Jeg ble aksjonær i CrayoNano gjennom emisjonen i desember 2015 og tegnet meg også i den etterfølgende kapitalforhøyelsen i 2017. Selskapet markedsførte at det hadde patent på disruptiv teknologi, som ville generere store verdier gitt at teknologiutviklingen lyktes.
PR desember 2015 - og fortsatt i 2017 - var dette på ingen måte gitt. CrayoNano ble omtalt som et høyteknologi tidligfaseselskap med tilsvarende høy risiko ( og oppside) for en investor.
CrayoNano har imidlertid levert. Selskapet har i forhold til teknologiutviklingen arbeidet ut fra en tidsplan med delmål, som kontinuerlig er blitt oppfylt, og slik at selskapet kom endelig i mål ikke på, men tidligere enn det planen tilsa.
Dette er så meget desto mer beundringsverdig ettersom en nyansatt teknisk sjef valgte å si opp sin stilling i selskapet i 2017 etter kun om lag 3 måneders virke, visstnok fordi han ikke hadde noen tro på at selskapet kunne lykkes teknologisk.
I stedet ble Ida Marie - PHDstudent - som allerede var tilknyttet CrayoNano - ansatt som ny teknisk sjef hvor hun samarbeidet med gründeren, professor Helge Wehmann.
De 2 sørget sammen med det øvrige tekniske teamet for den teknologiske måloppnåelse som nå ligger til grunn for at selskapet pt forbereder sin kommersialiseringsfase.
Hvor dette ender er ikke godt å vite, men det har til nå være mer enn spennende å følge utviklingen i selskapet fra sidelinjen som aksjonær samtidig som verdiutviklingen på aksjen definitivt gjør den til min mest lønnsomme investering.