Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Så da er det altså noen blant de eksisterende aksjonærene som må betale gjelden i så fall
Det er nok temmelig uaktuelt

Jeg tror selskapet slås konkurs, raskt oppgjør, ikke noe som trekkes i langdrag, og så er alt av patenter solgt og selskapet startes opp igjen med dem vi liker minst fortsatt på eiersiden og i ledelse og nå plutselig med velfungerende oppfinnelser, men nå alene om å høste gevinst.

De har latt oss betale for gildet, for forskningen og for etableringen o.s.v. hele den tid det ikke har vært lønnsomhet i driften, men nå er ting klappet og klart og da dumpes vi så de slipper å dele med oss pengene som vil fosse inn.

Å tro at de største aksjonærene har tapt noe som helst er naivt. Om det koster dem f.eks. 70 millioner kroner i tap (hvorav massevis kan avskrives på skatten) for å slippe å dele gevinst med oss fremover når selskapet håver inn flere hundre millioner kroner i året etter hvert, så er det en kostnad de tar uten å blunke.

Minn dere mine ord og bli ikke overrasket!

Så da mener du topp 10 eller topp 15 eller noe blir med på eiersiden ?
Det høres litt for rart ut

Jeg mener ikke noe systematisk ovenifra ned på noen aksjeliste, men de vi vet har hatt stor påvirkningskraft og innflytelse underveis her grunnet sine aksjeposisjoner, være seg styremedlemmer for eksempel o.s.v… Det vil være nøkkelpersoner enten med den nødvendige kunnskap eller penger til finansiering, den samme gjengen sannsynligvis som har kjørt selskapet i grøfta (med vilje).

Det er veldig enkelt: Se på hvilke hender selskapet / selskapets verdier havner til slutt, og du vet hvem kjeltringene er. I hvert fall kjeltringer i våre øyne.

Hvis noe sånt skjer som du insinuerer og de er rett ved å håve inn på oppfinnelsen egentlig så skal jeg love deg de vil bli saksøkt og er dømt til å tape
Jeg tror de har kjørt på grøfta og de er ikke i nærheten av noe nanowire produkt

Bingo123, du meldte her inne i går at CrayoNano ville begjære seg konkurs.

Den meldingen hadde “time stamp”: Company news ### 2025-01-15 22:51:46

NTG meldte at de ville avskrive tapet i CrayoNano ( NewsWeb )

Denne meldingen fra hadde “time stamp”: 15.01.2025, 22:54:22, altså under 3 minutter senere.

Her snakker vi om at ting alt lå klart fristen løp ut og styremøtet ble holdt.

Det er hva jeg mistenker.

Vi vil tidsnok få se om det er rett eller ei, det jeg tror.

Jeg meldte det straks jeg så meldingen fra NTG
Har den på varsel på dn
Sjekk tidspunkt.

Ja, jeg kritiserer ikke deg på noe vis, jeg bare poengterer tidsstampene i forhold til hverandre.

Poenget her er akkurat hva jeg skrev i det innlegget.

Ok, da skjønner jeg hva du mener
Kan også hende han så det komme tidlig i går, men ventet til kvelden
Jeg vet ikke, vet det er mye stygt på børs og i visse miljøer
Og penga rår
Men her tror jeg rett og slett de har kjørt alt på dynga
Husk at Rinnan drar inn mye penger på mye annet
Dette er bare et surt tap han rister av seg

Foreslår at tråden holdes levende selv om selskapet avvikles. Vi får etterhvert svar på hvilke hender patentene handler, og da kan vi jo få svar på om det er noen som har handlet etter eget beste.

1 Like

Det jeg ikke skjønner er hvordan bobestyrer avgjør om tilbudet er bra nok
Og hvor lenge det er åpent for bud osv
Blir det budrunde typisk ?
Hvem utnevner bobestyrer ?

Rettsvesenet utnevner bostyrer

Chatgpt

CrayoNano AS, et teknologiselskap basert i Trondheim, har de siste månedene stått overfor betydelige økonomiske utfordringer. I september 2024 rapporterte selskapet om kundemislighold og konkurser blant kunder, noe som resulterte i en umiddelbar likviditetskrise. For å håndtere denne situasjonen forsøkte CrayoNano å hente inn kapital gjennom utstedelse av et konvertibelt lån, med en tegningsperiode som ble forlenget til 15. januar 2025.

Til tross for disse tiltakene, har selskapet ikke klart å sikre nødvendig finansiering. Som følge av dette har CrayoNano AS begjært oppbud, og Trondheim tingrett har åpnet konkursbehandling. Ved konkurs mister selskapet råderetten over sine eiendeler, og en bostyrer vil bli oppnevnt for å forvalte boet. Bostyrerens oppgave er å realisere selskapets eiendeler og fordele midlene mellom kreditorene i henhold til gjeldende lovverk.

For aksjonærene i CrayoNano innebærer konkursen at deres investeringer sannsynligvis vil gå tapt, da aksjer i et konkursrammet selskap ofte mister sin verdi. Kreditorer vil bli kontaktet av bostyrer med informasjon om hvordan de kan melde sine krav i boet. Ansatte vil ha rettigheter knyttet til lønnsgarantiordningen, som sikrer utbetaling av utestående lønn under konkursbehandling.

Det anbefales at berørte parter følger med på videre informasjon fra bostyrer og Trondheim tingrett for detaljer om konkursprosessen og eventuelle muligheter for å melde krav eller få ytterligere informasjon.

