Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg vil gjerne opprette denne tråden for å diskutere litt fond.

Hvilke fond har du og hvilke vurderer du? Bra og dårlige fond. Diskuter!

3 Likes

Jeg sitter selv nå å prøver finne fond jeg skal investere i, og da langsiktig. Har nå sett meg ut 3 fond jeg mener er interessante:

  • DNB Nordic Technology (Forvaltningsavgift 1.50%)
  • Alfred Berg Nordisk Eiendom C (Forvaltningsavgift 1.75%)
  • Nordnet Superfonden Sverige (Forvaltningsavgift 0%)

Indeks fond er også noe som er blitt svært populært siste tiden, men personlig føler jeg meg tryggere å investere i et fond som blir forvaltet av et menneske og ikke noe som svinger automatisk etter andre markeder.

Da burde du holde deg unna denne? Nordnet Superfonden Sverige er jo et indeksfond.

Jeg ville vært forsiktig med Sverige nå, men jeg liker Carnegie Småbolagsfond og forsåvidt også Carnegie Sverigefond som begge er aktive fond med fokus på verdi.

Det har blitt gjort studier på det der og enkelt fortalt betaler du forvaltere for å slå hovedindeksen år etter år. Det viser seg statistisk at det er en vanskelig oppgave over tid. I mellomtiden betaler du avgifter, uavhengig av om de får avkastning eller ikke på kapitalen du har skutt inn.

4 Likes

Du kan jo sjekke hvordan f.eks skagenfondene har gjort det mot sine referanseindexer de siste 5 årene :wink:

1 Like

"The index is comprised of over 80 stocks focused on the entire robotics and automation value chain. The stocks include rapidly developing companies in the global robotics and automation industry, covering over 15 countries across our 13 sub-sectors. "

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=ROBO.O

3 Likes

Alfred Berg Gambak:

Jeg tror valutasikrede internasjonale fond vil gjøre det relativt bra framover, ettersom jeg forventer at den norske kronen vil styrke seg på litt lengre sikt (2-3 år). Endel av dette er forsåvidt tatt ut nå, men jeg tror det er mer å gå på.

Jeg hadde gått for indeksfond og ikke aktivt forvaltede fond, først og fremst fordi 80-85% av fondene gjør det dårligere enn indeksen etter forvaltningskostnader er tatt med. Hva er sjansen for at du treffer ett av fondene som gjør det bedre?

(Hadde jeg gått inn i indeksfond når jeg begynte med aksjer for 7-8 år siden, så hadde jeg hatt vesentlig mer penger enn jeg har nå)

1 Like

Nå er USA børsene veldig dyre igjen og globale indeks fond har ofte en tung vekting dit, så det er grunn til å være litt forsiktig

Ellers enig

Dollaren er også historisk høy. Hvis vi kommer i en situasjon hvor børsene der borte krakker, så tror jeg dollaren blir dratt med ned i dragsuget. Nedsiden ser jeg derfor som litt begrenset. Oppsiden kan komme relativt ensidig ved at oljeprisen går litt opp, som vil gjøre at kronen styrker seg betraktelig, uten at det gjør noe med børsene i USA. Hvis det skjer, så kan det være på tide å bytte fra et valutasikret fond til et som ikke er valutasikret. Mao, spille på langsiktige trender i NOK/USD.

1 Like

Hvis man absolutt skal investere i aksjefond så er det mulig global infrastruktur med fokus utenfor Kina kan være greit nå - infrastrukturinvesteringer innen vann, transport, elektrisitet og kommunikasjon er ventet å vokse i årene fremover. Samtidig skal man huske på at Kina har overinvestert i infrastruktur over lang tid, og man må passe seg for å bli direkte eller indirekte rammet av lavere investeringer der.

Kan jo sjekke ut fond som f.eks Deutsche Invest I Glb Infras LC

Ikke noe man skal gå all inn i, men kan være en liten del av en fondsportefølje, som jeg mener også burde inneholde en god del (40-60%) korte renter eller likvider i dagens usikre situasjon.

Lur tråd! Holberg triton er verd å sjekke ut, fokuset der er på sjømat.

Storebrand vekst ser litt interessant ut. Virker som de skiller seg ut og tør satse på mindre norske selskaper, litt som Robur Ny Teknik i Sverige

5 største

Link Mobility Group Asa 8.0
Next Biometrics Group ASA 6.7
Napatech A/S 6.0
NextGenTel Holding ASA 5.5
Weifa ASA 4.9

Speaking of which Ny Teknik sin portefølje kan man følge her - interessant at de har Bionor, men ikke GIG? Det var kanskje et annet Robur fond som kjøpte seg inn der? (edit: fant de på listen nå under navnet Dynapel).

http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/Fondinnehav-Innehav/?fondid=51381&fondbolagid=58075

2 Likes

Lurer på om ikke det var swedbank robur

Stemmer at det var Swedbank Robur i GIG

Ja, jeg bare lurte på hvilket/hvilke av Swedbank Robur fondene hadde kjøpt. Jeg har ikke fulgt med så mye, men trodde det var Swedbank Robur Ny Teknik, men så ikke GIG på listen over innehavene, så da lurte jeg på om det var noen av de andre fondene som hadde investert.

En av Ny Teknik forvalterne snakket om caset her som mente det var 100% oppside 10 mars (da var kursen litt over 3kr):

Edit: Fant GIG i Ny Teknik nå, det var listet under navnet Dynapel 29 338 741 aksjer. Selskapet het jo Dynapel tidligere, deretter NIO og nå GIG.

Edit 2: Fondet hadde følgende kommentar om Q1 der de skrev at de vektet opp i Bionor og GIG og ned i Starbreeze og Kambi.

“Några av fondens största aktieköp under perioden gjordes i Gaming Innovation, HMS Networks och Bionor Pharma, där värderingarna enligt vår bedömning befann sig på intressanta nivåer. Innehaven i bl.a. Starbreeze, Kambi och Novo Nordisk minskades eller avyttrades helt.”

http://www.swedbankrobur.se/fonder/ny-teknik/index.htm?contentid=CID_237958

3 Likes

KLP AksjeVerden Indeks (85-90% utviklede markeder + 10-15% emerging, ikke valutasikret)
eventuelt KLP AksjeGlobal Indeks IV A (utviklede markeder, valutasikret)
0,3% forvaltningsavgift, ingen kjøps-/salgsavgift med nordnet. Går man inn gradvis med spareavtale slipper man å stresse med topper og bunner

2 Likes

Om man skal gå inn i valutasikrede fond eller ikke er jo et godt spørsmål, men jeg gikk inn i det valutasikrede fondet @amateurleague nevner ovenfor i mars/april, og har 8,5% så langt. Uten valutasikringen, så hadde nok avkastningen vært rundt null.

“Utviklede” markeder betyr gjerne 50% USA, så om man skal valutasikre eller ikke kommer stort sett an på om du mener NOK/USD er i “balanse” eller langt utenfor. Jeg mente at vi med en dollar til 8,50 var langt utenfor og valutasikret. Vice versa, så burde jeg ha gått inn i et globalt indeksfond når kronen stod i 5kr. Joda, det er valutaspekulering, men ikke et nullsumspill på samme måte som når man kun handler valuta. :wink:

4 Likes