Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den Store IPO-tråden

Arctic Securities og Sparebank 1 SR-Bank Markets som er tilretteleggere.

Artikkel fra i dag: Nettavisen: Norsk banebrytende klimateknologi lager matjord av ørkensand - nå vil Desert Control på børs

Så det, men finner ikke tilgjengelig info noe sted. Har vært med på et par andre hos SR og hadde håpet jeg derfor kunne bli med nå også, men den er sikkert lukket…

Ser ut som markedet begynner å bli mettet:

@oslokay, det er Arctic og Sparebank 1 som har den. Den lukkes idag kl. 16.30.
Minimum 1 mill NOK som vanlig. Den var fulltegnet etter 5 timer.

…ser jo spennende ut, men litt “for godt til å være sant”. Lage matjord av sand?!
Jeg savner mer dokumentasjon av effekten, før/etter-bilder mot kontrollarealer. Og hvor lenge varer effekten? Metoden ble patentert allerede i 2007; hvorfor har den ikke blitt kommersialisert tidligere? Men det ser ut som om de er anerkjente; fått en rekke priser, etc.

Ja, redd prisene de har fått er mest for innovasjonen og “tredje verden”-fokuset i kombo med klode-fokuset. Sliter med å se kommersialiseringen av det, og spesielt skaleringen. Selv om dette er patentert så er det jo i bunn og grunn kjemi.
Har snakket med Arctic nå og den ble kun fulltegnet på minimum deal size, og utover det er det vanskelig å se hvor stor tegningen har vært til nå.

De kan vel bare opplyse om det forhåndskommiterte? Og da er det jo ganske bra at de første 150 mill er dekket.

…men megleren har ringt meg om den og da blir jeg veldig skeptisk :thinking:

Jeg var med på presentasjonen i Desert Control. Det så veldig bra ut, virket som en flink CEO.
Det jeg er skeptisk til er det store innside salget som blir gjort, og jeg tror derfor at kursen kan gå kortsiktig under IPO kurs og at en kan kjøpe aksjen billigere på børsen…

Håper ingen her inne taper pengene sine, som @Evilfreud pleier å si. Ser forresten at dette selskapet er fra Rogaland med bakgrunn fra oljebransjen. Er det kjenninger av deg @Evilfreud ?

Jeg kommer nok til å kjøpe noe i Desert Control når den noteres, men jeg ble ikke med i emisjonen.

1 Like

dette kan bli lønnsomt.

https://finansavisen.no/nyheter/sjomat/2021/03/26/7649069/vil-pa-bors-med-russisk-caviar-til-133-mill.
https://polarfisk.com/

Tvilsomt, de har jo ikke fått til noe annet enn å øke tapet. De hadde emisjon i 2019 kurs 5kr og 2020 kurs 7kr…

ok…da prøver vi med strømgjærder for Lakseoppdrett :sweat_smile:

1 Like

Se der ja!
Jeg leste om selskapet (SFD) i høst og tok kontakt for å høre mer. Det hørtes veldig bra ut, men jeg lot det være; mest fordi jeg fant en presentasjon på nettet fra 2007 (!) som inneholdt endel tilsvarende lovnader. Da ble jeg skeptisk. Men jeg spurte aldri selskapet; det kan jo ha vært en naturlig forklaring :thinking:

Ja…hvis de kan ha holdt på siden 2007,så forstår jeg skepsisen😅

Men det jeg lurer gjerne på nå,er hvordan forretningsmodellen ser ut,- er det månedsbetaling de tar for “teknologien” sin eller tar de bare betalt pr. Innstallasjon…og så kan det lett tenkes at patenten kan kopieres…hvis de har patent på dette da🤭

Masse å passe på og stille de rette spørsmålene for å gjøre gode og solide investeringer.

Seacrest Petroleo børsnoteres… Noen tanker?

Virker spennende, men må komme tilbake med endelige tanker etter et lite dypdykk

Seacrest prospect

1 Like

Jeg tenker lol

“Finansavisen skrev for et par uker siden at tilretteleggerne var totalt uenige om prisingen av Seacrest Petroleo. Over 14 milliarder kroner skilte verdsettelsen hos Pareto Securities og SpareBank 1 Markets – etter penger.”

Ja, har sett nærmere på det. Aner ikke hva som foregår under panseret, men cash flowen ser helt rar ut, samt ørten emisjoner de siste 2-3 årene :cold_face: Men frem til høst i år har jo flowen forbedret seg vesentlig, men vanskelig å si om det er fra driften eller finansiell akrobatikk

Nei takk, står over (med mindre noen glupe folk her ser ett bra case)

1 Like