Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Kortsiktige svingninger og daytrading er jeg ikke sÄ god pÄ. Men jeg tror gullet stÄr betydelig hÞyere om et Är

4 Likes

Vi fikk break out over 1400, pull back tilbake til 1400 og sÄ videre opp?

57

1 Like

Satser pÄ det ja

3.000 usd neste Ă„r

1 Like

SpĂžrsmĂ„l. Om du har “en del” gull som har fĂ„tt en viss forsikringssum bĂžr du oppdatere dette? La oss si 100g gull var verdt 100 000k i januar i Ă„r og kanskje er 50%opp til januar neste Ă„r. Antar forsikringsselskapene ikke gjĂžr ditt beste i tilfeller hvor du skulle evt miste noe verdifullt?!

Hvilken ticker bruker dere for Ă„ fĂžlge gullprisen? Ref Ny funksjon for Insidere: Kurser og kursgrafer i trĂ„der 😄

Finner ikke oppdatert kurs pÄ yahoo, men XAUUSD er vel ticker

https://www.bloomberg.com/quote/XAUUSD:CUR

1 Like

Noen punkter Ä tenker over nÄ, begynner med stÞrste timeframe (M(mÄned)), og jobber meg ned til D(dag).

M: etter dagen idag sÄ har vi stengt over en rekke viktige motstander pÄ mÄnedstimeframe, noe som bekrefter bull-modus i alle timeframe ytterligere. Vi har ogsÄ dannet en HL nylig (1270 nivÄ), sÄ sjansene er gode for at et pullback etter hvert(i dette timeframe), blir ganske begrenset. Noe som er veldig bra pÄ lengre sikt for videre oppgang.

W(uke): Vi har gĂ„tt ekstremt fort opp siden bruddet pĂ„ 1300, og ikke dannet noen stĂžttepunkter pĂ„ veien opp i dette timeframe. Vi ligger i ganske overkjĂžpt terreng kortsiktig (RSI 77), noe som vil si at vi med stor sannsynlighet trenger konsolidering fĂžr videre oppgang. Dette kan skje ved at vi gĂ„r sidelengs flere uker, samt holder oss over 1400 som er nĂŠrmeste stĂžttenivĂ„, slik at overkjĂžpt “nivĂ„ene” fĂ„r roet seg litt(dette vil danne et bullflagg). Eller at vi bryter ned av 1400 til neste uke eller uken etter for Ă„ konsolidere i 1340-1365 omrĂ„det, noe som ogsĂ„ vil gi en rask test av bruddet vi gjorde denne mnd.

D: Daglig frame ligger ogsÄ i overkjÞpt omrÄde med en RSI pÄ 76 i skrivende stund. Som i ukes-timeframe, sÄ har det ogsÄ i daglig frame blitt dannet veldig fÄ stÞttepunkter under oppgangen. Vi har dog et holdepunkt pÄ 1335. Dette gjÞr at vi ved et brudd ned av 1400, kan gÄ rimelig fort ned til 1360 omrÄdet.

Konklusjon: NĂ„r vi tenker pĂ„ hvor ekstremt kursen har gĂ„tt de siste ukene, sĂ„ vil en konsolidering ved 1350 nivĂ„ etter min mening vĂŠre et “sunnere” nivĂ„ fĂžr en videre oppgang. RSI fĂ„r da roet seg i de fleste timeframe, bruddet blir testet, vi fĂ„r dannet nye gode stĂžttenivĂ„er i W og D frame osv. Dette vil nye tekniske kjĂžpere se i chartet, noe som vil gi en trygghet for en sunn og god oppgang utover Ă„ret :blush: SĂ„ til slutt; hold Ăžye pĂ„ 1400 nivĂ„ til uka: Konsolidering over = bullflagg, brudd under = test av trendlinje og en raskere “cooldown” rundt 1350 nivĂ„, fĂžr en videre oppgang kan starte.

8 Likes

https://www.thesun.co.uk/tech/9378480/giant-golden-asteroid-psyche-61-billionaire-nasa-2022/

Syk mengde metaller ute i verdensrommetđŸ‘œ

Flott analyse - jeg visste ikke du alt hadde kikket pÄ gullchartet nÄr jeg skrev om det i kryptotrÄden!

Ser du ser det samme som meg. Hvordan kjÞper jeg dette pÄ enklest mÄte? AltsÄ, spot-pris.

1 Like

Takk for det :slight_smile: GLD har blitt nevnt tidligere i trÄden, ogsÄ har man alltids ETF`er, selvom jeg ikke er sÄ fan av Ä trade disse. Sikkert mange andre gode muligheter, men personlig mener jeg Lundin Gold Ink kan vÊre et fint selskap teknisk, i tillegg til at det er skandinavisk.

1 Like

Guld-s synes jeg er en ganske grei ETN om du bare vil ha 1:1 eksponering mot selve gullprisen.

Takk for svar folkens! Da mÄ jeg kikke pÄ noen charts i disse papirene dere nevner.

Et kjapt sÞk ga meg ogsÄ dette: :sweat_smile:

Skal du gÄ short? :smiley:

1 Like

https://www.dn.no/verdensokonomien/bors/spar-total-kollaps-av-hele-pengesystemet-i-verden/1-1-5682497

Bull Guld x1 Nordnet ser vel ogsÄ ganske greit ut. DNB hadde en i NOK husker jeg, men ser de har tatt den bort nÄ.

Hehe, har ikke tenkt Ă„ shorte gull nei, la ikke merke til at sertifikatene i skjermbildet for det meste var bear :smile:

Hvor stort forvaltningsgebyr er det pÄ dette tracker-sertifikatet?

Edit, snublet over det selv.

Lave gebyrer pÄ Guld-S, jeg betaler ca 4% nÄr jeg kjÞper gullmynter(fysisk gull)

1 Like

Du kan handle gull spot og futures direkte gjennom platformer som f.eks. saxobank.
Klikket meg inn pÄ demosidene deres og sÞkte opp spotgull (XAU) eller desember futurekontrakten (GCZ9). Du kan handle begge direkte i markedet pÄ margin. Handler du spot sÄ er minste ordre pÄ 10oz, handler du futures sÄ er hver kontrakt pÄ 100oz. Spot mÄ du ut av hver dag, tror jeg. Future kan du ligge med til nÊrmere kontraktsutlÞp. Husk Ä lukke fÞr du mÄ ta levering!

Fiktiv spot ordre. 10oz. Ca 7100kr i margin.

Fiktiv future ordre. 100oz. Ca 66000kr i margin.

2 Likes

Henter seg inn igjen litt nÄ etter pullback i begynnelsen av uka :sweat_smile:

47