Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

“Pøse ut” er vel å ta hardt i. Med 5,2 mill aksjer er det vel helt innafor å realisere noen tusen på hyggelig kurs.

Innsidesalg er aldri positivt, men å beskylde han for ikke å ha trua synes jeg er litt drøyt, når han har verdier for over 100 mill inne.

Og hva skal vi kalle økningen til nummer 2?

Edit:
Måtte se litt på den bevegelsen mellom 1. og 2.
Skips AS Tudor er 3. største eier i Norsk Innovasjonskapital II, så at de bytter litt aksjer får ikke meg til å lee på øyelokket…

Men du må gjerne selge. Er jo en hyggelig kurs å realisere litt gevinst på.

1 Like

Hehe, dro kanskje på litt, ser den. Har de ikke lock-up?
Må jo være enig i at det er uryddig at de ikke melder slike salg på otc når styreleder eier aksjer gjennom selskapet. Sikter de seg mot notering på Euronexth Growth, bør de begynne å oppføre seg som et notert selskap. For meg er ikke det aksjonærvennlig.

Edit: Selvfølgelig alltid lov å realisere litt gevinst, men det er måten det skjer på her som virker snedig. Selskap i vekst uten et ferdig produkt. Er potensialet det de sier, så bør man jo ikke realisere før de egentlig er i gang.

Jo, det stemmer at de har lock-up. Men å flytte aksjer mellom to selskaper (begge med lock-up) ser ikke jeg som noe brudd på noe. Og med tanke på at kjøper er storeier i selger tror jeg ikke det er noe å ofre flere kalorier på.

Men dumt at du har solgt. Skal ikke se bort fra at du får plukket tilbake på noenlunde samme kurs, hvis du ikke har fått kalde føtter da.

Jeg tror ikke ledelsen har mistet trua, snarere tvert imot. Nå har de noen covid-relaterte leverandørutfordringer, men jeg vil tro produktdemonstator er det neste som skjer. Så ruller ballen rolig videre…

2 Likes

Hmm hvordan ser du at Rinnan flytter aksjer? Hvis det er tilfellet, så er det selvfølgelig uproblematisk.

På ingen måte mistet trua, men jeg merket at noe skjedde når vi nådde 24/25kr, og av min etterhvert OK erfaring på disse OTC selskapene, så lukta jeg lunten. Valgte derfor å ta sjansen på å selge med mulighet for å kjøpe meg inn til lavere kurs. Når disse storfiskene starter store nedsalg (virker som Tvenge skal selge mye mer), så blir andre småaksjonærer utålmodige og selger ned kursen.

Det er Norsk Innovasjonskapital III AS som er største eier i CrayoNano AS. Fondet skal etter planen avvikles nå i 2021 sammen med Nik I og Nik II. Tanken er så vidt oppfattet at de mest verdifulle aksjepostene i de 3 fondene, derunder aksjene CrayoNano AS, skal søkes solgt til en større aktør/ et nytt fond. Når Nik III AS nå selger noen få aksjer av sin samlede post i CrayoNano AS, skyldes det formodentlig at fondet har behov for likviditet, .- bl.a, for å betale forvaltere honorar.

Nest største aksjonær i CrayoNano AS, Skips AS Tudor, er et selskap innen Wilhelmsen gruppen og er representert ved Jan Eyvind Wang, som også sitter i styret til CrayoNano AS. Det ble offentliggjort sent i desember at Wang personlig kjøpte 90 000 aksjer i CrayoNano AS gjennom utøvelse av opsjoner. Bytte av aksjer mellom Nik III AS og Skips AS Tudor AS var mao en transaksjon mellom 2 insidere.

7 Likes

Oppklarende svar. Takk.

Men Nik III har lock-up på 12 mnd. (antar det er fra sist emi i sept/okt).

Gjelder dette kun salg på det åpne markedet? Og blir kjøper underlagt den samme lock-upen?

Hvis man skal spekulere i mulige triggere vil jeg trekke frem en mulig offentliggjøring av samarbeid med Phoseon Tecnology (PT) (ref min tidligere post). I tillegg til andre samarbeidspartnere som også vil være kunder innenfor forskjellige bransjer, feks opprett eller vannrensing. Tror det er mulig med fine innganger slik prisingen er nå før nye nyheter, når de kommer vil vi nok få en ny prisingen. Kanskje over 30kr avhengig av nyhetene. Som sagt ren spekulasjon fra min side, men denne koblingen til PT kjenner vi allerede til, selv om CrayoNano ikke har gitt noen meldinger på dette selv.

2 Likes

Skal nok ikke se bort fra at dette vil være en av de tidlige avtalene, nei.

Fra investor presentasjon har vi disse, som underbygger at du ikke bare spekulerer i løse lufta…

Edit:
Phoseon, aquisense og acuva er alle potensielle kunder som er representert i styret/commercial advisory board.

