Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

DeFi- Desentralisert Finans

Det er på tide å lage en tråd om desentralisert finans. Her er det en del å ta av.

Man kan si at ETH er desentralisert finans, og kanskje motoren bak det hele, men ETH er mer enn det.

Med desentralisert finans mener sier vi derfor alt som har med desneraliserte børser og swaps og margin og trading og staking osv å gjøre.

Kort og godt kommer en del av disse prosjektene til å ta store jafs av de tradisjonelle finansmarkedene.

Eksempler på DeFi-tokens er AAVE, SNX, Yearn, SWTH, 1inch, UNI osv osv.

Det er mange av dem.

DeFi har fått sin egen fane på Coinmarketcap: Top DeFi Tokens Listed by Market Capitalization | CoinMarketCap

Giveaways er blitt “vanlig” innen DeFi:

Det startet med Uniswap som ga bort 400 UNI til alle som hadde brukt plattformen. Noen håvet inn store summer på dette, fordi de hadde mange hundre wallets (eller mer). Jeg solgte nesten med en gang, og sitter fortsatt med 50UNI som nå er verdt ca 850$ totalt!).

Neste store ut var 1inch, som ga bort ca 620 tokens til alle som hadde brukt plattformen. Det hadde jeg, og jeg fikk altså gratis det som i dag er verdt over 3000$. Hvis jeg hadde beholdt dem - men jeg solgte og fikk vel rundt 1000$.

Jeg var fornøyd med å få gratis penger, men skulle jo ser jeg beholdt dem litt til.

Det som er interessant er at jeg har vært borti andre prosjekter som også gir bort gratis tokens, men kun om du beholdt minst 100 1inch.

DeFi har mange kreative løsninger og spillteorikonsepter (og spillkonsepter) som jeg tror vil pushe finansmarkedene i nye retninger.

Feks kom jeg over dette konseptet, LOTTO, da jeg overhørte en samtale på ClubHouse. Den ble lansert mens jeg hørte på; jeg snappet opp noen tokens og så den fyke opp 5-6x på kort tid. Jeg sikret innskuddet og litt til, og lar resten ligge. Konseptet er at alle som har LOTTO (man får 400stk gratis om man har DeFi-tokens på ETH-wallet) 1$ i LOTTO trekkes fra alle holders hver dag; alle disse tokens går da til jackpot. Så det er en evigvarende lottokupong.

lotto.finance

Det er kanskje ikke desentralisert finans, men det viser hva slags ulike måter man kan bygge den nye økonomien. Dette er 100% desentralisert slik at det ikke er mulig for myndigheter å gripe inn.

Hvordan de løser det med nettsider og betaling vet jeg ikke, men Unstoppable Domains gjør det i hvert fall mulig å kjøpe “evigvarende” domener.

Tok med adressen til en ny token som jeg også kom over i går, da jeg overhørte en samtale på ClubHouse. Den ble lansert mens jeg hørte på; jeg snappet opp noen tokens og så den fyke opp 5-6x på kort tid. Jeg sikret innskuddet og litt til, og lar resten ligge. Konseptet er at alle som har LOTTO (man får 400 LOTTO gratis om man har DeFi-tokens på ETH-wallet) 1$ i LOTTO trekkes fra alle holders hver dag; alle disse tokens går da til jackpot. Så det er en evigvarende lottokupong.

Man kan si mye om konseptet å gi bort gratis penger, det virker i hvert fall som det fungerer godt til å spre budskapet rundt konseptene.

Her er et nyttig verktøy når man skal se på ulike DeFi-tokens, ett av mange:

https://www.dextools.io/app

Min egen favorittsatsing innen DeFi er fortsatt Switheos TradeHub, med deres token SWTH. Det er en cross-chain derivatbørs (lanseres derivater trolig denne uka), der man får ca 60% “rente” om man staker sine SWTH. Man får også svært godt betalt for såkalt liquidity pooling, som vil si at man kobler sammen to forskjellige tokens/coins til å være en del av ordrebøkene, noe som er vanlig innen DeFi.

Min andre favoritt er uten tvil unidex.finance, som har tradingterminalen unidexbeta.app. Der kan man gjøre limit-orders på ETH-nettverket, charte BSC-nettverket og snart også ta limit-orders på BSC. Dette er banebrytende akkurat nå. Er også leverage, virker som et knallbra prosjekt, bare litt tidlig i utviklingen, men det FUNKER. Kan også kjøpe tooken, mcap akkurat nå under 4 mill, og kan bli stort tror jeg.

Håper folk vil dele kunnskap og erfaringer, og også sine favoritter innen DeFi, i denne tråden.

11 Likes

Bra post dette. Aave er jo en selvsagt favoritt. Men den er såpass høyt priset nå at det er kanskje ikke der potensialet er størst lenger. Fantom ble plutselig en av min største poster i porteføljen da en bunke med Ftm jeg satt til staking i sommer plutselig har hatt en enorm reise.
Jeg tror Reef Finance som er på Polkadot- plattformen kan være interessant å følge med på fremover.

1 Like

Så bra! Fantom var dessverre en av dem jeg solgte i sommer for å få orden i proteføljen, hadde bare en liten slant men ville vært verdt ca 10.000 nå.

Er kjipere med nettopp nevnte AAVE, som jeg solgte i desember 2019 da den fortsatt var ETHlend, hadde ikke såå mange av den heller men ville vært verdt mye i dag - av en eller annen grunn får jeg ikke opp historien i Coinigy.

Forresten synes jeg Coinigy fungererdårligl, hva bruker du til tradingen @Buffet? Logger du inn på ulike exchanges, eller har du noe som Coinigy?

Mener å huske jeg kjøpte ethLend tilbake i 2017! Har holdt siden den gang, og glad for det. Var opprinnelig ikke mye det var snakk om, men har faktisk blitt en liten månedslønn ut av det!

Satser på et bra 2021 for AAVE

1 Like

Takk for denne tråden, tenkt mye på dette siden RH halted trading i gamestop samtidig som de pumper doge til samme Mcap som Ltc. Hva skjer om de samme folkene dirigerer massene til exchanges som faktisk skaper verdi for forbrukeren.

Tl:Dr Coinbase skal kjøre en IPO som vurderer de til 75 Milliarder $.

Hvordan er dette sammenlignbart med de som er størst på DeFi nå ? Hvor stor brukermasse har Coinbase samenlignet med UNI idag ?
(link fra august DEX protocol Uniswap added nearly 58,000 users in July)
Er det noen gode muligheter blandt de etablerte enda om man regner brukere/Marketcap å bruker coinbase som sammenligning ?

1 Like

Man ser allerede en massiv onboard til apper som feks som Voyager var blant verdens mest nedlastede apper på Apple i over et døgn med 250K nedlastninger på 3 døgn : Crypto platform seeing record numbers as a result of GameStop volatility | On Air Videos | Fox Business
Tror oppsiden til Voyager fortsatt kan være gigantisk når man tenker opp mot en mulig IPO-pris i Coinbase. Tror ETH-baserte swaps ikke er så attraktivt for massene, men det blir vel mye staking muligheter på DOT og Binance-chain etterhvert. Swipe har muligens stor oppside, men klart så er Voyager og $VGX mer transparent da de er børsnotert.

1 Like

Fantom sin teknologi virker veldig interessant. God stakingyield også. Ikke bare defi, men smartkontrakter og de har en Dag-basert algoritme som gjør at de også konkurrer mot f.eks Iota og deres forretningsområdet.

Bruker 95% Binance. En sjelden gang blir det kuccoin, bitfinex og hitbtc, men det er ikke ofte altså.

1 Like

Anbefalt å lese:

https://research.stlouisfed.org/publications/review/2021/02/05/decentralized-finance-on-blockchain-and-smart-contract-based-financial-markets?utm_source=twitter&utm_medium=SM&utm_content=stlouisfed&utm_campaign=f0e83c05-c5ab-4e46-b80d-b70fcf0c0a27

2 Likes

Takk! For mye tekst å lese for mitt dopamin-avhengige hode, dessverre, sånn var det ikke før; men skummet gjennom en del av det - solide greier…!

For meg virker det som at vi virkelig er i begynelsen av å programmere en hel verden av finans og mulighetene er enorme.

Noen som har forsøkt seg på farming i DeFi ?

Har forsøkt å forstå hvordan det funker, men klarer liksom ikke helt å få tak på sammenhengen.

Det er etter min mening en slags lekeplass for voksne (spillteori), der det er snakk om å tjene penger. Og det kan man i aller høyeste grad få til om man spiller spillet godt!

Konseptet innebærer å poole/stake for å få høy avkastning (avkastningen gis i form av plattformen man staker/pooler på sin egen coin. Siden det er plattformen sin egenopprettede coin kan de gi ut høy rente, og hvordan det fungere står i smartkontrakten.

Jeg tar to eksempler:

Badger dao (BADGER som har holdt på et par måneder) og Farming Bad (METH som startet for noen dager siden).

Kursen går selvsagt veldig ned i starten når prosentene man får for å poole/stake er så høye. Her kan du se Avkastning på Badger:

!

Og her er prisutviklingen på Badger siden oppstart.

Som du ser var prisen den første dagen oppi ca 50$, da prosentvis avkastning var mye høyere. Den gikk drastisk ned, og laveste pris første dagen var ca 0,2$. Prisen stabiliserte seg etterhvert, og er nå kommet langt over den høyeste prisen første dagen.

De som beholdt tokens hele veien har altså tjent tusenvis prosent i rente, i tillegg til at de har fått avkastning på kursen.

Her er nåværende avkastning på Farming Bad (METH) som startet for noen dager siden:

Jeg ble faktisk med da avkastningen var oppi 33000% men droppet ut for syntes det var for risky i forhold til at prisen ville gå så mye ned. Prisen går ned fordi folk tjener gode penger på farme, og selger unna for enten få rentes rente ved å poole mer med ETH / wBTC / UNI eller for å sikre avkastningen. Altså de selger enten halvparten av METH-gevinsten for å poole med ETH feks, eller de selger alt for å sikre ETH.

Her er kursen for METH siste dagene:

Også her var prisen høy første dagen, oppi 23,4$.

Nå er kursen på 0,6$ og ser ut til å ha begynt å stabilisere seg, eller i hvert fall flater kurven ut.

Både BADGER og METH er prosjekter som altså betaler sine kunder i sin egen valuta, ved å stake enten egen valuta, eller mer anerkjent valuta som BTC og ETH.

Feks kan du nå få 720% rente på å stake ETH/wBTC - vel og merke er renten altså betalt i METH.

Badger har maks 21mill tokens, hvorav ca 2,5mill er i omløp. Resten frigis som rente over tid (vet ikke hvordan dette funker for Badger), så ca 12%.

METH har maks 30mill tokens, som frigis over tid, men aldri når 30mill (uendelig impulsrespons), pr i dag er nesten 1,5mill i omløp, så ca 5%.

Det som skiller METH fra andre prosjekter jeg har sett er forresten at de kjøper BTC-mining og fører all mining inn til å kjøpe METH, så det blir et kjøpepress. I tillegg har de en såkalt NTF-satsing som jeg ikke har anelse om hvordan vil se ut. De vil også tilby sine staking-tjenester til andre prosjekter, så andre prosjekter slipper å holde på med det selv; det vil gi volum; hver gang noen staker en Pool-token (altså feks ETH-METH-uni) går et lite gebyr til BTC-mineren, og gevinst fra miner går til å kjøpe METH. METH er en fork av Sushi, og er derfor veldig sikker.

Her er vises flow for METH:

Det som uansett er viktig å huske er at farming er et slags spill; man må vurdere hva slags profitt man får i rente i forhold til hva token koster, og om token kan komme til å gå videre opp i verdi. Prosjekter som Sushi og Yearn har bevist at yield-farming er et konsept som funker; selv om det er et spill. Men om vi tenker oss om så er også vanlige penger, fiat, et slags spill; spillerne, alle som bruker pengene, er enige om at pengene har en verdi og derfor har kjøpekraft. Når man reiser til et annet land kan man få følelsen av at den lokale valutaen er en slags monopolpenger - men det er de jo ikke.

Personlig har jeg gått inn i Farming Bad /METH fordi jeg har lyst til å se om jeg kan bli med på en himmelfart som mange andre yield-farmere har fått. Det finnes mange andre, og jeg tror METH er en av de bedre.

Husk forresten at alt det som skjer er låst i kontrakter i blockchain, så hvem som helst kan sjekke om de funker eller ikke. METH er forket fra SUSHI, som er et en av de mest kjente.

4 Likes

:rocket: :rocket: :rocket:

2 Likes

Takk for at du tok deg tid til å forklare farming! For min del har det tatt tid å forstå hvordan dette funker.

Blir spennende å følge med Farming Bad når/om de kommer med BTC-mining. Jeg vurderte å bli med på dipen i dag, men det er sinnsyke fees for øyeblikket. Sykt at noen gidder å gjøre eth transaksjoner akkurat nå…

Har du gått inn i noe på Binance Smart Chain? Så langt har jeg vurder BDO, AUTO og ACS.

Hyggelig det! Det er en dip igjen på Farming Bad / meth nå, jeg pleier dessverre å være litt uoppmerksom når det gjelder eth-fees; prøver å legge merke til om det er for dyrt men glemmer meg innimellom.

De HAR kjøpt miningkapasitet for første LP, så får vi se hvor populært det etterhvert blir å poole/stake med dem, og dermed hvor mye miningkapasitet de kjøper etterhvert.

De har også tenkt å drive med Farming as a Service, FaaS, som betyr at de selger farming-teknologien til andre prosjekter mot at alle som bidrar i LP gjennom disse andre prosjektene må betale et gebyr når de overfører: det gebyret går rett til å kjøpe METH så det bidrar også til kjøpepress. I tillegg noe NFT de har på trappene som visst ok også skal kunne bidra til å øke prisen.

Er overrasket over hvor langt prisen går, foreløpig, men det virker som at de fleste helst vil holde prosjektet skjult lengst mulig for å samle mest mulig LP selv (som bestemmer hvor mye rewards man får; jo billigere tokens, jo mindre ETH må pooles opp for å få LP, så jo billigere blir avkastningen på den løpende inntekten man får i fremtiden).

Har fått med meg BSC men synes det er nok styr med Ethereum :sweat_smile: men ser ut som det kan bli en del prosjekter som går over dit, så verdt å følge med på. Faktisk nok til at jeg ikke selger de 10BNB jeg har hatt liggende i evigheter - hadde aldri trodd den skulle gå så høyt! Og den skal sikkert enda mye lenger på sikt.

Det er forresten helt drøyt det markedet her - kryptomarkedet. En blanding mellom ville vesten og carnival i rio! Pengene flommer over, svindel, alle memes-ene som florerer, helt drøyt!

1 Like

Jeg holder på min lille slant med Fantom enda :ok_hand:

Kjøpte litt etter å ha hørt at mannen bak Yearn Finance nevnte at det var en man burde følge med.

Får se utviklingen på den ut året, tror nok den når $1+ før året er omme.

Ja solgte min lille slang med Aave for tidlig burde ha ventet par måneder :disappointed:

Elsker Fantom jo mer jeg leser om den. Begynner å bli en av de største i porteføljen min nå. Har over 1000% på en god del av coinene og har fullt på underveis og staket siden tidlig sommer. Stakingreward var 50%apy på den tiden.

Dette er virkelig en “alt i en”-platform-teknologi. Nesten så jeg er like stor fan av Fantom som Cardano nå. :star_struck:

1 Like

Fantom blir på en måte: iota+aave+ethereum= Fantom.
Fantom er jo også en Ethereum-helper. Målet er ikke å være en Ethereum-killer.

Andre Cronje er heftig involvert ja. Men ser man på resten av jengen så er det virkelig eliten som er med på prosjektet.

Ja var på denne her at han namedroppet Fantom https://youtu.be/SZvDoEJ6wdU

Virker nå i etterkant at han faktisk er direkte involvert i Fantom med flere av eliten som du nevner.

Once crypto had his attention, he began doing code reviews at Crypto Briefing. Eventually he started working for an ICO-funded project named Fantom, a directed acyclic graph blockchain out of South Korea.

Alt han tar i blir til gull, verdt å følge med ja :star_struck:

1 Like

Såpass :+1:

Den 50% APY gikk meg hus forbi😞

Hvor stor potensiale ser du for deg at Fantom kan ha? Jeg regner med $1+ ut året, men på sikt kan den nå $10-100?