Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Tviler på at de står på ASK så hun må nok realisere.

Muligheten for å overføre videreføres ut 2019 :grinning:

Har selv hatt lokal sparebank etter meg for og selge meg eika fond men må nesten si at samtlige er for høyt priset med for dårlig resultat i forhold til sammenlignbare fond.

Eneste som kan være noe er dette fondet med egenkapital bevis.

Det er min mening.

Nå finner du ingen porteføljer som kan måle seg med denne. Bridgewater har tilgang ekstremt billig funding, som de benytter for å gire posisjonene i råvarer og renter slik at de får risk paritet med aksjer. Disse type porteføljene er også mer for å bevare rikdom, enn noe annet.

Du kan også se den ugirede versjonen av porteføljen på siste 13F Filing:
https://fintel.io/i/bridgewater-associates-lp (Avkastningen på den siden stemmer nok ikke, i og med at mange av posisjonene er giret).

Mitt tips var som følger:

  1. Jeg hadde sjekket hva det koster å realisere og eventuelt gjort det.
  2. Nå for tiden hadde jeg satt mesteparten på innskudd og sett litt an.
  3. Skal de inn på fond igjen hadde jeg gått for KLP sine fond og valgt et som ikke bare er i Skandinavia. (Det som pengene står på har nå falt tilbake til høst 2015-nivåer)

Er det noen her som har erfaring og har handlet Nordnet superfondet?
Det står det tar 0-2 dager å gjøre en fond handel, bruker de virkelig opptil 2 dager på egne fond også?

https://www.nordnet.no/kundeservice/start/handel-og-verdipapirer/fondshandel.html

Handler du før 0830, får du dagens sluttkurs, men synes ikke på konto før dagen etterpå.

1 Like

Hedge fondene har gjort det ganske dårlig lenge nå, spennende å se om det kan bli comeback der, jeg tror faktisk det

De har jo muligheten til å endre strategi, så om det fortsetter videre ned og de faktisk begynner å shorte så vil jo de kunne tjene bra med penger. Men de har nok vært giret long for å kunne levere resultater, (omtrent ingenting gikk ned så shortene gjorde jo det elendig, så da måtte de kompensere) så dermed ble tapene verre.


Leste om han her tidligere i dag, har levert elendige resultater flere år på rad, og nå ble han knust ytterligere i 2018. (His funds have been lackluster since 2015 when they lost more than 20 percent. They returned 7 percent in 2016 and 1.5 percent in 2017.)

Stanley Druckenmiller som er en av de absolutt beste forvalterne sa jo at selv han som har klart 30% gjennomsnittelig over 30 år, ikke har sjans på noe i nærheten av det nå lenger. Alt har blitt så komplisert og endret at de ikke lenger kan tjene penger på å gjøre det samme de gjorde før. Så en kan si robotene har ødelagt markedet for slike forvaltere :sweat_smile:

1 Like

Det har vært en vanskelig periode for hedge fondene, men jeg tror det kan bli lettere framover da vi kan få penere trender igjen. Nå har det vært mye bear og bull traps som er svært vanskelig når du forsøker å allokere etter trender.

1 Like

Nå må jeg innrømme at jeg har ikke lest gjennom alt som står her. Så mulig svaret på mitt spørsmål står lenger oppe.

Men her kommer det.
Jeg har tenkt å spare for datteren min i Fond i type 15 år. Å såg igjennom havet av fond. Gadd ikke å se på alle da det er tydeligvis sykt mye å velge i. Men kom over et utbyttefond. Landskreditt.
Hva tenker dere. Ville det vært et godt fond å spare i for barnet mitt for en lengre tidsperiode?

Er 1.5% årlig forvaltningshonorar på det. Over 15 år blir det ganske mye det må slå indeksfond med. Jeg er bevist på forvaltningshonorar når jeg velger. Ville vel også valgt minst 3-4 fond med forskjellig profil/lokasjon for å spre risikoen litt.

Jeg kjenner ikke fondet og performance frem til nå da. Men over tid er det vel i hovedsak lavt forvaltningsgebyr som har vist seg å være vinneren mener jeg. Aktive fond har alle sine gode perioder og dårlige perioder og sliter med å forsvare forvaltningsgebyret i meravkastning.

1 Like

Tenkte at om et fond betalte utbytter samt at man får verdi stigning i de aksjer de sitter i skulle være en god spare investering? Men ser den at de kan ha litt høyere risiko. Men om man setter sparing i indeksfond. Man er uansett med ned om markedet er surt. Sånn som nå. Omtrent alle de fond jeg fant til nå har gått med 10-20% ned siste 12 mnd’er.
Men skal man se på honorar er nok det best å velge indeksfond er jeg enig i

Tror ikke man får utbetalt utbytte lenger, det går rett inn i fondet igjen og øker verdien på viset. Samme som alle andre fond :slight_smile: Men jeg leste det en plass, men husker ikke hvor så dobbeltsjekk det :slight_smile:

Klp Framtid er jo et kurant fond, bra diversiert og har en andel som er valutasikret. Det også kun 0,22% forvaltningsavgift :slight_smile:

1 Like

Når selskaper betaler utbytte går jo normalt aksjekursen ca like mye ned som utbyttet tilsier. Så effekten av utbytte vil normalt være minimalt.

1 Like

Klp fremtid. Skal sjekke det ut :+1:

Viss man tar dette tilfellet i forhold til utbytte og aksje kurs. Om man kjøper en aksje på 25kr. Får utbytte hvert år. Man eier den i 10 år. Så står kursen til slutt i 200kr. Er man nullet da mener du?

Vet ikke om jeg skjønte helt men teoretisk sett så vil jo verdien i selskapet reduseres tilsvarende utbyttet som utbetales. Du kan jo se om fond som satser på utbytteselskaper gjør det bedre enn andre. Jeg tviler litt på det.

Nei bare lurte på om du tenkte at man foreksempel kjøper til 100kr PR aksje. Så blir utbytte betalt på 5kr. Da går kurs ned til 95kr. Men det vil nå være kun i et kort bilde

Er tiden inne for å kjøpe litt fond igjen, eller skal vi kaste litt mer is på fisken?

DNB Teknologi? Indeks?