Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Decentraland (MANA) - Blockchain, VR, landområder, gaming

Etter tips fra @Nocturne har jeg sett nærmere på en kryptovaluta utstedt av Decentraland – så en stor takk sendes herved til @Nocturne! :slight_smile:

Decentraland har utviklet en infrastruktur som støtter en virtuell verden. Denne verdenen består av en desentralisert hovedbok for eierskap, en protokoll som beskriver hvert land, og et p2p-nettverk for interaksjoner brukerne imellom - plattformen baserer seg for øvrig på Etherums blockchains teknologi. Whitepaper finnes her: https://decentraland.org/whitepaper.pdf

For å kjøpe land er det utviklet en egen token som heter MANA, denne kan også brukes for å kjøpe varer og tjenester i verdenen. Landet er i utgangspunktet eid av samfunnet bestående av brukerne, men hver enkelt bruker som kjøper landområder hevder eierskap via blockchain. Her kommer det spennende rundt Decentraland, hver enkelt eier av landområdene bestemmer selv hva landområdet skal inneholde: dette kan være alt fra bygninger og andre 3D-modeller, eller et eller flere spill – det være seg et selvutviklet spill spill (f.eks poker), eller et profesjonelt utviklet spill som f.eks GTA om Rockstar hadde eid et landområde.

MANA kan blant annet handles på bittrex.com og binance.com, og har i skrivende stund økt fra 0,02 dollar til 0,11 dollar siden lansering. Kursen gikk en del i går, mistenker at det er fordi MANA ble tilgjengelig for handel hos Huobi.

Denne saken gir en mer utdypende forklaring til det hele, anbefaler at man leser denne:

Videre anbefaler jeg på det sterkeste at en ser følgende video som forklarer mer om landområder og fremtidsmulighetene (12 min):

Følgende to videoer er også interessante (4-5 min per video)


For de av dere som har fått med dere hvordan Crypto Kitties har tatt av, dette er jo bare en av mange virtuelle varer/produkter/ting som også kan selges i Decentraland:

3 Likes

https://globalcoinreport.com/decentraland-mana-taking-off-right-now/

Well, the idea is that this ecosystem can grow to become something like Minecraft, the hugely popular virtual world type game that Microsoft bought back in 2014 for $2.5 billion. There are numerous examples of areas of Minecraft that would benefit from a decentralized base and by amassing land holdings in this platform now, the idea is that they will become more valuable over time (in the same way that they might in the real world) based on the concept of limited supply.

Ellers vil det avholdes et event som kalles Terraform. Dette er i all hovedsak en større aksjon for større landområder i verdenen. For å kunne by trenger man åpenbart mana, og dette er også en av årsakene til siste dagers stigning, ettersom en kun kan registrere seg frem til i morgen. Forhåpentligvis er denne auksjonen vellykket, noe siste dagers kursutvikling kan tyde på, så blir forhåpentligvis både Decentraland og MANA satt litt på kartet.

Edit
Siste oppdatering om auksjonen ble publisert 5. desember:

For the past two months, the Terraform Registration has been live at terraform.decentraland.org. Users have already committed over 94 million MANA tokens to both community district proposals (shared-interest groups) and the auction of Genesis City parcels. These commitments represent about $1.95M USD at the time of writing!

Edit 2:
I følge Decentraland på Twitter er det nå hele $14M USD som meldt inn i auksjonen - mao verdier for nesten $12M USD som er meldt inn på under 10 dager. Videre bekreftes det at MANA som brukes på landområder, fjernes fra den totale mengden MANA i omløp.

image

2 Likes

Da er jeg inne med en superliten YOLO-pott :smiley: takk for tips

1 Like

Jeg prøvde registrere meg på bittrex men det ble bare unexpected error. På den andre fant jeg aldri noe måte å overføre $ på… Så hvordan går man fram hvis man ikke har satt opp noe online wallet med hverken BTC eller USD i - hva anbefales for enkel måte å overføre litt penger for å kjøpe? Coinbase som har integrasjon mot sbanken har bare btc,eth og ltc så det orket jeg ikke styre med nå.

