Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdfunding Trine, Seedrs ol

Hei. Jeg lager en traad fordi jeg er nysgjerrig paa nye investeringsmuligheter. Jeg har testet ut noen med litt smaapenger, men lurer paa om noen andre har erfaring med slikt?

Trine er et svensk selskap som lar deg investere i solcelleprosjekter i Afrika med ca 5% avkastning: https://www.jointrine.com/

Seedr er crowdfunding for nye selskap som ikke er notert og noen ganger ikke har laget produktet ferdig. tidlig investering med hoy risk. https://www.seedrs.com/invest

Vet noen om andre slike? Del gjerne!

2 Likes

Hei.
Liker selv å lete fram små lokale selskaper i mitt eget nærområde, og kanskje investere litt der. Et lite selskap hvor jeg har investert litt i er et hydrogenselskap på Kjeller like ved Lillestrøm like utenfor Oslo som heter Hyop. De får årlig inn meget store beløp for å sette ut hydrogenstasjoner i Oslo og Akershus. Pengene kommer fra EU, samt fra flere offentlige instanser i Norge. For å få inn noen private investorer i tillegg til pengebeløpene som de mottar hvert år så var det mulig for meg å komme inn som investor på et nivå som er soleklart bedre enn om jeg skulle kjøpe meg inn i et av hydrogenselskapene på Oslo Børs.
Sjekk ut Hyop.no og Google litt på Akershus og hydrogenstasjon, og les deg opp på de PDFene som du finner fra Akershus fylkeskommune, for mer informasjon angående hydrogenstasjoner i Akershus og Oslo de kommende årene. Blant annet så har Oslo kommune som mål at alle drosjer i Oslo kommune skal være nullutslippsbiler innen 2022. Som del av dette så subsidierer Oslo kommune de drosjesjåførene som kjøper hydrogenbil med deler av kjøpsbeløpet. Hvem er det som snart skal sette opp en hydrogenstasjon på Ryen i Oslo? Hyop. Og jeg vil sitte som deleier i disse hydrogenstasjone, blant annet den på Ryen. Jeg verken anbefaler eller ikke, men har satset noen kroner på at det i løpet av de kommende årene vil bli endel hydrogenbiler i Akershus og Oslo gjennom å investere i en andel av disse hydrogenstasjonene som settes ut, ved en mindre investering i Hyop.

3 Likes

Jeg har investert i flere solenergiprosjekter gjennom Trine Solar (Trine.com) siden oppstart i 2017, og vil så absolutt anbefale andre å gjøre det samme.

Prosjektene beskrives utfra hvilket potensial de har for å bidra til FNs bærekraftsmål (Impact Investing). I tillegg blir det gjort en grundig vurdering av økonomisk risiko, både fra et makro - og mikroperspektiv. Utlånsrenten ligger på 4 - 10 %, og om man har investert et høyere beløp (1000/10000/50000 euro) gjennom Trine totalt sett, får man i de fleste prosjektene en noe høyere rente (+1/2/3%).

Review av Trine fra 2020:

Oversikt over europeiske crowdfunding-plattformer, fra 2021:

Oppdaget nettopp Seedrs :exploding_head: Eget lite sekundærmarked for å trade unoterte aksjer fra andre investorer. Er jo egentlig ganske genialt for de med startup idéer, eventuelt plukke aksjer fra selskaper som nærmer seg IPO stadiet til en større børs.

Kjente navn her også