Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg er indeksfyr selv, men skader aldri å fylle med på gode aktive forvaltere. Kan blant annet spandere en øl på øyvind fjell :stuck_out_tongue:

2 Likes

Definitivt en av Norges dyktigste fondsforvaltere (de dyktigste forvalter selv)
Han begynner vel i DNB Norden/Grønt snart, tar jeg ikke feil.

2 Likes

Stemmer :slight_smile: ja han er dyktig… solgte meg ut på dagen han gikk fra delphi, har ikke angret.

2 Likes

Håper du ikke gikk i cash, for de gjør det fortsatt godt! :wink:

1 Like

Gikk ikke i cash, hadde Veldig mye av portoføljen min der, og når ask og alt kom så jeg det på som en god tid å fordele litt

2 Likes

Takk for godt svar. (Kanskje OLT praten skulle flyttes videre til “Verdi-tråden”?) @pdx :slight_smile:

Om obligasjonsmarkedet som stort sett er instutisjonelle investorer gir OLT rekordlave påslag, så sier jo det noe om den vurderte risikoen. At aksjen er døv, glemt og billig er det ingen tvil om. Videre vekst på netthandel er vanskelig å spå, men at det er en klar trend er vanskelig å se bort i fra. [https://www.ssb.no/vroms]
Selv handler jeg nesten kun på nett. :tired_face: men jeg kjenner en del andre, litt oppi åra, som forsatt sverger til kjøpesentre… Med den skuddsikre kvalitative analysen i sekken, føler jeg meg trygg på at OLT forsatt vil tjene gode penger i årene som kommer :money_mouth_face:

Det er ikke til å stikke under en stol at det som frister er rabatten på de underliggende verdiene. Det jeg er mer usikker på er prising av OLT på 5-10 år sikt. Mulig og trolig den alltid vil være en KGB aksje. Eller blir det en en “siste” multippelekspansjon? Ikke godt å si.

Kan aksjen kategoriseres som en cigar-butt investment?

2 Likes

Denne tråden har falt litt under radaren min da jeg ikke har plasseringer i fond foreløpig, men her var det mange gode innlegg og diskusjoner! Takk for all innsikt dere deler :ok_hand::clap:

2 Likes

Har følgende fond nå;

DNB Teknologi 20%
Storebrand Global Multifactor 20%
DNB Health Care 10%
Fidelity Greater China Fund 10%
JPM US Small Cap Growth 10%
Morgan Stanley INVF Indian Equity A 10%
Morgan Stanley INVF US Advantage A 10%
Storebrand Indeks - Norge 10%

Solgte nylig BlackRock GF World Gold Fund, hadde dette som en slags hedge mot nedgang i markedet. I tillegg vurderer jeg et obligasjons fond på EM debt, et asset som gjorde det meget godt under den siste finanskrisen.
Anser også EM som billig om dagen, spesielt med tanke på India som har en svært fordelaktig demografi. Så vurderer å vekte meg opp i dette.

Mulig jeg bør satse mer på indeks, men som det er skrevet her tidligere er ikke jeg heller noe fan av disse fond i fond til KLP. Om det er noen som har gode forslag tar jeg gjerne i mot det!

For det som er interessert i langsiktig fondsparing bør ta seg en titt på det Paul Merriman skriver https://paulmerriman.com/

1 Like

Ut av Frontier, og økt i de andre tilsvarende 33% fordelt på gull, bear og cash… er ganske defensiv her nå, men det fungerer også litt som en hedge med tanke på aksjeporteføljen.

1 Like

Vurdert VIX?

Vil forresten gi et stalltips, VIX under 10 har ofte vist seg å gi veldig attraktiv risk/reward.

1 Like

Til ungen har jeg satt opp barnetrygda til
DNB Aktiv 100 - 50%
DNB Teknologi - 50%

1 Like

Hvilke instrumenter/fond anbefaler du for å investere i VIX?

1 Like

Jeg har ikke kjempegod kunnskap om det, men det enkleste vil være gjennom ETFer.

1 Like

ser du er kjendis hos Nordnet Aksjefokus :+1:

:star_struck:

1 Like

Jeg så de delte Shareville porteføljen på Twitter! :grinning::blush:

Jeg har ikke sett noe annet enn det.

Var ikke du i forrige podcast også? Mener de besvarte et spørsmål eller noe om jeg ikke husker feil :slight_smile:

Det kan godt være, har ikke hørt siste podcast. :slight_smile:

akkurat Johny Depp,han lager filmer,men ser dem alldri…

så mystisk.

men tror aksjefokus holder seg litt mer edru…:champagne::zipper_mouth_face:

Flere som bruker Nordnet og kunne tenkt seg spare i “Swedbank Robur Ny Teknik”?
Bare å sende melding til Nordnet så vi får litt interesse rundt fondet, så legger de den til :slight_smile:

2 Likes

Gambling med volatilitetsprodukter er høy risk. Mange tjente gode penger på XIV, som var instrument som shortet volatilitetsfutures. I praksis tjente man penger så lenge markedet gikk sidelengs eller opp. Det hele gikk til helvete i februar og instrumentet finnes ikke lenger.

Dersom man går long volatilitet så er disse futuresproduktene gjerne utsatt for contango, altså det er en kost med å stadig rulle over kontrakter som går ut over i nye kontrakter. Disse produktene vil tape verdi per definisjon, over tid. Utenom de dagene der volatiliten går opp. Det er ikke lett å forutsi de dagene, det var lettere å shorte volatilitet, markedet trender jo stort sett oppover.
Disse produktene kan man ikke holde long-term siden de synker i verdi. Men hvis man greier å prikke inn et børskrakk stiller det seg jo annerledes.

De fleste som benytter dette har det vel som en liten komponent i portefølgjen som en hedge mot et børskrakk.

1 Like