Dette pilotprosjektet er det ikke noe vits i å legge for mye i.
Ser på det som at de holder på sminke brura. Alt handler om å skaffe 15 mill for å unngå konkurs og så dumpe selskapet til en eller annen kineser for en sum som akkurat gjør de med pref aksjer happy.
Disse idiotiske pref aksjene styrer evt salgspris, hvem vil betale mer enn de må?? Taktisk blunder, på toppen av alt
Det kan alltids skje et under selvfølgelig, men jeg klarer ikke nå å se annet scenario akkurat nå
Det pilotprosjektet er det ikke CrayoNano selv som har skapt, bare for å påpeke det, så du kan legge mye mer i det enn at det er gimmick påfunnet nå.
Har du flere kilder enn meldingen på Crayonano sin hjemmeside ?
Ja, Folkehelseinstituttet - tviler du så ring selv.
Tviler ikke på at alt som står i meldingen er sant nei:) bare lurte på om du hadde link til annen kilde
Det rare er at det plutselig kommer en sånn melding om kommunal vannrensing pilot nå
De kunne jo hatt en haug av sånne tester gående for lengst rundt om i verden
Jeg har fått det bekreftet fra Folkehelseinstituttet. Prosjektet i seg selv er ikke oppstått ut av det blå nå, det har vært påtenkt og planlagt siden slutten av 2023. Prosjektledelsen ligger hos Rambøll.
Kontaktperson for prosjektet er avdelingsleder Tor Håkonsen mener jeg, han sitter i Drammen.
Crayonor😂
Utprøving av UV-desinfeksjon med LED-teknologi
Hovedmålet med prosjektet er å bane vei for tryggere, mer stabil og mer effektiv desinfeksjon av drikkevann gjennom bruk av LED teknologi i UV.
LED teknologi har allerede revolusjonert lysindustrien, mens man i drikkevannssammenheng fortsatt bruker tradisjonelle kvikksølvholdige lysstoffrør. Det pågår nå en utvikling også av UV desinfeksjon med LED hos 2-3 leverandører internasjonalt.
Delmål:
- Kartlegge om kommersielt tilgjengelige LED-UV er egnet for fullskala praktisk bruk på et norsk vannverk.
- Undersøke om LED-teknologien endrer planlegging og drift av UV-aggregater.
- Undersøke tekniske, helsemessig og økonomisk konsekvenser sammenlignet med dagens UV-aggregater.
- Formidle kunnskap om UV-desinfeksjon av drikkevann, og spesielt veilede om innføring av LED-teknologi.
- Aktivt bidra til at utvikling av LED-UV ivaretar erfaringer fra norske vannverk.
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet tar sikte på fullskala utprøving av LED-UV for desinfeksjon av drikkevann på Glitrevannverket, i samarbeid med Rambøll, norsk produsent av LED lamper og en leverandør av LED-UV.
LED-UV har et potensial til å øke sikkerheten i norsk drikkevannsforsyning gjennom bruk av aggregater som er i stand til å oppnå full desinfeksjonseffektivitet på mindre enn ett sekund, og som trinnvis og umiddelbart tilpasser seg til endringer i vannkvalitet.
Ved bruk av LED teknologi antas også en betydelige lavere overflatetemperatur som kan gi en vesentlig reduksjon i beleggdannelse, samt en enklere rengjøringsprosess.
Prosjektet tar sikte på å kartlegge praktiske problemstillinger knyttet til drift 24/365 på et kommunalt anlegg over et helt år, og vil bli kombinert med utvidet prøvetaking og teknisk/økonomisk evaluering.
Prosjektet vil resultere i en oppsummering av erfaringer fra praktisk drift kombinert med teknisk/økonomisk evaluering, og har internasjonalt potensial.
- Støtten fra tilskuddsordningen har vært utløsende for prosjektet.
- Prosjekteier: Glitrevannverket IKS
- Kontaktperson: Tor Håkonsen, tor.hakonsen@ramboll.no
- Prosjektets varighet: Desember 2023 til juni 2025
- Tildelt beløp: NOK 1 466 335
- Prosjektpartnere: Rambøll, CrayoNor
1 år forsinket ? Står at det skulle starte i des 2023
Underlig at de ikke har skrevet om dette før, samt burde de fått rettet opp skrivefeil.
Hadde det stått rett navn så hadde vel dette dukket opp på chatgpt eller google.
Forvirrende…
Trenger ikke være noe forsinkelser, men kan jo være det er grunnen til at det først annonseres nå?
