@SeaDweller
Jeg har investert
Kan være for sent, men er umulig å si. Alle som har investert under 30 000 vil ikke være kvalifisert.
Men det at du får skattefradraget, betyr at du
- må eie aksjene i minst tre kalenderår etter utløpet av det kalenderåret da innskuddet/investeringen ble registrert i Foretaksregisteret
Det betyr at du kan selge aksjene først i 2026 for at skattefradraget ikke skal bli reversibelt.
Jeg har vært med i ca 10 stk investeringer for slike sleskaper (små summer og kun lån ikke aksjer), det er nesten statig utfordringer med disse små og de har som regel problemer med og betale. De fikser opp til slutt men det er mange utsettelser og en del konkurser. Så være varsom med disse.
Men KJEMPE spennende om det går bra. (Pengene pleiere og være låst veldig lenge og)
Jeg har selv vært med i Bikefinder og de holder virkelig på og etablere seg (men det var alerede når de var verdsatt til 70 mill og hadde ganske god omsettning)
Insane energy eller hva de kaller seg ser jo kult ut, men her kommer det nokk flere emisjoner på sikt.
@Silvertailfox
Unoterte aksjer er risikable ja, men selv om det blir flere emisjoner så er ikke alltid emisjon til samme kurs eller lavere kurs
La oss ta selskapet “Horde” son et eksempel:
De har hatt 3 emisjoner på Dealflow,
- For 18 mnd siden, kurs 7,82 per aksje
- For 9 mnd siden, kurs 10,24 per aksje
- For 1 mnd siden, kurs 16 per aksje
Mer enn dobla seg på under 2 år, (har enda ikke blitt notert på en børs)
Ett annet eksempel Boldbooks(har lite tro på selskapet)
1, 34 måneder siden, kurs 29,76 per aksje
2. 20 måneder siden, kurs 54,68 per aksje
3. 6 måneder siden, kurs, 58,52
Men enig med deg om at det er mye “Søppel-selskaper”. Man ser ofte selskaper der man tenker:
“Dette var en fin ide” Og kanskje det er en fin ide for miljøet samfunnet osv, men man bør tenke seg en gang til, at man ikke investerer i noe som er fint/bra, men heller noe som vil gi inntekter.
Under ser du 3 kommende emmisjoner i selskaper jeg personlig aldri hadde investert en krone i
Chew og Jan Thomas burde kanskje fusjonert?
Hvis noen kunne tenke seg å bli medeiere i lokalmat-appen LocalFood så er det mulig. Ligger milevis foran alle andre mat-apper der ute.
Stikkord: Samarbeid med Lokalmat.no og REKO-ringene. Kan raskt bli omsetning godt nord for 1 mrd i appen i løpet av 2022.
Imponerende interesse for selskapet. Var ca 18 mill kroner som ble forhåndstegnet, og 12 mill er hentet på kun 2,5 dager!
Hvordan og evt minstesum man må gå inn med?
(Fersk på dette forumet, men spørsmålet var til The Observer angående LocalFood)
Hei Fjellvandrer, i og med at det ikke er snakk om crowfunding her, men rettet plassering mot et begrenset antall investorer, er alle tegninger 100K eller mer.
Og nå, fulltegnet👍🏻
Hei @Struts
Kunne du forklart noe mer om Crowfunding?
Investerte en liten sum i “Kredd”, i Fjor, men de valgte å legge ned denne næringen.
Heldigvis for min del, så overtar en annen leverandør dette lånet, og jeg får tilbake hele min investering + oppnådde renter.
Kjønner konseptetet, men er alltid en risiko ved mislighold. I Kredd hadde de en ordning om at selv med mislighold, kunne man få tilbake intill 60 % av investering, da de hadde en egen avtale med Lindorf. Vet du om Monio, eller tilsvarende selskaper har noe lignende?
Kan låntaker innfri lånet før planlagt infrielse, og vil det føre til at du også får mer i renteinntekter?
Invester du i andre Crowfunding selskaper?
Hei! Vel jeg kan bare snakke ut fra egne erfaringer naturligvis. Jeg har kun investert via Monio (ex Monner), et Sparebank 1-eid selskap. Mer om det kan f.eks. leses her (håper linken fungerer): Monner Crowd blir til Monio
Har også vurdert Kameo.no, men da beløpgrense er (foreløbig) maks NOK 1 mill p.a. holdt det for meg å forholde meg til ett selskap (Monio). Anbefaler å spre risikoen på forskjellige investeringer, for meg ble det i fjor 20 stk. Og husk, man starter på 0 hvert år, så i år kan jeg feks investere ytterligere 1 mill i nye prosjekter (hvis ønskelig). Min avkastning er/har vært i overkant 8% p.a. Og ja, låntaker kan innfri før planlagt innfrielse, og da stopper renteinntektene. På den annen side kan du da re-investere i et nytt lån. Lånene er sikret med pant i eiendom, med risiko fra A-E (mener jeg), og som det vil gå frem av informasjonen på hjemmesiden har de hatt under 0.5% tap (på investeringer på over 600 m,ill). Anbefaler å holde deg unna lån i kategorien etter A-C, men hver sin risikoprofil…
Jeg har vært med på Monner/Monio og Funding partner siden oppstart.
Som Struts skriver det er kjempe spennende og mange muligheter. Der jeg har sett flest konkurser er i selskaper hvor de trenger mer penger. hvis du investere i eiendom så er det alltid verdier i tomter/boiler osv… Så gjelder det og ikke være pri 3 lån, helst pri 2 eller 1. De med pri 1 blir betatl ut først. Som Strtks skriver har du 100k spre på 10 investeringer.
Jeg har en som gikk konkurs, han hadde personlig garanti på 500k som vi fikk ut, så gikk det ca 1 år med tvangs salg etc og vi fikk nå i desember alle pengen. (1 år på overtid).
Men godt alternative i disse dager når børs er på topp og du vil har litt “sikrer” investeringer. Kommer det bolig krakk og utbyggere ikke får solgt er det risiko for tap, men derfor sprer du risiko.
Har et spørsmål til verdivurdering av et unotert selskap.
Et selskap jeg investerte i via Dealflow, hadde en emisjon etter emisjon jeg deltok i.
I denne emisjonen deltok kun styremedlemmene.
Emisjonskursen var i overkant av 25% av det jeg hadde investert for.
Det er vel det nærmeste man kommer til hva “markedet er villig til å betale”
Er det fair å si at mine aksjer er 25 % mer verdt?
Ja, det stemmer. Dine aksjer er 25% mer verdt på papiret.
Hva tenker dere om Knitandnote? Folkeinvest
De ble stiftet i April 2021, og mener de allerede nå er verdt 30 mill …
Ja, her må du stå klar når dørene åpnes. Her blir det trangt om plassen
Bull update av Solgt.no i går ettermiddag