Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Deep Value Driller (DVD)

Det var aldri meningen at DVD skulle koste dette selv, de har prøvd og skyve kostnaden videre, det gikk ikke.
Jeg har jobbet i Saipem i 11 år og gjett om DVD skal få det tøft på det kommende yardstay`et. :slight_smile:

1 Like

Har ikke flere i Westcon aksjer i DVD, de vil vel gjøre det beste for sin investering, de ha ligget der i flere mnd og avtalt priser, tror ikke de kommer til å bomme mye på reaktiveringskost, er ikke små gutter som bare har jobbet 11 år i bransjen dette.

Vi får se, dette er slett ikke riskofritt…tro meg!

Vi får se. Jeg har jobbet i shipping i 30 år. Og så vidt jeg vet har befrakter fint lite de skal ha sagt (selv om de vil prøve seg) når det gjelder klassing. Det er klasseselskapet (DNV kanskje?) som utsteder sertifikater og approberer (evt refuserer) arbeider utført. Men som sagt, “time will tell”. Kjøper heller enn å selge på disse nivåene. Og enig med Jobbis (men Saipem er en bra befrakter, det hersker det liten tvil om).

Fikk en kort update fra Pareto:

DVD – Deep Value Driller has announced a 3-year bareboat charter for its 7th gen. drillship with Saipem valued at USD 160m. This implies an annualized EBITDA of USD ~50m (after SG&A). This compares to current MtM EBITDA on new time-charter contracts of USD ~90-100m at USD ~450’/day, noting less operational risk under a bareboat charter.

Current implied value of the unit is USD ~225m, including PAS assumed reactivation/start-up cost of USD ~65m, vs other drillers at USD ~250m on an equal basis. This implies an EV/EBITDA of ~4.5x for the contract period, compared to peer average at ~9x for 2023 and ~4.5x for 2024.

DVD has entered into a USD 75m senior secured loan facility at 9.75% interest p.a to fund estimates reactivation cost of USD ~40m (company est.), USD 10m to refinance the existing facility and the rest for general purposes. The facility is done at a ~4% discount, implying an IRR of ~12%, showing that traditional banks are clearly not interested in issuing new debt to oil service companies.

The company has commenced reactivation which is expected to be completed by mid-2023 when the contract starts

Kort kommentar fra analyse. Enig I at det er derisket ja, men er jo ikke fult så spennende lenger.

1 Like

Takk! Det vi ikke vet er jo hva som står i betingelsene mellom DVD og Saipem i BB-avtalen. Og Saipem har nok noen føringer og en smørbrødliste der om arbeider/utstyr, men iom at DVD gir sitt estimat på $ 40 mill får vi anta de har tatt høyde for det. Ingen av partene er noviser!

PS. Forutsetter videre at befrakter har inspisert skipet forut for inngåelse av kontrakt. OG akseptert henne slik hun er/var da, pluss opplisting av hva utover det de ønsker i signert kontrakt.

Ser ut som PAS heller mot meg og at klasse kosten blir hele 25 musd dyrere? Hvem hadde trodd det :laughing:

Utrolig hvordan oppfatningene divergerer. Sakser fra Xtrainvestor:

DEEP VALUE DRILLING: Single-asset selskapet innen rigg melder at de har fått sin første avtale 3-årskontrakt med Saipem samt inngått avtale om lånefinansiering av reaktiveringskostnader. Bareboatavtalen gir selskapet leieinntekter på 160 MUSD over 3 år fra kommende sommer. Fearnley skriver i en morgenupdate med back of the envelope kalkulering at det kan være oppside i aksjekursen på 49-125%, de har anbefaling/kursmål “under review” (til de får regnet grundigere).

God helg!

Av ren nysgjerrighet. Tør jeg spørre om hva du arbeidet med under tiden i Saipem?

Jeg var bla annet med under tiden når Scarabeo 8 lå i Ølen fra høsten 2010 til våren 2012, såpass kan jeg si :slightly_smiling_face:

image

Takk for den også! Har meldt meg ut av FA forum, men de har selvfølgelig mange kløktige observanter - så tillater meg å gjengi fra Helgeo der som forklarer på en (etter min lille mening) forbilledlig/artig måte:

sitat

Tar man utgangspunkt i at man kjøper en bil til 6.5 millioner som kostet ny 34 millioner, så har man en god deal. Så leier man ut denne bilen for 14 000 kr per dag i 3 år, med opsjon på enda ett år. Den som leier bilen må står for sjåfør, all driftskostnader, bensin, reparasjoner, dekk sommer og vinterhjul etc etc. Man må har service på bilen før den leies ut, som koster litt. 14000 kr x 1000 dager (±) er 14 mil i leie i 3 år, + evt ett år til 14000 kr x 365 . Du får altså 14 - 19 mil for noe du betalte 6.5 for. Etter at leien av bilen er ferdig får du bilen tilbake og den som leier har vedlikehold bilen bra. Bedre deal er vel vanskelig å få til ?

sitat slutt

Hvor mye gikk det etter auksjonen i ettermiddag? Nærmere 100k aksjer?

gikk godt over 100k i auksjonen, + en del større poster i forkant
image
image
image

Edit:
Kom inn noen kl 16.29 også
image

Jaja. Må innrømme at jeg sitter igjen med følelsen av at denne gangen og i denne aksjen ble det for egen del verken enten eller, men noe midt i mellom. Litt beroligende er det nå å lese i aksjonærlistene at Arne Blystad har ervervet 1 million aksjer i selskapet! Også en del andre “kjente” fjes/selskaper som har handlet inn. Så her er det vel (som vanlig) å følge med…

Ble ikke noen umiddelbar forløsning. Det var mange som kun var inne for avtale/salg, så da renner det ut aksjer.
Jeg trodde ikke den skulle falle så langt tilbake, men når den først har begynt å trekke seg tilbake ser jeg ikke bort fra at den skal lenger ned.
Har redusert, men sitter fortsatt med 1/4 av opprinnelig post. Flyttet over en del til Noram (landrigger i Texas med månedlige utbytter)

Blir fortsatt Waiting-game med resten.

For all del, mitt lille poeng var bare relatert til det faktum (ut fra aksjonærlistene) at Blystad investerte rundt 20 mill i selskapet rett ETTER at BB-avtalen med Saipem var i havn.

1 Like

Åpenbart sell on news, men avtalen er jo god, og gir fremdeles muligheter for salg på langt høyere verdier enn de ville fått idag. Nå får de inntekter i påvente av strammere marked som er ventet. Alternativt måtte de solgt til 250musd ish? Som hadde vært en ikke spesielt bra deal! Helt sikker på at kursen kommer seg, men kan ta tid.

Blystad var (som vanlig) kanskje ikke så dum. Velger ham som bjellesau “any day of the week” fremfor Spetalen (Duracellkaninen som spretter ut før han er inne). Og at Gunnar Hvammen i dag kjøper 1.5 mill aksjer er heller ikke akkurat et dårlig signal! Min lille mening da:

NewsWeb (oslobors.no)