Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Kondolerer til alle. Det har vært lærerikt i det minste… Lykke til videre!
Håper dere får noe ut av boet og ledelsen får seg en form for etterfølge av dette.

1 Like

Må innrømme at det er synd at ikke det er mulig å få mer statlig støtte for å redde et selskap som sitter med teknologi utviklet i Norge. Spesielt når man ser hvor mye idioti staten kaster bort penger på. Samtidig er jeg helt sikker på at Crayonano hadde klart å kaste bort de pengene også uten å realisere produktet.

Når man velger strategi med pref.aksjer tror jeg nok det toget ikke er veldig aktuelt. Det er et av hovedproblemene her. Skal aldri nærme meg et selskap eller en ledelse som driver med det. Ingen vil sponse slik strategi noe jeg er helt enig i, rett og slett udemokratisk og splittende og hovedgrunnen til at jeg ikke ville investert mer. Synd det var Rinnan og co som fikk tak i denne teknologien, men varsellampene har ikke vært få, men det er alltid lett i ettertid.

Det finnes et håp, og det er om aksjonærene nå går sterkt og kraftig ut i media og mot selskapet direkte og kaller dette en ønsket konkurs, og som bevis føre at kapitalinnhenting kun ble rettet mot et ytterst lite antall aksjonærer all den tid selskapets øvrige aksjonærer helt sikkert kunne vært interesserte i å skyte inn det manglende for å komme i mål med minimusbeløpet.

DET er faktisk det aller beste momentet; hvorfor har ikke Styret gjort dette? Om de nå forsøkte dette med 1 uke eller 14 dags frist, er jeg sikker på at det ville gå.

Har ikke alle aksjonærene den samme rett til å prøve å redde de pengene de alt har satt på spill i selskapet?

MEN, det nytter ikke å sitte her å snakke. Om noen ønsker å redde pengene sine så må det gjøres nå, kjapt som f… og påklages i alle mulige medier, sosiale medier, presse og direkte til selskapet.

Alle - Slik er livet - Noen dør mens andre lever. Men alle skal dø til sist. RIP

Ikke mye bedre for Rinnan her, NTG ned 90% nesten:
Skjermbilde 2025-01-16 kl. 15.47.21

Du har i hverfall motivasjonen Midas, så i stedet for å bruke masse energi på å skrike høyt er på forumet, så er det bare å sette i gang med alt du foreslår.
Eller er det sånn at du forventer at alle andre skal gjøre noe?

1 Like

Nåja, nå er det ikke jeg som i et halv år har sittet og snakket om journalister og presse og hva som kan gjøres, og jeg er heller ikke den som har tapt mest her inne. Det jeg sa var ment som et spark bak til dem som alltid bare snakker og aldri gjør noe. Det er det samme i alle trådene her, for øvrig, ikke bare her spesielt, så de det gjelder her inne er i godt selskap.

Det hadde klart vært fint om de skyldige i selskapet hadde blitt hengt ut og aldri mer fått sitte i styrer og ledelser i noen selskaper fremover, men jeg tjener såpass bra på å bruke tiden min til annet, rett og slett. Hadde jeg derimot vært arbeidsledig og hatt tid til overs hadde jeg gått etter dem på alle mulige måter om ikke for annet så på dævelskap.

Penger igjen får vi ikke se. Men hva jeg skisserte opp med å forlange enda et forsøk på innhenting av nødvendig sum og da rettet mot alle aksjonærene for en gangs skyld, det kunne fungert.

Altså som jeg skrev:

Det finnes et håp, og det er om aksjonærene nå går sterkt og kraftig ut i media og mot selskapet direkte og kaller dette en ønsket konkurs, og som bevis føre at kapitalinnhenting kun ble rettet mot et ytterst lite antall aksjonærer all den tid selskapets øvrige aksjonærer helt sikkert kunne vært interesserte i å skyte inn det manglende for å komme i mål med minimusbeløpet.