Men jeg regner med det kommer en update når produktdemonstrator er sendt ut. Det er bare en veldig begrenset gruppe av kunder som vil få denne nå først.

1 Like

Når kan man forvente updates ang. produktlansering her? Til sommeren?

Skips AS Tudor er for øvrig også underlagt samme lock-up som NIK og det skal dermed ikke være sluppet aksjer i markedet som en følge av overføringen. NIK hadde en avtale om aksjesalg med SKipsT fra før emisjonen.

Husk oppdatering fra selskapet før jul, de har noe problemer med tilgang på deler og ressurser pga C-19. Det kan bli forsinkelser her.

DECEMBER 2020 OPERATIONAL UPDATE

Planned product launch

Travel restrictions caused by the second wave of the spread of covid-19 virus in parts of the world have temporarily halted distribution of spare-parts for laboratory equipment and impose challenges on uptime in the supply-chain. CrayoNano has worked extensively to mitigate these risks for our internal laboratories and is happy to report that no employees or contractors have been infected by the covid-19 virus and that the labs are in full operation. CrayoNano has throughout Q4/20 learned that our visibility into uptime in our supply-chain is limited and we see a continued risk into 2021.

As part of the downtime in the R&D supply-chain, CrayoNano has experienced significant reduction of availability and access to equipment and resources. The company has therefore not taped-out the product demonstrator of our UVC LED chip to strategic customers in December 2020 as previously planned. Despite the challenges that the pandemic is causing, the company is focusing on enabling the supply-chain and re-confirms the plan of product release for the second half of 2021. This is as communicated to the market earlier this year.

CrayoNano expects the availability and implementation of the covid-19 vaccine programs globally to take effect early 2021 and impact positively CrayoNano’s supply-chain shorter-term issues.

2 Likes

Jeg tar høyde for noe forsinkelse i min investeringscase. De guider opprettholdelse av H2 '21 som produktlansering. Jeg sover ikke urolig om det blir '22

1 Like

Volumet krymper inn. Kun 27K omsatt i dag. Blir interessant å se om selgerne gir seg eller om det er kjøperne som har fått nok. Kan nok hende kursen skal noe ned hvis selgerne fortsetter nedsalget.

For min del tror jeg det kan ta lang tid før det kommer nyheter/updates her, så tror kursen skal litt ned når folk blir utålmodige.

Ja, ikke umulig. Greit for min del, jeg kjøper gjerne mer på 13 kr hvis noen vil selge :grinning:

Om noen trader notc-selskaper for kortsiktig gevinst, tror jeg det fort kan bli en blåmandag når de oppdager at volumet plutselig har skrumpet inn til null.
Kan fort hende at det ikke ligger kjøpere i boka, eller at man må ned på 15 hvis man absolutt må ut. Det er risken ved notc. Mange selskaper uten omsetning der.

Om noen blir skremt av å se 10-tallet uten at det ligger nyheter bak, har de ikke noe på notc-listen å gjøre. Da er det bare å selge unna, så @Secundum kan få seg noen billige aksjer igjen :grin:. Mine får han ikke :sunglasses:

2 Likes

Kan ikke være noen som er så avhengig å selge vel, men vet jo aldri. Jeg er klar for å fylle på mer i så fall. Selv om jeg ikke tror vi får se veldig mye lavere nivå enn hva vi har hatt den siste uken. :blush:

Jeg har forsøkt meg på en analyse av selskapet her, etter en dialog med @HO5 tidligere i dag. Veldig interessant selskap, og virkelig god timing med desinfeksjon nå for tiden. :ok_hand:

Fakta om selskapet:
Navn: CrayoNano AS (CNANO)
Antall aksjer: 25.740.900 aksjer
Sluttkurs i dag: 19,50kr
Mcap: Ca. 500 mNOK
Cash: Ca. 150mill NOK
Marked: Euronext NOTC (fra 15. oktober 2020)
Nettsted: https://www.crayonano.com
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/crayonano/
Selskapspresentasjon fra september 2020: crayonano—investor-presentation—16september-2020.pdf (1,7 MB)

Kort fortalt:
CrayoNano vil revolusjonere markedet for bruk av UVC-LED til desinfeksjon av vann, luft, overflater osv. gjennom en teknologi hvor man bruker nanotråder dyrket på grafén, som gjør diodene langt mer effektive, samtidig som de koster 1/10 av dagens UVC-LEDs. Teknologien er basert på forskning fra NTNU og de har signert LOIs med +15 aktører. Deres første produkt skal være klart for kunder i 2021. CrayoNano fokuserer i første omgang på vann-desinfeksjon, men bredden av bruksområdet og skalerbarheten i teknologien gjør at selskapet har et enormt potensiale på sikt. Det var pre-corona estimert at markedet for UVC-LEDs ville vokse årlig med 30% fremover, og Covid-19 har økt markedsutsiktene betydelig, etter at fokus på desinfeksjon har økt dramatisk i løpet av det siste året. Det antas nå at det totale UVC-LED-markedet vil være på nesten 10 milliarder NOK i 2024.

