fra supertech har da også av en eller annen grunn blitt slettet rett etterpå.