DET er faktisk det aller beste momentet; hvorfor har ikke Styret gjort dette? Om de nå forsøkte dette med 1 uke eller 14 dags frist, er jeg sikker på at det ville gå.

Har ikke alle aksjonærene den samme rett til å prøve å redde de pengene de alt har satt på spill i selskapet?

MEN, det nytter ikke å sitte her å snakke. Om noen ønsker å redde pengene sine så må det gjøres nå, kjapt som f… og påklages i alle mulige medier, sosiale medier, presse og direkte til selskapet.

Det finnes ingen mulighet til å redde pengene sine her

1 Like

Man kan evt prøve å kjøpe boet, gå sammen med noen andre f.eks.
men hvordvidt det vil lønne seg, vet jeg ikke

Vi må nok anta at realiserbare verdier er temmelig skralt; hadde f eks Graphene/Nanowire-teknologien vært tilnærmet moden for produksjon, så hadde dette aldri skjedd.
Selskapet ville ha blitt solgt for gode penger for lenge siden.
Resten av patentene og produksjonen er åpenbart ikke særlig profitabel og/eller konkurransedyktig, da ville de ikke trengt krise-tilførsel for å holde hodet over vannet; de sier jo selv at majoriteten av staben er oppsagt eller permittert, så det har ikke foregått hverken salg eller produksjon av nevneverdig grad den senere tid.
Hva man kan få solgt restene for er et åpent spørsmål, men å fabulere om noen av oss legmenn skulle kjøpe restene og få noe ut av det, er i beste fall naivt.

Vel, kanskje akkurat det motsatte er tilfelle? Noen vil ha dette for seg selv uten å dele med andre.

Selskapet så nok for seg langt høyere verdier enn gjelden ved forsøket på salg sommeren 2024.
NTG hadde ikke tegnet seg for 5,5 mill kr i preferanseaksjer tidlig sommer 2024 hvis en ikke trodde på salgsverdi langt over gjelden, opplyst til ca 20 mill

De fikk jo flere ti talls millioner av det Eu fondet for å utvikle nanowire/graphen oppfinnelsen
Jo Uthus er vel leder for det fondet til og med ?

De har brukt de pengene og 150-200 mill til på helt andre ting enn oppfinnelsen.
Så de har guidet at oppfinnelsen snart blir klar for å få inn de store summene, men i virkeligheten har de brukt opp pengene på å ansatte en haug av mennesker og få ut et produkt som ikke er mer enn ca like bra som andre billigere løsninger.

1 Like

Hadde jo vært interessant å skrive til Jo Uthus og sagt: Du jeg kan dekke det mellomværende fra hva du kunne få inn i går og 15 millioner kroner, så redder vi hele greia før dere begjærer selskapet konkurs; pengene kan overføres her og nå, de.

Jeg er 100% sikker på at han ikke hadde vært interessert. Dette er en som jeg før har skrevet en ønsket konkurs. Nå får han jo bedre tid til å leke seg på LinkedIn o.s.v. om dagen hvor han jo allerede tilbringer mye tid med tull.

Tenker Uthus & co har gått inn i en modus der de overbeviser seg selv og andre om at de har gjort så godt de kunne, men at det er tøft å drive frem nye Tech selskaper fra scratch. Og så life goes on
Det er forsvarsmekanismer som slår inn. Alternativet er å gå helt i kjelleren

Det er også mulig å omgjøre konkursen etter at det er åpnet konkurs ved at noen dekker all gjeld pluss påløpte kostnader ved konkursen. Boet blir i så fall tilbakelevert. Stillingen blir som om det ikke har vært åpnet konkurs. Bare for å ha nevnt det.

Og da forblir eierstrukturen den samme ?

Tilbakelevering er bare aktuelt hvis det er selskapet selv - CrayoNano - som betaler nødvendig beløp. konkurslovens paragraf 136 «Noen» som nevnt i forrige innlegg var upresist

Også en god idé.

“Noen” vil da også inkludere aksjonærene, vi er eiere, vi er CrayoNano.