Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

3 Likes
2 Likes

Enda et tegn på at Olja skal ned? (ref. hypotesen til @Krieghoff). Hadde jeg vært SA nå, ville jeg benyttet muligheten for å ta strupetak mens shale ligger nede for telling, ved å skru på kranene :roll_eyes:

Konkursras. Altså dersom en hel gjeng med selskaper går konkurs så er vel det heller bull for oljeprisen???
Mindre tilbud sender vel som regel prisen oppover.

1 Like

Du har vel tegnet wedger både her og i bjørnehjørnet i flere uker/måneder nå ja. Har du gjort deg opp noe konklusjon på hvor pålitelig disse er investeringsmessig? :slightly_smiling_face:

1 Like

Historisk sett så har oljeprisen en tendens til å falle noe mot slutten av året. Alle store kontrakter utløper ved års slutt og oljeselskapene får ikke bokført salg i korrekt år om ikke olje har ankommet leveringstidspunktet og pengene er kommet på konto. Så derfor ett ekstra press på de. Noe som man kanskje kan utnytte mtp tank selskaper. MEN, er jo ingen garanti at det skjer dette året :stuck_out_tongue:

Man må huske på det at om man skulle lykkes å knekke hele shale i US, noe jeg ikke tror man klarer, så snakker vi om ca eksport på rundt 10 M fat/dag. Denne mengden skal OPEC uten altfor store problemer klare å etterfylle.

Man skal ikke glemme hva KSA sa ifbm starten på oljepriskrigen. Dette er en kamp om markedsandeler. Men andre ord så gjør man det man kan for å forsvare sin posisjon i markedet.

Jeg er derfor overbevist om at OPEC kommer til å benytte anledningen til å kjøre mye av dagens shale produksjon i grøfta. I dag er shale altfor fragmentert og vi ser nesten kanibalistiske trekk ved deler av produksjonen. Det er altfor mange små aktører som bare pøser på olje og tenker kun på seg selv. Disse trekkene så vi i oljeservice for en stund tilbake. Vi ser de med jevne mellomrom i blandt annet matproduksjon som feks svinekjøtt.

De store amerikanske selskapene står selvsagt klar til å kjøpe opp shale restene til spot pris. De samme aktørene har levd side om side med OPEC i mange år og vet at man trenger forutsigbarhet og en slags universell form som stabillitet. For høy oljepris knekker verdensøkonomien, for lav oljepris er dårlig for produsentene.

Så alt i alt så vil jeg tro at OPEC gjør de de kan for å holde oljeprisen relativt lav nok, samt vollativ, til at shale som skal rullere ett hav av gjeld de neste 1,5 årene vil få problemer med å finne finansiering.

4 Likes

Det er jo ikke rart disse formasjonene er tegnet over uker / måneder, de tar tid å utvikle. Wedgen i olja har vært under utvikling siden begynnelsen av juni. Jeg oppdaterer formasjonen daglig / ukentlig for å sjekke hvor nært forestående et brudd er. Men bryter den uten volum + follow-through kan man bare ignorere formasjonen. Slik trader i allefall jeg disse formasjonene.

Problemet med wedgen i olja er at det er så mange wicks til opp og nedsiden at det er vanskelig å bestemme bruddet - alt etter hvordan formasjonen tegnes. Jeg trodde vi fikk brudd på torsdag, og kortsiktig kan det se slik ut, ref:

Men zoomer vi ut på weekly kan det tenkes bruddet ikke har kommet enda:

Forøvrig er det ikke formasjonen jeg trader primært, den er først og fremst for å gi meg et target på et evt. fall. Det som bør være retningsgivende er om vi har HH/HL eller LH/LL. Weekly er helt OK så lenge vi ikke closer under 41.42. Under dette nivået, og vi vil danne en lower low.

Jeg KAN se for meg et siste push opp her også, i likhet med indeksene, i tilfelle er det Daily som vil signalisere dette, og target ligger rundt $49-50. Kommer vi opp hit kommer jeg i allefall til å sette en short i olja uten tvil.

1 Like

:thinking:

2 Likes

Forutenom at artikkelen er 3 måneder gammel, så sier de jo at olje vil ha en gjennomsnittspris på $45 ut året i år, og neste år, og at demand først vil overgå supply i 2022?

Jeg er også bullish på olje på så lang sikt. På kort sikt derimot… :blush:

Med alt demand og fremtidig supply som blir knust nå så er det liten tvil om jeg er bull olje om en stund. Vil nok se en god del shale gå over ende først. inntil videre er jeg nøytral/bjørn for olje

Jeg kan endre mening om ett par minutter om det skulle skje noe som tilsier problemer på supply.

1 Like

Det ser ikke så værst ut :slightly_smiling_face:

1 Like

Årsaken til økning i oljeprisen nå skylles ikke det

  1. økt optimisme pga Trumps akselerering av Covid-19 medisin/vaksine
  2. stormene i USA som fører til reduksjon av produksjon i de berørte områdene - WTI
  3. optimisme knyttet til at produksjonskuttene til OPEC vil vedvare, med innstramming for medlemmene som ikke har overholdt produksjons begrensningen!

Tatt situasjonen i betraktning, pandemi, er det vel få faktorer som peker på at konsumet og således prissettingen skal endres vesentlig?

1 Like

@nocturne, har du troen? :see_no_evil:

Bullcase vil si $50 innen måneden, slik chartet ser ut tviler jeg på det, vi er ganske extended allerede, men olja er opp 2% i skrivende stund så utelukker ikke noe. Synes bare det er rart OBXen går motsatt vei nå av olja - må være noen andre enn oljeselskapene som drar indeksen ned?

Dno som jeg kommer til satsen på de neste årene er shortet ganske bra, så de har ikke fått noe hjelp enda av bedring i oljeprisen. Det er for mye usikkerhet enda dessverre.

Nei, har ikke troen, på lang sikt - ja, olja skal opp de neste årene, på kort sikt, nei, vi skal ned :bear:

Endelig fikk jeg brudd på kilen min. Kiler litt i magen når vi faller :popcorn:

2 Likes

Ikke mye støttenivåer den har laget på veien opp siden bunnen. Så blir spennende å følge med på.

Noen som har en web side for olje opsjoner, lurer på hva olja handles på om levering om 5 år ?

4 Likes

Her kan du få en ca grei oversikt