Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

DeFi- Desentralisert Finans

Kan være lurt å følge med på fees. Skal du hente rewards så er det søndager du skal gjøre det på. https://www.gasnow.org/

Galskap akkurat nå. Det er som du sier “en slags lekeplass for voksne”. Tar man en titt på utviklingen til autoFarm.network så skjønner man at det er penger i omløp…

Dersom du ser på genseren hans i arikkelen så står det Fantom på den :wink:

Alt han tar i blir til gull ja. Han var involvert i Aave også.

Tenker som du at 1 Usd burde gå i løpet av året. Veien videre avhenger også litt av markedet generelt. Jeg mener uten tvil at Fantom hører jeg hjemme blant topp 10.

1 Like

Leste artikkelen :+1:, men er dette relatert til Cardano eller er det Fantom som er involvert her?

Fantom ja.

Edit: du mener skumleste artikkelen? :joy::joy::joy:

1 Like

Er det noen som har trua på Oasis Network? Rota litt rundt på Coinmarketcap og ble litt nysgjerrig. Relativt ny coin.

1 Like

Kom over dette, vet ikke om det er av interesse eller ikke.

1 Like

Bra observert! :ok_hand:Det er absolutt av interesse!!
Selger meg ut her, men også pga at jeg vil kun være investert i prosjekter jeg ser funker og er operativt allerede. Ikke en drøm som en gang kan bli noe stort :relaxed:

2 Likes

Nå kan man gjøre Ethereum-transaksjoner på Fantom sin blokkjede uten at man merker forskjell. Det eneste man merker er at det plutselig blir nesten gratis og lynraskt.

image

Flytting av stablecoinen Dai som er en erc20-token over til Fantom Mainnet og vipps så kan man bruke det raskt og kostnadsfritt.

image

3 Likes

Kanskje ikke så positivt for cardano og polkadot? (Selv om Eth er mer enn coins)

Er ikke 38 “Validators” veldig lite.

Faktisk litt usikker på hvem andre enn Fantom som dette er bra eller dårlig for. Fantom er mye mer enn bare en coin, smartkontrater, defi, supplychain. Det er jo positivt for Ethereum at noen kan få opp farten og ned fees. Men kanskje en trussel også, selv om hensikten ikke er å ta over for Ethereum sier de.

1 Like

Jo, men det var ikke mange stykken heller i Cardano når jeg startet å stake der. Men nå er omtrent 1700 der. Validatorene liker seg nok der det er lønnsomt. Og det er ganske høy reward i Fantom pr nå. Den var jo helt oppe i 80% starten, men nå er det vel 13% med lock-up da.

Fordelen med å stake i Cardano er at man tar null risk og kan bruke sine mynter akkurat når man vil. I fantom er reward høyere, men unstaking er alt i fra en uke og oppover dersom man velger å låse de. Har sett at en useriøs validator kunne påført stakere tap, men det ble stemmet frem av alle at de skulle få tilbake sine funds. Så 100% trygt til nå. De er vel først ut med liquid staking også, hvor man kan minte sine coins man har til staking og bruke de i defi. (Ikke at jeg anbefaler folk å bruke den metoden for å gire opp porteføljen altså.)

Vil det si at alle ethereum-tokens kan kjøpes via Fantom med lave fees, eller bare transaksjoner?

Litt usikker på den da. Men de må jo kjøpes en plass. Fra sin opprinnelse og flyttes over på Fantom sin blokkjede. Så går ut i fra svaret blir nei på den første.

Ser Chainlink også vil ta i bruk Fantom sin blokkjede nå.

2 Likes

En annen Layer 2 løsning som er interessant å følge med på er xDai (STAKE). I motsetning til mange av de andre Layer 2 løsningene så virker det som xDai går litt stillere i gangen. Ikke fullt så mye hype, men teknologien deres snakker for seg selv. De har også integrert Chainlink, noe som gjør det enklere for andre prosjekter som er avhengige av Chainlink å flytte over.

Vil tro Fantom fungerer temmelig likt denne ved å bruke en ‘bridge’ mellom de to blokkjedene.

I xDai sitt tilfelle så ‘bridger’ du Dai (stablecoin) fra Ethereum nettverket og over til xDai nettverket. På xDai nettverket mottar du 1:1 xDai for dine Dai.

Kort forklart:

  • The bridge uses smart contracts on both chains to process transfers, and a group of validators confirm bridge transactions.
  • When a bridge transfer is initiated, the specified amount of Dai is locked in a smart contract on the Ethereum mainnet, and the same amount of xDai is minted on the stable chain and sent to the user’s wallet.
  • When xDai is transferred back, it is burned, and the corresponding amount of Dai is unlocked in the contract and released to the user’s wallet on the Ethereum mainnet.

Legger ved en demo som viser hvordan du ‘bridger’ over fra Ethereum til xDai i praksis:

Inne på xDai nettverket så kan du trade, kjøre smartkontraker, lansere dapps og alt annet du ellers ville ha gjort på Ethereum nettverket, bare til en brøkdel av prisen. $0.01 pr. 500 tx, og temmelig instant (5 sek. coinfirmation time).

2 Likes

Dersom man ikke merker at man er på en annen blokkjede. Kan ikke bare Ethereum sette sin blokkjede på pause og flytte over alle assets til Fantom med raske og så og si gratis transaksjoner? :wink: :wink:
Fantom har en teknologi som takler uendelig med transaskjoner så det blir i hvertfall ikke problem. Derfor man ser chainlink integreres, Ukrainske regjering bruker teknologien for å verifisere og flytte eiendomsretter, Afganistan bruker den som supplychain til medisiner.

2 Likes

Må bare presisere at i dette tilfellet er Fantom en layer 1 løsning på Fantom mainnet. Ikke en layer 2 løsning over en annen blokkjede.

Skjønner, burde nok formulert meg litt annerledes. Hvordan er det hvis man f.eks. skulle migrere en dapp fra Ethereum til Fantom? Støtter Fantom Solidity slik at det bare er å bytte over?