Etter tips fra @Nocturne har jeg sett nærmere på en kryptovaluta utstedt av Decentraland – så en stor takk sendes herved til @Nocturne!
Decentraland har utviklet en infrastruktur som støtter en virtuell verden. Denne verdenen består av en desentralisert hovedbok for eierskap, en protokoll som beskriver hvert land, og et p2p-nettverk for interaksjoner brukerne imellom - plattformen baserer seg for øvrig på Etherums blockchains teknologi. Whitepaper finnes her: https://decentraland.org/whitepaper.pdf
For å kjøpe land er det utviklet en egen token som heter MANA, denne kan også brukes for å kjøpe varer og tjenester i verdenen. Landet er i utgangspunktet eid av samfunnet bestående av brukerne, men hver enkelt bruker som kjøper landområder hevder eierskap via blockchain. Her kommer det spennende rundt Decentraland, hver enkelt eier av landområdene bestemmer selv hva landområdet skal inneholde: dette kan være alt fra bygninger og andre 3D-modeller, eller et eller flere spill – det være seg et selvutviklet spill spill (f.eks poker), eller et profesjonelt utviklet spill som f.eks GTA om Rockstar hadde eid et landområde.
MANA kan blant annet handles på bittrex.com og binance.com, og har i skrivende stund økt fra 0,02 dollar til 0,11 dollar siden lansering. Kursen gikk en del i går, mistenker at det er fordi MANA ble tilgjengelig for handel hos Huobi.
Denne saken gir en mer utdypende forklaring til det hele, anbefaler at man leser denne:
Videre anbefaler jeg på det sterkeste at en ser følgende video som forklarer mer om landområder og fremtidsmulighetene (12 min):
Følgende to videoer er også interessante (4-5 min per video)
For de av dere som har fått med dere hvordan Crypto Kitties har tatt av, dette er jo bare en av mange virtuelle varer/produkter/ting som også kan selges i Decentraland: