Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dellia Group (DELIA) 🥭 🍫 🚀

Jeg ønsker å starte en tråd om Dellia Group (DELIA):

Jeg oppdaget Dellia etter Q3 2025-rapporten, og må innrømme at caset traff meg som et lynnedslag . Dellia er markedsledende innen “better choice snacking”, vokser med >80 % i alle kjernemarkeder, har et imponerende team der ansatte eier mer enn 40 % av selskapet, og følger en tydelig og skalerbar forretningsmodell. I tillegg fremstår de som svært sterke på supply-chain og leverandørstyring, helt avgjørende for å sikre volum og kvalitet i videre vekst. Selskapet handles til 10.6x adj. EV/EBIT (Q3 2025 run-rate) på kurs NOK 374.

Med flaggskipproduktene tørket mango og tørket mango delvis trukket i mørk sjokolade, tar Dellia kjente globale råvarer og løfter dem inn i et nytt, moderne “snacking”- format. Og viktigst av alt: produktene smaker fantastisk godt. Det har jeg erfart selv, og fått bekreftet gjennom venner og familie - alle gjentakende kunder av Dellia.

Dellia fikk meg umiddelbart til å tenke på Peter Lynch’ investering i Hanes fra boken «One up on Wall Street». Etter å ha observert konas kjøpsvaner og hvordan L’eggs revolusjonerte pantyhose-markedet, investerte Lynch tungt før resten av markedet forstod potensialet. Dellia har flere av de samme trekkene: elskede produkter, sterk merkevare og tydelig forbrukeratferd i et nytt segment med kraftig momentum.

Skeptikere vil naturligvis spørre hva som skjer dersom konkurrenter lanserer tilsvarende produkter. Selv om det mest sannsynlig kommer til å skje, mener jeg det er svært vanskelig å ta vesentlige markedsandeler fra et produkt som allerede er elsket og har høy kundegjenkjennelse. I tillegg viser Dellia en imponerende innovasjonstakt, noe som øker sannsynligheten for at de kan forbli en kategorivinner på lengre sikt - selv om det ikke er nødvendig for å forsvare dagens prising. Samtidig tyder mye på at “better choice snacking” vil vokse kraftig fremover, noe som gir rom for flere lønnsomme aktører i samme segment.

Jeg har lagt ved en kort oppsummering av caset slik jeg ser det.

Disclaimer: Ikke investeringsrådgivning. Gjør din egen analyse. Jeg eier aksjer.

3 Likes