Så de er forpliktet til å oppdatere til tidligere aksjonærer hvis man ber om det?
Hvis en skulle melde at en aksjonærgruppe ønsker informasjon / vurderer å gi bud vil det være naturlig for bostyrer å oppdatere om det som måtte skje med verdier og bud.
Ok, kan du ta ansvar ? Jeg kan i så fall prøve å få med flere, ringe litt rundt til aksjonærer
Har litt mye på kalenderen for min del.
For å i det hele tatt ta kontakt må det foreligge en konsistent gruppe med en forpliktet vilje. Det virker som om det er kloke hoder her inne som kan ønske å følge opp boet, men da må hver og een melde en vilje / interesse til dette.
Jeg kan bidra i en eventuell budsituasjon, og i intern dialog. Har ikke tid til å være kontaktpunkt / dialogansvarlig.
Kontaktinformasjonen til bostyrer ligger åpen inne på Mennesker - Simonsen Vogt Wiig
Det tror jeg alle har, altså masse i kalenderen
Bingo; du skrev i går følgende (som svar på min påstand om at det initielt kun var et lån vi hadde gitt.
Hva bygget du dette på?
Kan ikke se at du har gått tilbake på denne påstanden.
Bingo123Insider
Jo de har blitt til pref aksjer på vps
Den runden før sommeren tenkte jeg på
Det vi gikk inn med der har jo blitt til pref aksjer
Sendt en melding til advokaten og meldt om interesse. Bedt om en kort prat for å forstå hvilke forhold som gjelder. Ikke noe respons foreløpig.
Takk for klare og konstruktive innlegg!
Å kjøpe selskapet eventuelt, om det skulle være økonomisk oppnåelig for en samlet gruppe vanlige aksjonærer, vil nok være fullt mulig om vi snakker opp til 5 millioner kroner og alle bidrar for å redde hva de alt har stående i selskapet og er tapt om man ikke selv gjør en innsats for å berge det.
La oss si at man ender opp med å sitte på alt av papirer og av patenter og forskningsdokumentasjon o.s.v., dette vil kun ha verdi i to tilfelle: 1) man selger det ut av landet, hvilket kan gjøres med god gevinst dersom bostyrer ikke selv forsøker å annonsere booppgjøret utenlands, 2) man har penger nok til A) ansette forskere og selgere og en regnskapsfører/revisor og å lønne dem, B) man har penger nok til å produsere og å distribuere. Det allerede eksisterende distribusjonsnettet vil nok være gyldig og kunne benyttes dersom det ikke strekker for langt ut i tid å opprettholde produksjon og leveranser.
Så alternativ 1) ville nok være løsningen å gå for - lettest og vil ikke kreve ytterligere kapital enn til kjøpet av verdiene. Og det kan nok kanskje også gi en 10 ganger eller mer i gevinst. Altså må man se på det som en investering, omtrent som å flippe en bolig og ikke som å floppe et selskap som Jo & Co har gjort.
Dette blir dessverre relativt ville spekulasjoner både om hvilke muligheter som finnes, og ikke minst om hvilken pris man kan oppnå.
Husk at aktuelle kjøper lenge har ligget klare med håven for å hanke inn restene av selskapet, da de økonomiske problemene har vært kjent i markedet lenge.
Disse aktuelle kjøperne har nok helt andre (og mer realistiske!) forventninger om pris enn mange her har.
Men det man kan gjøre er å be bostyret om listen over boets aktiva; altså en liste med beskrivelse av de enkelte bestanddeler, typisk varelagre, råvarelagre, maskiner, patenter (ikke minst!).
Da ville man (kanskje) få vite om Gen. 2, altså graphene/nanowire i det hele tatt er i porteføljen lenger.
Hvis flere går sammen om å kjøpe boet så sier finansavisen at de kan skrive om det
Hvis ikke advokaten responderer snart så er det merkelig
Man bør også huske på at minst 1 finansinstitusjon har sikkerhet i eiendeler i selskapet. Iallefall var dette situasjonen på starten av 2024. Så de vil antagelig følge prosessen tett, spesielt angående hva de evt har sikkerhet i.
Men jeg er ingen ekspert på konkursbo.
Fikk sms «kan jeg ringe deg opp igjen» jeg svarte ja
Men ikke hørt noe
Dette til tross for at jeg skrev at det muligens er interesse for å kjøpe boet
Fort gjort å tenke at han allerede er i dialog med en som ønsker å kjøpe det…
Men mulig jeg er altfor utålmodig
Patentene er ganske sentrale her. Én risiko med konkurs er vel at årsavgifter ikke blir betalt i tide og dermed opphører. Dersom noen seriøst vurderer å kjøpe boet er kostnaden av å opprettholde 100+(?) patenter også noe som bør med i ligningen. Avhengig av alder ligger årsavgifter typisk på 5-15k per land per patent.
Hilsen ex-patentfullmektig
Sikker på at det er årlig?
Jeg betalte til patentkontoret hvert 10. år.
Litt praktisk konkursrett:
Bostyrer undersøker som en av de første oppgavene etter konkursåpning om de enkelte aktivaklasser - såsom driftstilbehør, kundefordringer, immaterielle rettigheter(patenter) - er pantsatt.
Hvis f.eks immaterielle rettigheter er pantsatt, må bostyrer vurdere om påregnelig salgspris for patentene er høyere enn pantegjelden.
Hvis antatt salgsverdi er lavere, vil bostyrer abandonere patentene, dvs at han oppgir konkursbeslaget og overlater til panthaver å selge patentene.
Panthaver (banken) vil på sin side primært kun være interessert i å selge pantet for en verdi som dekker pantegjelden, uten å anstrenge seg for å få høyere verdi.
Hvis patentene ikke er pantsatt eller bostyrer vurderer salgsverdien til å være høyere enn den tilknyttede pantegjelden, vil bostyrer måtte søke å avhende patentene til høyest mulig verdi.
Den del av salgssummen som overstiger evt. pantegjeld, vil være frie midler og gå inn i boet til dekning av bokostnader og til fordeling på kreditorene, etter prioritet.
Hvis bostyrer må selge patentene selv, vil det neppe være en enkel oppgave - særlig hvis det er kinesiske interesser som representerer den mest sannsynlige kjøpergruppen. Bostyrer kan muligens benytte seg av de navn på potensielle investors som CrayoNano måtte ha fått før konkurs ble besluttet.
Bostyrers oppgave er å selge til høyest mulig pris. Det vil være avgjørende som i alt salg å få til en budrunde mellom konkurrerende interesser.
- skiftesamling i boet er berammet til 27.02.2025. Bostyrer skal inngi en foreløpig innberetning( rapport) til Tingretten som gjennomgås på skiftesamlingen. Innberetningen vil sedvanlig bli sendt samtlige som har anmeldt krav i boet innen anmeldelsesfristen. Denne foreløpige rapporten er ofte grundig - med redegjørelse for bl.a. annet konkursårsaker og evt. straffbare og eller kritikkverdige forhold samt boets finansielle status. Innberetningen sendes som nevnt kun til kreditorer. Aksjonærene har i utgangspunktet ikke noe krav på å motta rapporten, men bostyrer kan velge å sende den på anmodning.
Hvis man melder interesse så er det bostyrers plikt å respondere (for å prøve og skape budrunde) ?
Sett fra den som taper på det sitt ståsted blir det litt som etter å ha gått over veien og blitt påkjørt av en bil å kunne si som sitt siste ord: “Det VAR grønn mann!”.
Altså, hvem som plikter hva og eventuelt ikke har gjort som den skal, gir uansett samme utfall: Er det DU som ønsker å oppnå noe, er det DU som taper på det uansett.
Min erfaring er at folk må fotfølges og piskes for å gjøre som de skal.
Så bostyrer kan gå inn i prosess med en som virker overbevisende og bare selge boet raskt og effektivt uten å vente på flere interessenter, det finnes ikke noen regler som kan stoppe det?
Du har kanskje hatt designregistrering? Det er hvert 10. år. Patent er årlig etter år 3.