Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

400km på E-Tron. + 150kw hurtilading.

Men det eksisterer vel ikke ladenettverk for 150kwh?

Har fått testa flere teslaer. Og de er forsåvidt greie å kjøre, men det er alle feilene som skremmer meg. Derfor jeg ikke bestilte 3ern. Jeg er jo medlem av alle de store Teslagruppen på FB kun for å se på mengde feil og problemer og det skremmer meg litt.

Nå har jo VAG hatt el biler en stund og de jeg kjenner som eier dem har 0 problemer. Ergo antar jeg at E-Tronen er rimelig problemfri ( med mindre du kjøper den uten sidespeil).

Foreløpig er det lite 150Kwh hurtigladenettverk, ser ut som det settes opp på alle Audi/VAG forhandlere. Som gjør at man fint kommer seg rundt i Norge i Turbomode.

4 Likes

Jeg tror det faktum at det er yngre og tech-heads som kjøper bilen bidrar en del til at problemene enkelte opplever blir ekstra synlige for andre. De er raske til å skrive på forum om problemer men holder helt kjeft om alt går fint, ergo blir bare det negative synlig og det blir et negativt bias.

Men for all del - noen rare problemer dukker opp hos enkelte :smiley:

1 Like

Kjenner flere som har 2013 model S og kjører feilfritt så det er vel ikke en god målestokk. Vi får vente å se når volum er kommet på veiene. Først da man begynner å se omfanget. Men når det er sagt så betviler jeg ikke Audi sin kvalitet. De har mange år med bilproduksjon på baken!

Trodde uten sidespeil var standard :frowning:

Ja det jeg tenkte. Må få opp dampen med å bygge ladepunkter. Er skikkelig skuffet over at ingen kjøper seg inn i nettverket til Tesla.

Uten sidespeil er optional, og de funker dårlig atm… men du får endel lengre rekkevidde om du kjører uten dem ;D

Eg ser etter en bil med minimum 6 seter, 4wd og gjerne ikkje mindre enn 200hk siden eg bur i skauen. (Kjører lange distanser).

Har en outlander instyle+ men den ble for liten for tvillingvogn… barneseter +bonus kids i barneskole alder… the need is real… :roll_eyes:

Kom selv frem til at tahoe kunne vært et godt alternativ. Kanskje Mercedes kasse?

Noen her med samme behov som kan anbefale noe? :slight_smile:

1 Like

Siden jeg jobber i Volkswagen så er første bil ut Volkswagen ID : https://www.tv2.no/a/10294572/

3 utgaver, rekkevidde fra 35 opp mot 60 mil, innvendig størrelse skal strekke seg opp mot Passat i volum, selv om bilen er i Golf størrelse. Enkel utgave, høyt utstyrt utgave og performanceutgave med 0-100 på 4 sek var info fra sist samling i deutschland. Prismessig blir det tilsynelatende rått og overkommelig for de fleste.

6 Likes

Hvordan får de plass til Passat i golf størrelse??? Greit at det ser ut som en klovnbil, men allikevel.

1 Like

Fordi motoren og “tilbehør” tar mindre plass i en elbil enn i en bensinbil, så panseret kan gjøres kortere og fortsatt ha en “crumple zone”. :slight_smile:

… men jeg er litt skeptisk, synes det så ut som mindre plass enn i en Passat. :wink:

2 Likes

Bagasjerommet blir naturlig nok ikke så stort, men plassen i selve kupeen snakker jeg om. Minimalistisk “innmat” hvor det bla ser ut til å bli noe ala klappseter som gir enorm plass når man er 2. Alle bilene er naturlig nok klare for å oppgraderes til selvkjørende når det er tid for det. Kommer en suv, en kupé, gamle T1 transporteren og en suv ingen har sett, bortsett fra de på kickoffet (i første omgang).

5 Likes

Vet du når man kan forvente å få bilen om man bestiller nå?

Ville definitivt gått for amerikansk :slight_smile: Tahoe eller kanskje en Suburban!? Masse plass masse krefter herlige biler som tåler mye :slight_smile:

Takker, jo suburban er også fet. Da får eg plass til crosserene også. Men har aldri hatt amerikansk før… hva kan eg vente meg i økning ca på reperasjoner og drivstoff? Såg noen som mente tahoe 5.3 vortex lå på rundt 2l på mila. Det er overkommelig. Men suburban, hvor mye mer snakker vi?

Forhåndssalg fra sommer /sensommer og levering på nyåret, ikke fått noe konkret info enda

3 Likes

Da er ny bil nr 2 på plass etter at corollaen døde. E-up ble det. :stuck_out_tongue:

7 Likes

Genialt med elektrisk på en bil som bare blir brukt til småkjøring. Dama kjører en yaris som nekter å dø, har kun det salt i fem år, før det ble den kjørt på grusvei :stuck_out_tongue_winking_eye:

Er ikke å stikke under en stol at de koster mye i innkjøp og drift ( i Norge…). Verkstedregninger ville jeg ikke vært så bekymret for. Min erfaring med amerikansk bil er at deler er billig og lett å få tak i og driftssikkerhet like god som på feks tyske biler.

Tør ikke å uttale meg spesifikt om forbruk. Kommer jo mye an på hvilken motor en går for etc. Stor bensinmotor er selvfølgelig å foretrekke men får også andre og rimeligere alternativer. Ombygging til gass var veldig populært for noen år tilbake blå.

1 Like

Tjah, innkjøp, eg ser di 2002ish 5.3 vortex ligger litt lavt i pris. Si den går 300. Så får man en som er gått 200 for 80/100.000.

100k for den komforten i 4-5 år, 273hk 4wd, plass, . Pluss vraksalg på rundt 20k. Det er ikkje så mye det da… dyrt å kjøre men… årene kommer ikkje tilbake :slight_smile:

2 Likes

Bagasjeplass, rails/løsning for taklast er mine kriterier.
Hjelper ikke om kupeen er romslig hvis en ikke får med bagasjen!
Da kan en jo like godt kjøpe Skoda Fabia stv, 530 liter bagasjerom, eller Octavia…som faktis var veldig kjørbar med bensin 1 liter(?) på 115 hk.
eGolf er stor nok den, bortsett fra bagasjerom og manglende hengerfeste da…
Men venter i spenning på VW og Skoda…