Hvis det kommer inn et bud på 500.000 kroner for en eller flere av CrayoNano AS sine eiendeler under konkursbehandlingen, er det bostyreren som avgjør hvordan salgsprosessen organiseres. Dette er noen hovedpunkter om hvordan det vanligvis foregår:

1. Bostyrerens rolle:

• Bostyreren har som ansvar å forvalte konkursboet og sikre best mulig resultat for kreditorene. Dette inkluderer å selge eiendeler, enten det er teknologi, patenter, inventar eller annet.
    • Bostyreren kan ta imot bud på eiendeler direkte og vurdere disse.
  2. Salgsmetoder:

• Direktesalg: Hvis et bud på 500.000 kroner er rimelig og gir god verdi for boet, kan bostyreren akseptere dette uten videre budrunde, men dette avhenger av kreditorenes samtykke.
    • Åpen budrunde: Bostyreren kan velge å annonsere eiendelene for salg, slik at flere kan legge inn bud. Dette kan skje i en offentlig eller privat budrunde.
    • Auksjon: I noen tilfeller organiseres en formell auksjon der eiendeler selges til høystbydende.
  3. Budfrist:

• Hvis det kommer inn et bud, vil bostyreren vanligvis sette en tidsfrist for andre interesserte til å komme med høyere bud.
    • Dette kan variere fra noen dager til uker, avhengig av hva som er rimelig gitt eiendelens type og situasjon.
  4. Kreditorenes innflytelse:

• Bostyreren konsulterer ofte kreditorutvalget (hvis opprettet) for å sikre at større kreditorer er enige om hvordan bud og salg skal håndteres.
    • Hvis flere bud kommer inn, kan kreditorene ha innspill, men beslutningen ligger til slutt hos bostyreren.
  5. Transparens:

• Salgsprosessen skal være rettferdig og sikre at eiendelene blir solgt til høyest mulig pris for å dekke kreditorenes krav.
    • Det er vanlig at prosessen gjøres transparent, men den trenger ikke nødvendigvis være en offentlig budrunde.

I dette tilfellet, hvis et bud på 500.000 kroner kommer inn, er det opp til bostyreren å vurdere om dette er akseptabelt, eller om det skal åpnes for flere bud for å maksimere inntektene til boet.

1 Like

Ok. Hvordan foregår avgjørelsen
Hvis det kommer inn et tilbud på 500.000 f.eks. :grinning: kommer det da med budfrist
Blir det åpen budrunde ?

Det spørs vel hva som ligger på bordet når han tenker å dra på hytta til helgen, tenker jeg.

Jeg var så på en tomt for et par år siden som var halvpåbegynt å bygge på av en utbygger, han gikk konkurs. Tomten var verdt 2.000.000 kr i utgangspunktet, så tilkom hva som alt var brukt på arkitekter og til sprengningsarbeider og ferdig utbygd garasje som grunnplan for tre etasjers hus over der igjen. Det bla lagt ut på Finn av bostyrer for 1.400.000 kr, og ble liggende der noen uker. Plutselig var det solgt for 200.000 kr bare. Et tilbud var bare godtatt. Selv kunne jeg tenkt meg å gi både 200.000 kr og 250.000 kr og 500.000 kr og kanskje også 1.000.000 kr, men jeg regnet jo med at prisen ville falle på Finn og ville aldri trodd at om jeg kom med et så mye lavere tilbud at jeg skulle fått det uten at det ville bli gjort flere forsøk via Finn på å få mer, men altså ingen mellomting eller prisreduksjon annonsert for salg til høystbydende, bare rett ned fra 1.400.000 kr som var annonsert til en heldiggris som var frekk nok til å by 200.000 kr. Forstå det den som kan; saken er at bostyrer gir F… - det er ikke hans/hennes penger som tapes ved at han/hun lar det gå får et slikk og en ingenting. Derfor: Forvent ingen anstrengelser og hjelp fra den kanten. Som jeg før har skrevet her inne: Bostyrers forpliktelser rundt hva som skal ivaretas er de selskapet har gjeld til, ikke dets aksjonærer. Sånn er det bare.

1 Like

Så hvis ingen ser verdi kan vi her samle oss og kjøpe boet for en slikk og ingenting

Det siste du skriver er helt rett. Det er en grunn til at mange investorer investerer like mye i obligasjoner som i aksjer

Hvis jeg tar kontakt og sier jeg vil kjøpe det for 1 mill hva sier bostyrer da ?
«Takk for budet, jeg setter en budrunde med frist…?»
Sender man en mail eller ringer man ?
Når blir det offentliggjort hvem som bli bostyrer? Alle får den infoen likt ?

Edit ser det kom mye bra i posten til @Savepig over takk

1 Like

Vanligvis, det vil si ved børsnoterte selskaper (NOTC har sikkert ikke samme forpliktelser her heller), skal sånt ut til aksjonærene, altså hvem som blir bostyrer. Dernest får man som regel bare noen rapporter underveis, kanskje, om det er store oppgjør, men med CrayoNano neppe. Aksjonærene vil ikke få opplysninger om at nå skal vi selge ditten og nå datten og nå har vi fått inn et bud o.s.v.

Men kanskje får vi altså beskjed om hvem som blir bostyrer. Da er det bare å skrive til denne og si hva du er interessert i og hva du vil betale. Alle bud skal i prinsippet noteres. Og det er vel en viss mulighet for at hvis man først har kommet med et bud så blir man varslet om man overbys - men det vet jeg ikke noe om.

PS: Alle bud bør være skriftlig ja, glem tlf.

Kan man kreve innsyn i f.eks. status med produktutvikling før man legger inn bud ?

Evt få tilgang til mailboksen :grin: