Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Har merket meg at enten Storebrand Vekst eller Swedbank Robur Ny Teknik er inne i mange av aksjene vi diskuterer her, men aldri i samme aksje.

Ny Teknik

  • GIG
  • Starbreeze
  • Bionor
  • Stillfront
  • Paradox

Storebrand Vekst

  • Funcom
  • Next
  • NOFI
  • NEL
  • Hofseth Biocare
  • AXA
  • LINK

Det kanskje blir trangt med to halvstore fond med eierandel på rundt 5-10% i samme mindre selskap. Uansett er det to spennende fond å følge med på synes jeg.

7 Likes

Har 14% avkastning hittil i år fra KLP AksjeGlobal Indeks IV A og utviklingen har gått omtrent som ventet. Jeg har bedre avkastning fra dette fondet enn jeg har i snittet fra aksjene mine, ganske greit med tanke på at jeg først byttet over i midten av februar.

Jeg tror det fortsatt er litt å gå på her valuta-messig, så har ikke byttet over til det ikke-valutasikrede fondet enda. Planen har jo vært å bruke langsiktige svingninger i valuta-markedet (dvs sykler som kan ta flere år) for å gi meg meravkastning.

Den viktigste valutaen i denne sammenheng viser at vi i et 10-årig perspektiv fortsatt er langt nede. (Indeksfondet er ca 50% eksponert mot USA)

2 Likes

Jeg har ikke oversikt over fond annet enn overfladisk og det som jeg leser om på diverse nettsteder.
Sjefen hjemme er livredd for alt som kalles for annet enn banksparing, men vi har ei datter på 2 år som allerede har 50k på bok som jeg ønsker litt avkastning for i tiden frem til hun blir voksen. Barnebidraget går inn på konto i kjærestens navn hver mnd, slik sett kan man anta en sparing hver mnd på tusenlappen samt bursdagspenger + gaver ol.

Hva skal jeg velge slik at veslefrøkna får mest ut av sparingen vi gjør med minimal risiko over en periode på 15-20 år.

3 Likes

50% globalt indeksfond, 50% i norsk indeksfond. Hadde kjørt på en såpass stor andel norsk indeksfond ettersom pengene nok skal brukes i Norge og da hører det for meg hjemme å plassere en stor del der. Finn fondene med lavest gebyr.

Såvidt jeg har fått med meg vil det ikke lønne seg med valuta-sikring ettersom dette ikke er helt gratis. Den eneste grunnen til at jeg rører med det er for spekulasjonens skyld.

3 Likes

Jeg ville vært litt forsiktig med USA nå siden den børsen er dyr, det kan dermed bli svært lav avkastning selv med et langsiktig perspektiv. Jeg selv har plassert litt av pensjonspengene i frontier markedene som Pakistan, Nigeria, Vietnam, Sri Lanka og Bangladesh, osv land som har kommet veldig kort i sin økonomiske utvikling og gjerne har en ung befolkning, kan bli god avkastning hvis du har et langsiktig perspektiv.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PMDZ

Goldman Sachs enig

"We have a slight tilt to be a bit more defensive, and tilt towards Asia and emerging markets relative to more developed markets. We are a bit more bearish on Europe and the U.S into year-end.”

3 Likes

Er frustrert over akkurat samme hjemme, barnetrygda til de på 2 og 5 står og forvitrer på bankkonto.

Strategien min nå er når børsen korrigerer neste gang skal jeg slå i bordet med hvor stor avkastning jeg likevel har hatt på mine aksjekonti og forlange at minst 50% av pengene skal fases inn i indeksfond.

8 Likes
4 Likes

Ser ut som Skagen fondene har gått på en stygg smell:

Angrer på at jeg ikke har lempet ut disse fondene for lenge siden…

3 Likes

Jeg solgte ut alt i Skagen rundt nyttår, sparer litt i fond og har nå ca 15-20% i fond, men mulig jeg kvitter meg med hele skiten, varierer med 1-5% i pluss…

2 Likes

Greit å få med seg at Kristoffer Stensrud trapper ned:

2 Likes

Sjekket en fondskonto i Skagen for min eldste datter, denne har steget 4-5 % på 6 måneder…ikke noe å rope hurra for. Dette er ca 20% Vekst, ca 50% Global og 30 % Kon-Tiki

1 Like

Arvingen som krabber rundt her ønsker høyest mulig avkastning. Noen tanker om hva som kan lønne seg. 20-års perspektiv. :smiley:

Feks 1/3 Gig, 1/3 Axa, 1/3 fordelt på 2-3 biotekselskaper?
Ikke akkurat et A4 barnefond, men med gode muligheter for å gi “noe” mer avkastning enn aksjefond, i tillegg slipper du forvaltningshonorar.

Takk. Gig og nano var allerede “planlagt”. I utgangspunktet er jeg ute etter aksjer jeg ikke nødvendigvis trenger å bruke så mye tid på å følge, men som over lenger tid har potensiale. Skal jeg bruke mye tid på en aksje så blir timeslønna til slutt ganske dårlig :wink:

1 Like

Søker litt innspill til fondsvalg. Skal jobbe bra med overtid fremover og tenker å legge disse pengene inn i noe jeg slipper å følge med eller tape no grusomt i (#Funnycom #Yollo #Filthypoor)

Har i dag sparing i DNB Global Index og DNB Teknologi. Tenker å velge ytterligere to fond.

Hvis du som leser dette har noen tips til å peke meg i riktig retning i mylderet, så ville jeg vært takknemlig. : )

Hva med å plukke 5-10 enkeltaksjer for så å legge de i skuffen?
Gjerne noen “kjedelige” utbytteselskaper, noe biotek, spill, gjerne type Veidekke osv osv
Har mista troen på fond…

Hvis du har feks 10 selskaper så betyr det ikke så mye om ett krakker, spesielt ikke hvis tidshorisonten er av en viss lengde.
Jeg sparer fast hver måned for barna, men størsteparten står i enkeltakjser. Ja, jeg er litt gal, men ønsker at barna også skal bli rike :smile:

2 Likes

Har hatt god erfaring med SEB sine legemiddelfond

Så er det det med mengden innskutt per måned vs kurtasje for å kjøpe opp til 10 enkeltaksjer, vil spise en stor del selv med Nordnet mini.

Det er lettere for meg mentalt å legge vekk fond og titte på en gang i blant. Fristelsen for å blande meg inn å skuffe rundt på enkeltaksjene vil nok bli for stor : )

Apropo veidekke jeg hadde muligheten til å kjøpe 10k aksjer for 13 kr gjennom aksjeprogrammet til Veidekke i 2008… Hadde sikkert solgt dem i 2009 og drekki dem opp uansett. Bedre avkastning en fun. Hadde iaf hatt igjen panten!

@Evilfreud Takk. Skal sjekke det ut.

1 Like

SEB har to fond, det ene kjøper tradisjonelle legemiddelfirmaer, det andre investerer i forskningselskaper som nano, pcib osv. Fin måte å spre risk.

1 Like