Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Defensive Selskaper på Oslo Børs

Hei! Jeg har skrevet en ny analyse som fokuserer på defensive selskaper. Dette kan være interessant for investorer som ønsker å diversifisere sin portefølje med selskaper som er mindre påvirket av økonomiske svingninger. Mange investorer har vanligvis mange sykliske selskaper i porteføljen sin, så jeg ønsket å se nærmere på sektorer som er mer stabile.

På Oslo Børs utgjør defensive sektorer bare omtrent 1/10 av markedsverdien. Resten er dominert av sektorer som er mer følsomme for økonomiske svingninger. Noe som kan forklare hvorfor så mange investorer har sykliske selskaper i porteføljen sin.

I analysen min fokuserer jeg på de defensive sektorene, inkludert helse, konsument defensive og infrastruktur. Disse sektorene inneholder selskaper som tilbyr produkter og tjenester som folk alltid trenger, selv i usikre økonomiske tider. Eksempler inkluderer helsehjelp, mat, vann og strøm, for å nevne noen.

Jeg bruker InvestWiser 3.0 sin kvalitetsmodell for å sammenligne selskapene innenfor disse sektorene og identifisere tre potensielle selskaper som skiller seg ut. Kvalitetsmodellen vurderer selskapene basert på soliditet, effektivitet og stabilitet. Det er viktig å merke seg at denne modellen ikke er perfekt og bør bare brukes som en indikasjon, ikke som en endelig beslutning. Selskapene vurderes relativt til hverandre, så det betyr ikke nødvendigvis at de er gode selskaper.

Du kan se bildene jeg har brukt i analysen, samt mer informasjon om valget av tre selskaper fra de tre sektorene, i denne lenken: https://www.investwiser.net/post/investwiser-3-0-utforsker-defensive-selskaper-på-oslo-børs

1 Like