Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdlending og strategier?

Jeg har begynt å låne ut litt penger via Kameo.no/se, fundingpartner.,no og monner.no. Disse plattformene fasilitererer utlån til forskjellige bedrifter, mye eiendomslån, men også andre finansieringsbehov som bedriftene har.

Min strategi er å investere minimumsbeløpet i så mange lån som mulig, for å dra ned risikoen. Selv om jeg alt er gått på en mine fiklago(godt dekket i media).

Er det flere som låner ut på disse plattformene? Og hvilken strategi har dere?

1 Like

Jeg har kun lån gjennom monner per i dag.

Investerer utelukkende i lån til boligbygging. Helst hos aktører som har flere lån planlagt eller gjennomført gjennom plattformen. Syns det er mer “rett frem” enn andre type lån. Forsøker å spre investeringen mest mulig utover. Utgjør 20% av bufferkontoen min, så det er ikke snakk om store summene relativt til andre investeringer.

Jeg gikk på en smell med Trustbyddy for en del år siden så det får bli med det tror jeg. Synes ellers at folkefinansiering og crowdsourcing er veldig bra og håper det blir mer av.

Klar over risken. Men SR bank har negativ kontroll i monner og abg har kjøpt seg inn i kameo, det ser jeg på som positivt.

1 Like

Og da har Kameo kommet igang igjen i Norge etter et langt opphold.

En av de største utfordringene jeg ser med crowdlending er mulighetene til å diversifisere seg nok. Det er rett og slett for få “gode” utlånsmuligheter til å få allokert totalsummen og samtidig spre risikoen nok. Sånn sett er det fint å få Kameo tilbake. Før de ble stengt ned hadde de gode eiendomslån ute.

Syns de andre blir litt “tante Gunda trenger 400 000 for å kjøpe nok garn til å produsere miljøvennlige kiplinger på Hardanger-hodekluten. Naboen Gerd har allerede kjøpt, og hun tenker det ikke blir noe problem å selge 100 000 til. Sosialt ansvar er det viktigste - etter å kunne identifisere seg med hipstere (ikke trusevarianten) <3” til tider.

Litt satt på spissen. Men bare litt.

Fundingpartner hentet inn 14 000 000,- på fredag. De brukte 15 min. Så raskt at jeg ikke fikk være med. Ser at Kameo bruker endel lengre tid på å fylle lånene. Men de har jo ikke vært aktive på en stund.