Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dellia Group (DELIA) 🥭 🍫 🚀

Jeg ønsker å starte en tråd om Dellia Group (DELIA):

Jeg oppdaget Dellia etter Q3 2025-rapporten, og må innrømme at caset traff meg som et lynnedslag . Dellia er markedsledende innen “better choice snacking”, vokser med >80 % i alle kjernemarkeder, har et imponerende team der ansatte eier mer enn 40 % av selskapet, og følger en tydelig og skalerbar forretningsmodell. I tillegg fremstår de som svært sterke på supply-chain og leverandørstyring, helt avgjørende for å sikre volum og kvalitet i videre vekst. Selskapet handles til 10.6x adj. EV/EBIT (Q3 2025 run-rate) på kurs NOK 374.

Med flaggskipproduktene tørket mango og tørket mango delvis trukket i mørk sjokolade, tar Dellia kjente globale råvarer og løfter dem inn i et nytt, moderne “snacking”- format. Og viktigst av alt: produktene smaker fantastisk godt. Det har jeg erfart selv, og fått bekreftet gjennom venner og familie - alle gjentakende kunder av Dellia.

Dellia fikk meg umiddelbart til å tenke på Peter Lynch’ investering i Hanes fra boken «One up on Wall Street». Etter å ha observert konas kjøpsvaner og hvordan L’eggs revolusjonerte pantyhose-markedet, investerte Lynch tungt før resten av markedet forstod potensialet. Dellia har flere av de samme trekkene: elskede produkter, sterk merkevare og tydelig forbrukeratferd i et nytt segment med kraftig momentum.

Skeptikere vil naturligvis spørre hva som skjer dersom konkurrenter lanserer tilsvarende produkter. Selv om det mest sannsynlig kommer til å skje, mener jeg det er svært vanskelig å ta vesentlige markedsandeler fra et produkt som allerede er elsket og har høy kundegjenkjennelse. I tillegg viser Dellia en imponerende innovasjonstakt, noe som øker sannsynligheten for at de kan forbli en kategorivinner på lengre sikt - selv om det ikke er nødvendig for å forsvare dagens prising. Samtidig tyder mye på at “better choice snacking” vil vokse kraftig fremover, noe som gir rom for flere lønnsomme aktører i samme segment.

Jeg har lagt ved en kort oppsummering av caset slik jeg ser det.

Disclaimer: Ikke investeringsrådgivning. Gjør din egen analyse. Jeg eier aksjer.

3 Likes

Leste gjennom siste kvartalsrapport igår, og måtte handle idag. Handlet selvfølgelig på topp:-)
Blir kjempespennende å følge denne aksjen fremover og se hvordan veksten , omsetning/ overskudd, forhåpentligvis øker kvartal for kvartal.

1 Like

Har sett på den selv, men synes den ser dyr ut. Litt for lite historikk. Tør aldri satse på at denne veksten skal fortsette. Den gjør ikke det så ofte, men noen ganger så treffer man. Må dog huske at Peter Lynch kjøpte Hanes da den hadde en P/E på ca. 6. Hva ligger P/E’n til Dellia på per i dag? (TTM)

Det er kort historikk og det øker jo risken for at trenden ikke er vedvarende. Når det er sagt synes jeg ikke 10x EV/EBIT runrate er dyrt. Synes det blir feil å se på TTM multipler på et selskap som vokser så raskt som Dellia.

Ja, det er jeg enig i. Hva ligger PE på på run rate’n? Hvorfor benytter du EV/EBIT istedenfor PE? :face_with_monocle: Spør da jeg er nysgjerrig.

2 Likes

Dellia kjøper hovedleverandør, Kirirom, og blir en global leverandør av tørket frukt!

Dellia inngår avtale om å kjøpe sin hovedleverandør av tørket mango, Kirirom, for USD 36m, betalt med 387,104 aksjer på kurs NOK 339 og USD 13m i cash. Selger inntar lock-up til 27. mars 2027. Dellia gjør rettet emisjon på NOK 200m for å finansiere investeringen.

Dellia leverer samtidig en trading update som viser til Q4-omsetning på NOK 174m (+117% y/y) og en EBIT på NOK 23m (NOK 36m justert for one-offs). Basert på pro forma tallene det at Kirirom omsetter for NOK 140m med en EBIT på NOK 30m i 2025, noe som tilsvarer at kjøpet ble gjort på ca. 12x EV/EBIT 2025.

Kjøpet gir sterk strategisk mening IMO, noe som også understrekes i pressemeldingen. Kort oppsummert:
(1) Øker produksjonskapasiteten ved å få full autonomi over Kiriroms eksisterende kapasitet
(2) Styrker kontrollen over supply chain og reduserer avhengigheten av tredjepartsleverandører
(3) Gir direkte tilgang til internasjonale retailers i USA, Pacific-Asia og Australia – kunder Kirirom allerede leverer til

1 Like

Bjellesauer hanstrer aksjer i Dellia Group… Kursmål 470…

1 Like

Peter Hermanrud øker til over 12 mill…

1 Like

Spetalen,Stordalen m fl bjellesauer kjøper :ok_hand:

1 Like

positiv trend…

Hva var det, 5 innlegg og 20 ord? Mulig forumrekord :trophy:

1 Like