Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dead by Daylight salg

Steamspy har såvidt jeg kan skjønne en bot som går 24/7 og sjekker kontoer for hvilke spill de har, de får jo ikke gjort alle de titusenhvis eller hundretusenhvis av samplingene på ett bestemt tidspunkt på dagen. Det er kun estimeringen utfra disse dataene som blir gjort en gang om dagen.

3 Likes

Ja, det er så klart riktig, og det forklarer hvorfor jeg tippet for lavt

1 Like

Da kan vi trygt si at vi er over 350k solgte… Nærmer oss 400k ganske fort, kanskje vi er der allerede. Tallene henger jo litt etter fra SteamSpy.

Owners: 347,595 ± 15,875
Players in the last 2 weeks: 312,075 ± 15,043 (89.78%)

Oppunder 500k innen slutten av måneden tror jeg vi fint kan regne med. Så får vi se hvor lenge spillet holder seg på topplisten etter at Steamsalget er over.

2 Likes

Spillet er jo ikke noe mer rabattert nå enn tidligere, så det burde vel egentlig stige på bestselgerlisten når steamsalget er over. Det er det eneste spillet på topp16 som bare har 10% rabatt, de fleste kjører 40-50%.

1 Like

Er nok mange som kjøper det nå fordi de tror rabatten henger sammen med Steamsalget også. Interessant at det var fler spillere igår enn peaken ved release.

1 Like

Mulig 400k allerede er nådd

Når steamspy viste 215k, var reelt salg 270k, så avvik på ca 55k med dagens salgstakt. 347k i dag +55k i avvik = 402k.

1 Like

Fortsatt små summer de har netto tjent i absolutte kroner, men ROI vil bli bra på investeringen. Hvis dette kan skaleres opp så er det interessant

ca 430 solgte, dvs (430-270)*3.7usd = 5MSEK

http://steamspy.com/app/381210 viser nå 436k solgte, med ca samme salgstakt som tidligere, så kanskje 486k solgte nå? Med samme utregning som du @holmes har, så blir det ca 6,75MSEK. Ser rimelig bra ut.

2 Likes

Dette er jo bare på noen få uker rundt release, og med DLC-slipp og pulssalg utover kan de godt klare 1 million solgte innen året er slutt. Vil dog anta det ikke blir store rabatter siden spillet er såpass nytt.

Kanskje solgt 530 nå, selger fortsatt bra

1 Like

Veldig godt salg av DbD, og de ligger nå på 4. plass på bestselgerlisten midt under Steamsalget. Når det er over i morgen er jeg ganske sikker på at de går rett inn på førsteplassen igjen. De er inne i en massive positiv feedback-loop.

Det jeg er spent på er om de får fikset problemene som har dratt user reviewene ned til 71%. Får de ikke fikset de, så stopper nok salget av seg selv ettersom spillet mister nyhetens interesse, hvis de får fikset det så kan de godt klare flere millioner salg.

Her er det jeg tror om nettoomsetning i Q2 (dette er uten investeringer som vil komme i tillegg som “aktiverte utviklingskostnader” som en del av bruttoomsetningen).

PD2 På grunn av kjøpt IP så tror jeg det blir høyere enn normalt siden Star vil ta hele omsetningen fra Steam i mai og juni (tidligere delt 50/50 med Digital Bros), jeg tror PD2 vil havne på rundt 49MSEK.

PD ca 1 MSEK

Fra DbD får vi ca 25 MSEK

Nettoomsetningen blir da ca 75 MSEK mot sammenligningskvartalet 71.1 MSEK. På ett år er aksjekursen opp 76% fordelt på flere aksjer, og veksten er et resultat av at Star har kjøpt ut IPen fra Digital Bros.

Noen andre som har regnet på dette? Hva tror dere?

Fasit kommer først 25. august

Edit: hadde regnet litt feil på DbD

1 Like

… og hva ser jeg nå, når jeg drar innom Steam? Dead by Daylight på andreplass på bestselgerlisten. Imponerende!

3 Likes

ATH antall spillere idag. :wink:

1 Like

Det er iallfall ingen tvil om at dette har blitt en “brukbar” deal for SB :wink:

2 Likes

Da er det ca. 650k eiere ifølge SteamSpy.

(The Secret World har ca. 350k, for å sammenligne)

3 Likes

Går jo fint dette, rundt 720k solgte hittil.

Noen pulser og DLC’er utover høsten så har vi en million solgte før nyttår.

1 Like

Tror vi er godt forbi 1m før nytår.

2 Likes

Hva regner dere som andelen til SB i % per solgte spill? Skjønner at de hadde prioritet på å få tilbakebetalt omkostningene, men deretter…