På Folkehelseinstituttet står det desember 2023 til juni 2025
I meldingen fra Crayonano står det fra Q12025 og 1 år frem
Crayonano har nok ventet med å melde til de faktisk kommer i gang
Dette skal de altså gjøre med Crayonano sin eksisterende teknologi som er konkurransedyktig
Så for meg blir ikke dette noe som vil være unikt, men mer en bekreftelse på at teknologien i seg selv gjør jobben
Kan jo håpe på at økt interesse i Norge vil ta tak i R&D for å få next gen klar
Hvis det virkelig stemmer at vi er 2-3 år og 150-200 mill unna en teknologi som vil være uten konkurranse og være verdt rundt 100 milliarder så er det ufattelig at ikke et miljø i Norge vil finansiere det
I stedet satser de på å gi det bort for 170 mill så et kinesisk selskap heller får gleden av å skape industrieventyr basert på norsk oppfinnelse.
Hvor i all videste verden har du tallet 170 mill fra?
Hvor høyt for at de med ordinære aksjer skal få noe?
Og hva har de to tingene med hverandre å gjøre?
Preferanseaksjer har fullstendig motarbeidet hele caset. De som prøvde å si noe om dette ble sablet ned. Nå sitter vi her, kun usikkerhet og en ledelse ingen stoler på. 170 mill er prisen som er nevnt her som først går til pref. aksjene. Kanskje noen kunne lagt ut utregningen? Dette er jo bare et av problemene, det er ikke lett å regne på. Så om dette stemmer, da må selskapet selges for 210 mill ca for at ordinære aksjer skal ha verdi av ca 1,-?Så om selskapet skulle bli solgt for 300 mill feks, vill ordinære aksjer øke til rundt 3,5-4,-? Og selge for rundt 170mill pga egen uduglighet for så kun sikre pref.aksjene ekstrem avkastning er så likt EXIT serien som man kan komme. Jeg blir dog ikke overrasket, men nekter å selge under 1,- Men Crayonano er som sagt en del av et større eddekoppnett av momenter jeg tror få av oss, om noen har oversikt over. Uansett! Godt nyttår, så får vi håpe på noen mirakler neste år.
For min del ønsker jeg ett oppkjøp fra en større aktør med en etablert ledelse med god historikk. Oppgjør i aksjer på en adekvat vurdering ( 1 MRD+) hadde vært en grei løsning.
Har klokketro på segmentet og behovet, men vi trenger en ny og god ledelse, da i et selskap med god likviditet for å kunne realisere potensialet i patentene. Oppgjør i kontanter har jeg lite tro på blir fair, og er heller ikke en løsning jeg ønsker.
Dessverre så handler alt nå om å få solgt assets raskt til et kinesisk selskap.
Prisen vil være det som er nødvendig å betale for at de med pref aksjer skal få sitt.
Ledelse og styret har totalt misbrukt de eventyrlige mulighetene de hadde i et friskt kapitalmarked. De hadde vel 40 ansatte og satset alt på et produkt som bare er konkurransedyktig og til og med for dyrt.
Produktifisering av patentet er nå plutselig 3 år unna og vil koste 150-200 mill. De penga får de ikke fordi de ikke har tillit igjen
Er uenig der da det nok er markedskreftene som styrer etterspørselen etter patentene. Av den grunn tenker jeg bransjen er meget godt kjent både med CNANO, situasjonen selskapet nå er kommet i, og til sist hvilken mulighet dette åpner og hvilken pris dette skal / bør / kan ha.
Ut fra dette tror jeg seriøse aktører som kan ha interesse stiller seg i en ryddig posisjon hvor styret i CNANO bør / skal navigere til aksjonærenes fordel. Her må vi bare stole på at styret gjør en god og etterprøvbar jobb.
Uavhengig av om ny eier er japansk, kinesisk eller tysk er jeg gjerne med som aksjonær i det nye selskapet heller enn å bli kjøpt ut.
Nye selskapet blir det som får kjøpt patentene
Det er nok et eksisterende selskap
Med “…nye selskapet” mener jeg naturligvis det (eksisterende) selskapet som da kjøper patentene / CNANO.
Jeg har mine teorier på hvem som kan ha interesse av patentene, og dette er solide seriøse selskap med en erfaren ledelse.
Jeg forstår fortsatt ikke hvor du drar fram alle tallene dine og tidsperspektivene du opererer med. De er jo bare tull du sier som det passer deg. Du skriver som om det skulle være fastsatt og fakta, noe det ikke er, det er jo bare i ditt eget hode de eksisterer.