I desember ble selskapet valgt ut til å motta EUs Horizon Grant på ca. 25mNOK. CrayoNano var ett av 38 selskaper som ble plukket ut blant 4230 bidrag fra de europeiske landene. Dette gir selskapet meget god publisitet og anerkjennelse, og begrunnelsen fra juryen sier vel alt: «The innovation has a huge potential to revolutionize the market of UVC LEDs, making both societal and environmental impacts».

Selskapet ble stiftet i 2012 og har blitt tilført 300mNOK i egenkapital og offentlige tilskudd, senest ved en emisjon i oktober 2020. I tillegg har NTNU investert 250mNOK i nanoteknologien som er fundamentet i selskapets virksomhet.

Kort promofilm fra selskapet: https://www.youtube.com/watch?v=6SgfLM64mvA&feature=youtu.be

Eierstruktur:

Selskapet har en liten, men sterk aksjonærbase hvor Topp-50 holder ca. 86% av aksjene. I emisjonen i høst kom også DNB Miljøinvest inn, og de investerer i utgangspunktet ikke i unotert selskaper, så det er en stjerne i boken for selskapet, og et tegn på at proffene som følger markedet nøye, vet å kjenne sin besøkelsestid. (Funfact: Første gang DNB Miljøinvest investerte i et unotert selskap var i Quantafuel i 2018)

Topp-10 eiere:

19,39% - Norsk Innovasjonskapital III AS (Venturefond ledet av Rune Rinnan)
6,01% - Skips AS Tudor (Wilhelmsen-familien)
4,20% - Cofounder AS (tidlig-fase investeringsselskap, ledet av tidligere CEO Morten Frøseth)
4,20% - Helge Weman (Gründer og CSO)
3,36% - Midas Capital (tidlig-fase investeringsselskap)
3,29% - Sparebank 1 SMN Invest AS
3,11% - DNB Miljøinvest
2,73% - Caceis Bank (ukjent aktør, kom inn eller økte markant i høstens emisjon)
2,52% - Pro AS (Sjur Thorsheim)
2,26% - Molver AS

Andre interessante eiere:

1,87% Torstein Ingvald Tvenge (14.plass)
1,23% Clearstream Banking (tidligere CEO Michael Peil, 20.plass)
0,87% Jo Uthus (CEO, 26.plass)

Styre og ledelse:

CEO: Jo Uthus
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jouthus/

CSO (og grunnlegger): Professor Helge Weman
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/weman/

Resten av ledelsen: Lenke til resten av teamet i CrayoNano

Styreleder: Rune Rinnan
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/rune-rinnan-83478122/

Styremedlem: Torkjell Nilsen, Partner i FIRST Fondene AS
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/torkjell-nilsen-4187b433/

Styremedlem: Bill Cortelyou, CEO&President i Phoseon Tech (ikke-offentliggjort, men sannsynlig partner)
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bill-cortelyou-852811/
Profil på phoseon.com: https://phoseon.com/company/team/

Styremedlem: Jan Eyvin Wang, SVP Wilh. Wilhelmsen Holding ASA
LinkedIn: linkedin.com/in/jan-eyvin-wang-1571923a/

Styremedlem: John Raaum, Head of Tech and Development i SAP Norway
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/john-raaum-4669a6a/

Samarbeidspartnere/Kunder

Legg spesielt merke til Phoseon Technology, hvor altså CEO har fått plass i styret til CrayoNano. Det er meget sannsynlig at dette er en av de første potensielle kundene til selskapet, som allerede har mottatt samples av produktet. Det er også verdt å merke seg at «Small/medium OEMs» som er listet her, er kun innenfor «water disinfection», og at dette området brukes som «springbrett» for å få innpass hos store OEMs innenfor ulike bransjer. De har også signert +15 LOIs med potensielle kunder og partnere. Styreleder har også tidligere uttalt at de har blitt forsøkt kjøpt opp av en asiatisk aktør, men at «det var alt for tidlig å selge selskapet» på det tidspunktet.

Marked og Forretningsplan

Som vist på bildet er markedet i ekstrem vekst, og Covid-19 har virkelig satt fyr på etterspørselen etter desinfeksjon i et bredt spekter av områder, i alt fra industri, butikk, transport, hjem osv. CrayoNano har valgt å gå for «water desinfection» som første fokusområde, og vil deretter bredde ut teknologien til nye områder. Selskapet har allerede begynt å sende ut samples til «strategiske kunder» ( Phoseon++?) og vil i løpet av 2021 være på markedet med første produkt. Her vil altså nyhetsflowen sannsynligvis bli sterkere og sterkere utover i 2021, etter som selskapet nærmer seg markedet og selskapets enorme potensial kan sees mer tydelig.

Finanser

Selskapet har i dag en mcap på ca. 500mNOK, og en cash-beholding på ca. 150mNOK. De har en estimert cash burn på ca. 50mNOK årlig for -21 og -22, før de estimerer å være cash-positive i 2023. Pengene de hentet i høstens emisjon, i tillegg til EU Horizon-midlene mottatt i desember, skal altså være nok til å holde skuta gående inntil selskapet tjener penger. Eventuelle fremtidige vekstemisjoner kan nok likevel være aktuelt, men her snakker vi nok tidligst om 2023, og på helt andre kurser enn dagens i så fall.

«Historisk" kursutvikling

Fra noteringen på 16kr i oktober gikk aksjen svakt nedover mot 14kr ut over høsten, før den steg til ATH på 25kr like over nyttår etter nyheten om Horizon-grantet. Oppgangen ble der stagget av at bl.a. Mr. Tvenge solgte ut alt han tegnet ekstra i emisjonen. Han er nå nede på samme nivå som han var før emisjonen, så her har nok investoren sett sitt snitt til litt kortsiktig gevinst, uten at han har tenkt å barbere hovedposten på 500.000 aksjer. Aksjen har deretter gått sakte nedover og den var i dag omsatt ned til 19,50 kr (kun ca. 150 aksjer på 19,50), selv om størstedelen av dagens omsetning var på 21kr.

Min analyse

Selskapet ticker av veldig mange av de riktige boksene i mine øyne for et langsiktig vekstcase:

  • Banebrytende teknologi med enormt potensiale
  • Sterke partnere
  • Solid investorbase og lav free-float
  • Proffe aktører som DNB Miljøinvest validerer caset ved tidlig inngang
  • Potensiale for mye medieoppmerksomhet ved nyheter og progresjon
  • Lav prising (subjektiv mening)

Dette er nok ikke «doble seg på en uke»-caset, men samtidig så vi at Horizon-meldingen i desember var såpass potent at den sendte aksjen opp fra 14 til 26kr intradag, så her er absolutt muligheter ved de rette nyhetene. Uansett tror jeg CrayoNano vil få langt større oppmerksomhet etter sommeren, og jeg velger derfor å stige ombord nå og legge denne i skuffen. Caset gir meg den samme følelsen som Quantafuel ga meg sommeren 2019, da veldig få fortsatt hadde hørt om selskapet og man fant kun én artikkel i måneden i nyhetsbildet. Plutselig endret det seg, og da var prisen plutselig en helt annen også. At CrayoNano på sikt kan bli verdt milliarder er jeg ikke i tvil om, og de er i ferd med å ta steget ut i markedet nå. Det er selvsagt en risiko ved å gå inn i et lite teknologiselskap, og alle må gjøre sin egen due dilligence. Men nå deler jeg i hvert fall mine tanker, og så setter jeg stor pris på kommentarer og innspill - og spørsmål hvis det er noe jeg kan bidra med.

Takk til @HO5 som sendte meg investorpresentasjonen, og som startet tråden om selskapet allerede i oktober. Jeg har fulgt selskapet fra sidelinjen en stund, og benytter pull-backen fra første opptur som inngangsportal nå, og kom meg inn på 21kr. På veldig kort sikt er det umulig om den skal videre ned noen kroner, men dette er ikke en aksje man kjøper for noen dager eller uker, så jeg velger å tenke at jeg kommer til å synes at 21kr var helt OK allerede når vi kommer til høsten. Ser frem til den videre reisen! :flight_departure: :star_struck:

12 Likes

Tok selv plass her på nyåret til kr 20. ser liten risiko med teknologien da det han blitt validert og man vet at det fungerer. Sliter med å finne grunner til at dette ikke skal la seg kommersialisere. Potensialet er helt enormt og globalt. De ligger først i løypa. Blir spennende og følge med dette selskapet. Ser det har blitt utlyst stillinger i det siste, så noe skjer i hvert fall.

2 Likes

Alltid hyggelig når du kjører en skikkelig analyse av selskaper jeg har valgt å investere i @anon50125742 ! Gikk inn på 23 kr selv, men selv da er Mcap på ~600 mill som absolutt burde være lavt priset på lang sikt. Synes det et betryggende at de mener å egenkapital i 3 år, og det var vel en av grunnene til at jeg tok sjansen på min første OTC handel. Her er det bare å legge det i skuffen noen år, tror absolutt det vil lønne seg på sikt med denne.

2 Likes