Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdfunding - Unoterte, nystartede selskaper

Vedtektenes § 4:
“Selskapets aksjekapital er på NOK 92 436 fordelt på 30
812 aksjer, hver pålydende NOK 3,00. Aksjene skal være
registrert i Verdipapirsentralen (VPS).
Aksjeeierne har ikke forkjøpsrett i henhold til aksjeloven.
Erverv av aksjer er likevel betinget av samtykke fra
Selskapet.”

1 Like

Noen som kjenner til eller vurderer Lokalbrygg som kjører emisjon på Folkeinvest?

Har selv deltatt på noen av deres virtuelle “festivaler”, abonnert på “ølkassa” og kjøpt “julekalenderen” i år. Er veldig godt fornøyd som kunde.

Jeg tittet raskt over.

Tror det er flere enn deg som liker “ølkalenderen” deres! :

“I 2021 vil rundt 60-70 % av budsjettert omsetning komme fra
julekalendere.”

Verdsatt til 45 mill. Nei, takk.

Takk for svar :smiley:

Ja er kanskje litt stiv prising. Gulating priset seg vel til ca 105 MNOK før de gikk på OTC., kursen har vel falt litt der. Kanskje ikke så lett å sammenligne de. Det Lokalbrygg fremhever som unikt er vel at de har bevilling i over 200 kommuner og dekker broparten av befolkningen.

Det jeg synes er mest spennende er at de leverer til hoteller, restauranter og Vinmonopolet. Kan være større pteonsiale der enn “ølkassa” hjem til privatpersoner…

Har fryst mitt abonnement på ølkassa, først og fremst pga at jeg ble mer og mer misfornøyd med leveringen. I starten kunne jeg velge dager og tidspunkt godt frem i tid. Siste levering fikk jeg bare beskjed om at de kom samme dag mellom 16-20, måtte si at jeg ikke var hjemme før 18…Heldigvis kom de senere, men føltes irriterende…Burde kanskje si fra til Lokalbrygg!

Teller på knappene, kanskje ender opp med en liten “støttetegning”.

Har ikke Gulating øl abo? Ser de er priset til 87 mill og har vel flere franchise utsalg lokasjoner, solgte 13 000 julekalendere i 2020.

Da er Lokalbrygg rimelig stivt priset imo ? :slight_smile:

Noen som fikk handlet Glex på OTC i dag? Fra 5.50 til 9.30 første handelsdag er vel helt kurrant?

Gikk inn i GLEX på forrige emi, så godt fornøyd med oppgangen ja :blush: får prøve samle litt info til en egen tråd

1 Like

Noen som har tanker rundt dette selskapet?

Virker attraktivt priset, og liker godt tanken om å resirkulere flyteringer i oppsettet de bruker.

Tror jeg kommer til å ta et lodd i denne.

2 Likes

Har også sett litt på Inseanergy og synes den virker interessant… men har ikke ledige midler, så har ikke satt meg inn i detaljer.

Det jeg har lurt litt på er om det vil kreve mye vedlikehold/rens om legger seg salt osv på solcellene…

Har investert noe gjennom Dealflow. Prosessen går ganske greit. Noen oppstartsselskaper gir også rett til skattefradrag på 22% av investeringen, gitt at du ikke selger aksjene før 3 kalenderår + inneværende år, + noen flere krav…
For å kunne motta skattefradraget må investeringen være på min 30 000 kroner.

Aldri investert via Dealflow. Men i crowdfunding investerte jeg 1 mill i fjor (via Monner Crowd, nå Monio). Og har kun positive erfaringer. Det passer (kanskje) for de som ønsker medium avkastning (og ditto risiko) og ikke tør ta skyhøy risiko (og tilsvarende høyere risiko) men som på den annen side er “møkk lei” maks 1% avkastning på bankinnskudd. Via Monio fikk jeg 8% i fjor, og med sikkerhet (1-2, prioritet) i eiendom er det vel “tilnærmet” risikofritt. Maks investeringsbeløp innen crowdfunding p.a. er vel 1 mill, men nå er det nytt år - så da er det bare å starte om igjen. Godt nyttår og lykke til med Dealflow eller andre!

Vet du hvorfor de har fått Ocean Sun på nakken?
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/12/27/7794974/solgruender-skal-tjene-125-mill.-i-aret-prises-til-15-mill.

1 Like

Mener de skal være nedsenket i ferskvann, så man slipper problemtikken med saltavleringer ol. på panelene.

1 Like

Da har emisjon åpnet opp for Inseaenergy

Velger å investere her, slik at jeg både for skattefradraget (22% av investeringen, min 30 000 kr i investering), også er det deilig å ikke å trenge å følge med på kursen daglig.

Hvorfor får du skattefradrag?

1 Like

Tolker jeg det feil, eller blir det hindret av dette?
«Et oppstartselskap kan årlig motta maksimalt kroner 5 millioner i innskudd som gir rett til fradrag (maksimalt kroner 1,5 millioner for innskudd gjort før 2020)…»

Tja, Det er det er muligens for seint nå, eksisterende har ikke krav så antar kvoten er sikkert fylt opp på ca 12-15 mil

Da har det blitt tegnet for over 25 mill på et par dager, rimelig sterkt.

Er det noen her som har tatt del i emisjonen?

1 Like