Hm, merkelig at du får error - fungerte smertefritt for meg. Om du skulle få til å registrere deg så må kontoen din verifiseres (“enhanced”).

Selv gjør jeg følgende:

  1. Kjøper BTC på Coinbase, enten med penger fra bankoverførsel eller Visa/Mastercard
  2. Overfører BTC fra walleten på Coinbase til walleten på Bittrex (obs! du må verifisere konto for å få adressen)
  3. Handler MANA/BTC på Bittrex

Ah, skjønner - kan bruke Coinbase til å overføre til BTC, så BTC til de som broker for MANA og så bytte BTC til MANA der. Da får jeg forske videre :slight_smile:

Korrekt :slight_smile:

Om jeg ikke tar helt feil er det bare Gate, Liqui og HitBTC som tilbyr MANA/USD - men ingen av disse har jeg erfaring med (ei heller hørt om…)

Lykke til!

Hehe, sa til @Mr.Bee han ikke skulle poste før jeg var inne men så er jeg så treg så det var greit :slight_smile: Synes dette prosjektet er veldig kult og kommer til å gå inn med en Yolo pott her jeg og på nyåret :wink:

1 Like

Så hva er smartest kjøpe MANA for å hodle eller kjøpe MANA og investere i prosjekt på Terraform Eventet?

@Mr.Bee

Godt spørsmål @Biotec, selv har jeg egentlig ikke noe godt svar på dette.

MANA’en som brukes til å kjøpe land fjernes fra den totale mengden MANA i omløp, så vil jeg jo tro at prisen per MANA øker. Siden varer og tjenester i verdenen må handles med MANA vil forhåpentligvis etterspørselen være såpass høy at kursen øker betraktelig.

På en annen side så kan jo landområder også stige i pris, men for min egen del blir dette litt for avansert/teknisk/tidkrevende at jeg mest sannsynlig forholder meg til MANA.

Mulig @Nocturne har gjort seg opp noen meninger om dette?

Jo, det kan ses på så enkelt som at tror du på at Decentraland blir populært og befolket så kjøper du land. Etterhvert som flere spiller og kjøper land vil ditt stykke land i spillet stige i verdi. Du kan også selge dette senere til en høyere pris, og få utbetalt i Mana. Se på det som et virtuelt kjøp av en tomt.

Dette er et langsiktig perspektiv. Skal du være kortsiktig / spekulere ville jeg bare Hodlet Mana og sett på det som hvilken som helst annen krypto… :wink:

Jepp, da er vi enige, hehe.

Dog kan det muligens bli et for langsiktig perspektiv for meg, men på disse nivåer skader det jo ikke å holde av litt til å kjøpe et par landområder.

1 Like

Om dette antall MANA fjernes fra den totale beholdningen, må kursen opp ca. 7% for at MCAP skal forbli den samme.
image

1 Like

Auksjonen starter vel kl. 23 i kveld, så det er jo lov å håpe på litt handel i MANA før den tid.

1 Like

Hvis jeg har MANA på bittrex, bør jeg gjøre noe med de eller kan jeg bare hodle?

Du kan bare hodle om du vil. Ref:

Jo, det kan ses på så enkelt som at tror du på at Decentraland blir populært og befolket så kjøper du land. Etterhvert som flere spiller og kjøper land vil ditt stykke land i spillet stige i verdi. Du kan også selge dette senere til en høyere pris, og få utbetalt i Mana. Se på det som et virtuelt kjøp av en tomt.

Dette er et langsiktig perspektiv. Skal du være kortsiktig / spekulere ville jeg bare Hodlet Mana og sett på det som hvilken som helst annen krypto… :wink:

Bra flop dette eller? Ser ikke ut som den auksjonen gikk så bra

Fikk ikke fulgt med. Kan du utdype ?

Litt problemer med auksjonen i starten ser det ut til men de er på saken. Auksjonen varer ei uke så det går seg nok til.

1 Like