Lovende! takk for deling @fellini
Noen som vet om Cnano tok imot de 50mil NOK de ble tilbydt av Horizon program som kunne bli gitt innen 12 mnd utover de 25 de fikk tildelt? Tiden er vel nå ute for de pengene med mindre de takket ja.
De kommer som en del av kommende emisjon. De skal på børs q1’22 sier de. De 50 mill var ikke soft-funding, men kapitalinnskudd
De 50 mill er nevnt i dagens pressemelding også.
https://crayonano.com/investors/news/4e5a1d44-a15d-4fa4-92ef-1f1e7bea99ee
Soft funding/EU Horizon: “CrayoNano was chosen as 1 of 38 companies among a total of 4230 applicants to EUs Horizon-program and was awarded ca NOK 25 million in late 2020.” Dette tilskuddet utbetales månedlig over ca 18 mnd.
Term-sheet fra EIF: Investerer inntil 5 MEUR, varighet 12 mnd (fra sept 2021), men her må det en co-investor til på minst samme beløp.
DENNE strukturen fra EIF, pluss at selskapet er minst 6 måneder forsinket med sin produktutvikling (alternativt: trenger mer tid for å kunne bevise kommersiell interesse) tilsier at EIF kapitalen kommer som en Rettet Emisjon mot 2 institusjonelle. Når er det åpne spørsmålet.
PROBLEMET er imidlertid at institusjonelle investorer ikke kan prise opp selskapet uten ytterligere “kommersiell de-risk” (Hva kreves? a) UVC LED product demonstrator to strategic customers og b) UVC LED Customer Qualification Samples for design-in)
BEGGE TO er forsinket: best guess kommer de nå sommeren 2022 (du trenger bare legge sammen det selskapet gjennom 2021 har sagt om 1) Covid 2) Chip-mangel, 3) Hvorfor Taiwan omturen er nødvendig.
Konklusjon: du får ikke priset opp selskapet uten ytterligere “de-risk” eller "bekreftelse på kommersiell interesse fra “strategic customers”. DERMED nytter det ikke å gå på børs før selskapet har noe å vise heller… verdimessig, altså.
Takk.
Er spent på hvordan kursen utvikler seg pre-notering for nynoteringer om dagen er ikke veldig hot for investorer ser det ut til.
Litt overrasket over at det alltid ramler ut en ordre nedover eller sidelengs.
Men men, det er vel bare snakk om 3-6 mnd så blir det litt mer volum via Oslo børs.
Noe endring på topp 50 listen her?
Noen som kan se om det er falt ut noen eller kommet inn noen nye?
Det er jo ikke omsatt så mye aksjer i det siste, men kanskje nok til at det er endring i toppen?
Ikke store endringer de siste dagene.
Caceis bank kjøpte 62k aksjer fra verdipapirfonden(48k) og JPmorgan (14k) sist onsdag.
Takk for sjekk
DnB Miljøinvest solgte
Det gires opp for vekst nå, det er godt å se.
Forhåpentligvis får vi en noe mer spennende Q1 og Q2 enn hva det siste halvåret har vært, med null kursutvikling annet enn noe hopp fra 23-30 opp og ned.
Mon tro hva de legger emisjonskurs på? Ettersom jeg forstår det rett, vil det komme en emisjon i forbindelse med notering.
Nå håper jeg at vi snart har fått ristet av oss alle investorene som ikke vil være med opp over 30kr
Edit: Spørsmål: Er det sånn at jo høyere kursen er når “The EIC Fund” går inn med 5 mill € jo mindre utvanning? De får vel færre aksjer til høyere pris?
Vel, markedet bestemmer. Så det er ikke sånn at man kan presse opp en kunstig pris.
Det at launch av produkt ble utsatt har nok fått flere til å selge.
Ja. En høyere kurs vil bety at det blir færre aksjer i emisjonen.
EIF kan nvestere inntil 5 MEUR, varighet 12 mnd (fra sept 2021), men her må det en kvalifisert co-investor til på minst samme beløp.
DENNE strukturen fra EIF, pluss at selskapet er minst 6 måneder forsinket med sin produktutvikling (alternativt: trenger mer tid for å kunne bevise kommersiell interesse ) tilsier at EIF kapitalen kommer som en Rettet Emisjon mot 2 institusjonelle. Når og til hvilken pris - DET vet vi ikke.
Institusjonelle investorer kan ikke prise opp selskapet uten ytterligere “kommersiell de-risk” (Hva kreves? a) UVC LED product demonstrator to strategic customers og b) UVC LED Customer Qualification Samples for design-in)
DERMED kan ikke CNANO ‘prises opp’ før selskapet kan bevise ytterligere kommersiell interesse fra potensielle kunder. Ihvertfall ikke mot investorer som vet hva de driver med (EIF & Co). Alternativet er å bruke VWAP siste 6 mnd i EIF emisjonen… er det rundt 26 kroner per aksje… ??
Det er urealistisk å forvente en sterk verdiøkning i CNANO før selskapet har begynt å levere varene. Forsinkelser, ja, forhåpentligvis skjer det noen innen utgangen av Q2-22!
Det er sagt at de skal på børs q1, og at EIC kommer inn samtidig med noteringen (med forbehold om at jeg husker feil).
Jeg vet ikke hva du legger i å “prise opp”, og hva dette står i forhold til. Forrige emisjon var på 16, og siden da har vi hatt betydelig omsetning langt oppe på 30- og 40-tallet. 200-dagers WMA ligger mellom 27 og 28. Uthus har kommentert at når EIC kommer inn har de ingen intensjoner om å vanne ut mest mulig. Snarere tvert imot - deres motivasjon er å få dette produktet fortest mulig ut, og viser både med soft-funding og kapitalinnskudd at de mener alvor.
Jeg har heller ingen tro på kurseksplosjon før de begynner å levere på milepælene sine. Forventer notering q1 til kurs godt oppe på 20-tallet, kanskje i området 200-dagers WMA med noe rabatt.
Jeg tenker at flere faktorer enn demonstrator og sample kan legges til grunn for derisk. Bl.a grepene og framdriften de kan vise til i Taiwan. Den kommersielle interessen fra potensielle kunder er allerede på plass, også representert i adivsory board. Første steg blir å dekke behovene der. IMO er det ikke naturlig å gå bredere ut før de har bevist kapasitet på det området.
Forøvrig er markedet for UVC-Led spådd verdi USD 2 mrd i 2024 (1-2 år gamle analyser, så mulig oppjustering er på sin plass). CNANO er disruptiv i dette markedet, og kommer til å spise store deler av denne kaka.
Crayonano er ikke nevnt her, men det er interessant i forhold til deres teknologi og patenter.
Forhåpentligvis en mulighet i fremtiden, men det er nok mange år til. Iløpet av 2022 starter i alle fall kommersialiseringen!
Så får vi se hva de får til etter det. Jeg har generelt stor tro på selskapets muligheter, og deres ulike legeringer med grafen har nok potensiale. Bare de får til å skalere opp og masseprodusere det billig nok.
Det er akkurat det jeg har blitt litt i tvil på… Siden jeg brant meg litt på Smoltek som hadde utviklet verdens tynneste kondensator, og hadde evalueringer med 2 store selskaper… disse evalueringene hadde vel blitt noe utsatt, og når Smoltek presset frem ett svar av ene selskapet blei det “nei” siden de ikke var klar for å produsere med utstyret de hadde… så det er nok ikke rett frem å ta grafén produkt fra lab til masseproduksjon…