Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Deep Value Driller (DVD)

Noen av dere som har sett nærmere på denne aksjen? I et riggmarked som er ganske brennhett pt., ligger denne skuta (for det er et drillskip, ikke rigg, levert fra Hyundai i 2014) i «varmt» opplag i Ølensvåg, et sted mellom Haugesund og Bergen. Varmt opplag innebærer (i alle fall for meg) at de har tilstrekkelig mannskap (15) ombord til å reaktivere skuten (som har en LOA på rundt 228 m og en bredde på 36) på relativt kort varsel. «Deep Value Driller» ble i sin tid kontrahert av Fred. Olsen for ekstreme $ 750,000,000. Ikke en av milliardærens beste investeringer, i fjor betalte nåværende eier $ 65 millioner. Men hun ligger altså der på Vestlandet og venter på oppdrag. I mellomtiden går det naturlig en pengestrøm rett ut - intet oppdrag, ingen inntekter.

For mitt vedkommende er aksjen interessant, først og fremst pga markeds-situasjonen, hvor det etter min lille innsikt virker som behovet for moderne rigger (og implisitt riggskip) er stort, mens tilbudet er svært begrenset, dernest fordi det er ikke så få kløktige investorer på listen over de 50 største aksjonærer: Uthalden (ikke helt ukjente Harald Moræus Hanssen) topper med nærmere 9% av aksjene, Torstein Tvenge er ganske langt oppe på listen også. Artig for meg er det å se at en av Grimstads store sønner; Thor Hushovd har 1.3 mill aksjer i selskapet. Morsomt av den grunn at da Fred. Olsen eide skuta, så het den «Bolette Dolphin», og Bolette var jo navnet på en av Doktor Wangels døtre fra første ekteskap i Henrik Ibsens «Fruen fra Havet» (utgitt 1888).

Søren Kierkegaard (1813-1855) er vel mest kjent for sitt «Enten - eller». Slik tenker jeg også om dagens DVD. Enten går det veldig bra, ellers så går det den veien høna sparker …

For ordens skyld; har selv 122,000 aksjer i selskapet, så håper jo på det beste scenario, men det var det med fjærkreet da…?

2 Likes

Var med på første emi her, og fikk tildelt 120k aksjer. Var litt i overkant av hva jeg hadde sett for meg, men må jo si det har vært en hyggelig reise.

Jeg er fortsatt inne med ca 2/3 av tildelingen, og har tenkt å sitte rolig til melding om kontrakt eller salg. Slik markedet har utviklet seg, og med framtidsutsiktene det ligger an til, ser jeg en sterk sannsynlighetsovervekt for “enten” framfor “eller”. Og selv om utfallet er binært utgjør selv skrapverdien av skipet en betydelig verdi, så nedsiden er etter mitt syn begrenset.

Oops - såpass, da har du hatt en veldig positiv utvikling! Kom selv inn i mai i år, og da var vel kursen tilnærmet dagens, men har handlet mer på lavere kurser siden, Så skal ikke klage før enden er nær (haha)!

Mht skrapverdi, så kjenner jeg ikke til lettvekten av skipet ; 25-30,000 LDT kanskje? Basis $ 600 per LDT (og det er vel levert B/P/I range) blir det for tiden ikke særlig mer enn $ 18 mill. Men håper du selvfølgelig får rett; ENTEN hadde vært hyggelig! God helg!

DVD ligger fremdeles i varmt opplag i Ølensvåg. Cash ut hvert kvartal i form av rundt $ 3 mill, men med kontantbeholdning til å surre rundt som nå i omtrent 6 mnder til.

Det som HAR skjedd siden sist, er at markedet for drillskip har strammet seg til ytterligere. I forrige uke ble det kjent at tilsvarende skip ble sluttet for 3 og 4 år til rater på rundt/overkant $ 400,000 om dagen. Noe til og med E24 har fått med seg:

Ratefest i nye riggkontrakter: – Nivåer man knapt kunne turt å drømme om – E24

I DVD er det ca 86.7 mill aksjer. Skulle den 2014 byggete skuta få tildelt noe i nærheten av slike kontrakter, så kan man bare tenke seg hva det ville tilsi for aksjekursen, men rundt $ 500 mill i inntjening over noen få år burde utgjøre mer enn bare løyrom på kjeksen - da blir det snakk om Beluga!

På den annen side, er det ingen som vil benytte seg av skutas tjenester, da blir det smalhans.

Den som lever får se, jeg benytter anledningen til å ønske god jul, okke som!

PS. I FA forum er det flere dyktige (min mening) som også følger med på denne aksjen. Ja, og i Shareville (Nordnet) også.

2 Likes

Det har vært fint (?) lite nyheter mht skuta. Med unntak at den har flyttet litt på seg fra Ølensvåg for å gi plass til en Transocean rigg. Men apropos sistnevnte selskap, så rapporteres det at de har fått en kontrakt for et av sine drillskip hos Petrobras til en rate på i overkant av fantastiske $ 430,000 om dagen! Oppnår DVD noe i nærheten (det er tilsvarende skip, Transoceans til og med 4 år eldre), så blir det “bonanza de Lux”. Hvis ikke blir det som nevnt tidligere selvfølgelig en ørliten nedtur. Man lærer så lenge man LESER! :grinning:

Transocean in $400 million-plus ultra-deepwater drillship deal | Upstream Online

Da ble det jobb på damen!

Klassing og aktivering på USD 75 mill er i høyeste laget, men nå blir hun klar for 3 (+1) års kontrakt.

1 Like

Bra rate eller?

146k usd i dagrate? Er ikke det ganske så elendig når dagratene ligger på 400k nå og de forventes og strammes enda mer til de neste årene. I tillegg tar de opp lån på 75musd til 9,75% rente. Ser jo ut som en elendig deal i dette markedet?

Dette er en bareboat rate som betyr at Saipem tar driftskostnadene. Du må plusse på driftskostnader som ligger på ca. 150 - 200k per dag for å sammenligne med brutto dagrate.

1 Like

Ah, ok da begynner vi å snakke.

Ja, dette var hyggelig! Og så blir det spennende å se hvordan markedet reagerer når børsen åpner. Med nå 175 000 aksjer (som jeg må innrømme begynte å føles som en noe tung “byrde” å bære etter hvert uten inntekter for damen - skjønt aksjekursen har jo vært på oppadgående på tross av det) håper jeg det blir mulig å innvilge seg en aldri så liten feiring i helgen! :champagne: :beer:

2 Likes

Kom som dere ser også en avklarende melding om reaktiveringskostnader. Så da lander vel de på rundt $ 40 mill (mot tidligere estimat på 30). Her går vi en fin helg i møte tror jeg. Og Saipem er jo bare helt konge befrakter! :grinning:

NewsWeb (oslobors.no)

Pussige greier. Hadde forventet MYE mer oppgang. Men markedet har alltid rett. Blir vel en lettøl da. Sukk. Nei, der går grensen - handler heller inn en pall med Aass pilsner! :beer: :beer: :beer: :beers:

Dette var stusselige greier… Er OSE virkelig så dypt i gjørma at ingenting kan prises tilnærmet fair value lenger?

Jeg har ikke regnet på fair value, men markedet tror verdien i dag er:
86 696 667 * 20 = ca NOK 1,8 mrd, eller ca USD 180 mill.

Denne tror jeg gjenspeiler den ingåtte kontrakten rimelig greit:
image

I tillegg kom en oppklarende melding i dag tidlig om at reaktiveringskost kun kommer på ca USD 40 mill, og ikke USD 75 mill som lånerammen er på, noe som gjør tallene over enda bedre.

Så en 3-årig kontraktsverdi på (USD 160 mill minus aktivering på USD 40 mill) USD 120 mill + verdien av et 7G DS skal være verdt USD 180 mill?

Amen! Her er det noe som skurrer. Men fair enough, kjøpte 10 000 til, så enten sitter jeg igjen som et rumpetroll, eller så blir det uansett pilsner i ettermiddag. Vinn, vinn!

Klasse risikoen som tynger her, dette kan bli mye dyrer enn de planglagte 40Musd

Javel? Tror jeg intet på, er det noe Hvammen, Greve og Maier har full kontroll på, så er det det!

De er ikke rigget for og ta dette selv, de må leie inn prosjekt team i dyre dommer, tror du skal få deg en ubehaglig overraskelse ut på høstparten når regnestykke gjøres opp.

Varm skute om 3 år tror jeg vil ligge nærmere USD 300 mill enn USD 60 mill som den i dag verdsettes til.

Dette er nok en gylden kjøpsanledning før tallknuserne kommer på jobb etter vinterferien

Mot dumskap kjemper selv Gud forgjeves. Gammelt ordtak. Uten sammenligning for øvrig - selvfølgelig…