Noen av dere som har sett nærmere på denne aksjen? I et riggmarked som er ganske brennhett pt., ligger denne skuta (for det er et drillskip, ikke rigg, levert fra Hyundai i 2014) i «varmt» opplag i Ølensvåg, et sted mellom Haugesund og Bergen. Varmt opplag innebærer (i alle fall for meg) at de har tilstrekkelig mannskap (15) ombord til å reaktivere skuten (som har en LOA på rundt 228 m og en bredde på 36) på relativt kort varsel. «Deep Value Driller» ble i sin tid kontrahert av Fred. Olsen for ekstreme $ 750,000,000. Ikke en av milliardærens beste investeringer, i fjor betalte nåværende eier $ 65 millioner. Men hun ligger altså der på Vestlandet og venter på oppdrag. I mellomtiden går det naturlig en pengestrøm rett ut - intet oppdrag, ingen inntekter.
For mitt vedkommende er aksjen interessant, først og fremst pga markeds-situasjonen, hvor det etter min lille innsikt virker som behovet for moderne rigger (og implisitt riggskip) er stort, mens tilbudet er svært begrenset, dernest fordi det er ikke så få kløktige investorer på listen over de 50 største aksjonærer: Uthalden (ikke helt ukjente Harald Moræus Hanssen) topper med nærmere 9% av aksjene, Torstein Tvenge er ganske langt oppe på listen også. Artig for meg er det å se at en av Grimstads store sønner; Thor Hushovd har 1.3 mill aksjer i selskapet. Morsomt av den grunn at da Fred. Olsen eide skuta, så het den «Bolette Dolphin», og Bolette var jo navnet på en av Doktor Wangels døtre fra første ekteskap i Henrik Ibsens «Fruen fra Havet» (utgitt 1888).
Søren Kierkegaard (1813-1855) er vel mest kjent for sitt «Enten - eller». Slik tenker jeg også om dagens DVD. Enten går det veldig bra, ellers så går det den veien høna sparker …
For ordens skyld; har selv 122,000 aksjer i selskapet, så håper jo på det beste scenario, men det var det med fjærkreet da…?