Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Fikk faktisk telefon fra det gamle sameiet jeg bodde i. Der hadde jeg montert opp type 2 lader i garasjeanlegget. Var ikke i bruk, men det tok alikevel fyr, så de er ikke feilfri de heller.
Men ja, lading på vanlig stikk er ikke bra, og iallefall ikke om du lader opp mot maks effekt.

2 Likes

Er svært utfordrende og slokke en elbil brann. Går fort 10000 liter vann. Beste er ofte å slepe den en plass der den kan brenne ut.

8 tegn…

Hvis en ser video og hører hva som blir sagt osv, så har de gjort endel feil, som hver enkelt er mulig årsak til brann.
Skal en trekke ut ladekabel før bilen er fulladet, skal den alltid trekkes ut i bilen først. Da brytes først pilotsignale slik at ladingen stanses, og en får ikke lysbue. Når en bruker timer i motsatt ende, så er sjansen stor for at det blir en heftig lysbue, som igjen kan forårsake brann.

Her hadde sikringene gått flere ganger, derfor hadde de løst det med timer (den kunne de droppa, så kunne de programert utsatt lading i bil i stedet).

Så dere sikringskapet? Skrusikringer…hva er tilkoblet disse skrusikringene? Hvilken isolasjon har disse ledningene? Hvordan er tilstanden for hele det elektriske anlegget?

Men det er selvsagt mer interessant å skrive om lading av bil som sørger for brann…

4 Likes

Kom til å tenke på denne videoen når jeg leste innlegget ditt…

On topic: Ser ut som Nissan Leaf kommer til å stå for nesten 9-10% av nybilsalget i år. Lurer på om Birger N. Haug er fornøyd med det? :astonished:

3 Likes

Leaf selger den. Alle vet hva Leaf er. Og Leaf er vel egentlig en helt ok bil, hverken mer eller mindre. Hvis en ikke trenger å hurtiglade, har en behov for det bør en velge en annen bil. Leaf mangler kjøling/varme for batteri.
Utseendet er jo som det er, jeg trodde den kom til å bli grei, men så er den litt for lik den opprinnelige…

Drømmebil. I restaurert tilstand med raus V8èr.

Mint condition.

1 Like

Tror den kommer med kjøling på den nye større batteripakken :slightly_smiling_face:
Hehe, eneste japaner som kan design er Mazda.

1 Like

det koster å være miljøfanatiker og snylter på bomavgiftene,-men bare vent,sakte men sikkert så kommer også bomprisene for el-biler på et “normalt” nivå,-det samme med at subsidiene på el-biler forsvinner.

:fu:

:wink:

Skjønner ikke helt hatet for elbiler. I min drømmegarasje står det en splitter ny Porsche Taycan og en Porsche GT3 til solskinnsdager og banekjøring :sunglasses:

Tenker å følge med på den nye sessongen av Formula E. Har ikke fulgt med på det før, men har sett på ett race. De nye bilene har fått mye større batteri så man slipper det tullete bilbyttet som tidligere ble gjort midt under racet. Må si jeg synes de ser riktig så tøffe ut også :sunglasses:

4 Likes

Jøss, hva galt har hmjeg gjort @pleximus83? Som har valgt nullutslippsbil som per dags dato er det våre myndigheter har uttalt at vi skal satse på.
Handler du på TaxFree når du er utenlands? I så fall er du selv en snylter i dine øyne.
Når det gjelder bompenger så er det min arbeidsgiver som slipper de utgiftene, da storparten av min kjøring på bomveier er på arbeidsoppdrag, så de ville jeg fått dekket.
Ellers så er elbilen momsfri enn så lenge, hvis det hadde blitt lagt moms på dagens elbiler hadde det ikke blitt solgt mange…nå er feks Kia e-Niro prissatt slik at den komplett på veien kommer på rundt 410.000 (kan vel sammenlignes med Quasqai eller hvordan det skrives. Skal en legge på moms på Kiaen, da er en på over 500.000, det er faktisk få elbilentusiaster som vil betale, og iallfall ingen som omtaler elbiler som snyltebiler.

6 Likes

Var og så på Kia e-Niro i forrige uke, og ble egentlig ganske skuffet. Helt ålreit utseende, stort batteri og greit i førersetet, men drøy pris (>400 000 kr) og helt fryktelige bakseter om du er høyere enn 1,85 m. I tillegg er ikke bagasjerommet spesielt stort. For å si det slik, når Model 3 kommer til Norge i løpet av H1 2019 finnes det svært få (om noen) argumenter for å kjøpe en Niro fremfor den. At de første Niroene leveres uten hengerfeste og mulighet for app åpner muligheten for et relativt drøyt verditap når konkurrentene kommer etter, samt at senere Niroer sannsynligvis vil kunne leveres med dette utstyret. Ellers fryktelig skuffende satsning av Kia som viser veldig tydelig at de ikke egentlig gidder å prøve med sin elbilsatsing. De har i 2019 planlagt å produsere ~ 5 000 e-Niro totalt, mens Tesla produserer omlag 6 000 Model 3 per uke… Stusselig satsing og fryktelig halvhjertet.

Ellers vil det komme bompengeinnkreving for elbiler snarlig, men da med maksimalt halv sats av fossilbiler. Så det vil fortsette være penger å spare på å kjøre elbil kontra fossibil, og det er forsåvidt rett og rimelig i byene (mtp. luftkvalitet). Forøvrig synes jeg det er merkelig å se det hatet enkelte har for elbiler, og man kan virkelig lure på om man har prøvd og kjørt en …

4 Likes

Kjøpte akkurat en nesten ny bensinbil, har egentlig mest lyst på elektrisk, men har ikke lademuligheter hjemme uten masse mekk og med en usikker situasjon sånn ellers ble det bare ikke aktuelt. Tenker nesten bil blir elektrisk. :wink:

6 Likes

Whaaaat??? Solgte du Corollaen? :joy: Hva kjøpte du i stedet? Dør av nysgjerrighet!

EDIT: Glem d! Så posten din i småprat tråden din nå. Ny Toyota selvfølgelig! Fin blåfarge! Bra du ikke kjøpte grå eller svart!

2 Likes

En fyr prøvde å drepe corollaen med bilen sin. Den overlevde, men får ny eier. Må bare få solgt en lettere bulket/ripet bil :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Ut fra hva en selger kommuniserte våren 2017 så forventa jeg pris på e-Niro rundt 300.000, maks 350-360.000 ferdig bil på veien med vinterdekk. Når prisen er 50-60-70.000 høyere, ja da går jeg i beste fall i tenkeboksen.
Tesla 3 er ift Niro en kul bil, jeg synes den er pen. Ikke optimalt bagasjerom, ville heller hatt kombi/stor bakluke, men det får gå.
Synes også det minimalistiske interiøret er stilig, i motsetning til feks Kia med en million knapper.
Jeg hadde trodd at jeg var helt ferdig med fossilbil, men når bilprodusenten er så trege, ikke kan skalere opp produksjonen osv så må jeg tilstå at jeg skuler på fossilvarianter.
Ellers så er egentlig rundt 350.000 i grenseland for hva jeg er villig til å betale for en ny bil…

Elbilspekulasjonen fortsetter! Her er det en som ser sitt snitt til å tjene raske 100k før bilen i det hele tatt har blitt produsert :joy: Lykke til!

Sikkert en som tjente rått på O’boy-krisen også

2 Likes

:sunglasses:

5 Likes

Steike stilig kjerre! :smiley: