Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Enig, det burde jo gÄ an. Det er jo veldig billig Ä frakte digre ting pÄ skip. OgsÄ burde det gÄ an Ä ha et spesielt skip som kan smekke vindmÞllene opp pÄ 1-2-3. Jeg tenker det kun er dyrere nÄ fordi tech er umoden.

SÄ etter oljen skal Norge bruke vÄr spesialkompetanse til Ä bygge strÞmproduksjon til Ä betjene store offshore-installasjoner, fordi det har alle i verden sÄ enorm bruk for nÄr vi ikke lenger skal pumpe opp olje?

Er det gruvedrift pÄ havbunnen dere ser for dere? Eller ladestasjoner for elektriske skip? :slight_smile:

1 Like

Vi legger jo kabler for el og kommunikasjon og rĂžr for naturgass / olje. Hva er problemet?

Dyrere produksjon, dyrere vedlikehold, dyrere frakt av elektrisitet pga dyre kabler og tap av kraft per kilometer kabel.

SÄ skal en konkurrere med vindkraft land som har mer en nok vind fra fÞr, hvor en smeller opp et par hundre turbiner langs hovedveien, sÄ kan servicefolka bare stoppe i veikanten.

Ser du ikke at kostnadene i Norge blir minst x10 i forhold til de markedene vi Ăžnsker Ă„ eksportere til?

Hvem skal dekke undersluddet om ikke nettopp oljenĂŠringen?

Paradoksalt nok - vi mÄ pumpe opp stadig mer olje for Ä subsidiere den grÞnne drÞmmen.

3 Likes

Eller vi kunne satset pÄ software og blitt utkonkurrert av andre land med billigere arbeidskraft :slight_smile:

Mange muligheter i verden. For min del hĂ„per jeg selvsagt at “etter oljen” skjer etter min dĂžd.

1 Like

JÞsses, har GS lest mine innlegg pÄ TI :joy::joy::joy:

Utkonkurrert av andre land med billigere etablering, billigere produksjon, billigere drift og vedlikehold og billigere transport til markedet.

Ja!

Der blir vi utkonkurrert om vi ikke lenger kan subsidiere det ulĂžnnsomme grĂžnne med den lĂžnnsomme oljen.

Som sagt: man kan drive “det grĂžnne skiftet” sĂ„ lenge det kan finansieres av olje og gass.

2 Likes

Dno fÞler jeg er mer eller mindre synkron med oljeprisen, om derimot oljeprisen holder seg hÞyt som feks ~75 over tid sÄ vil antakelig DNO fortsette Ä stige noe mer da de tjener mye pÄ gode marginer. Med forecasten om priser opp mot 80 dollar sÄ er jeg rimelig trygg pÄ at kursen pÄ DNO skal 10+ innen uker. Er nok noe emosjonelt knyttet til DNO da jeg hadde over 200k i gevinst i starten av 20 Ärene, og har fulgt de jevnt og trutt i Ärene etter, men de mÄ fÄ noen flere ben Ä stÄ pÄ da feks tawke feltet er pÄ vei nedover. Spennende Ä se om det blir flere kommersielle felt som kan bidra litt :crossed_fingers:

Hvilke selskaper er favorittene deres i ett bull oljemarked vi trolig kan stÄ foran nÄ i god tid fremover?

1 Like

BW Energy er min favoritt fremover. SvĂŠrt undervurdert.

Omtrent den hÞyeste oljeprisen vi har sett de siste den Ärene. Den norske kronen kommer til Ä bli rÄsterk framover.

2 Likes

70$ glapp i dag!! vilt. image
brent futter, ut Ă„ret + jan 2022, med hilsen putin/moskva (MOEX). (fin dem for tradingview-fant som meg uten ICE eller NYMEX datasett)

2 Likes

On point for diskusjonen. :slight_smile:

2 Likes

Har ikkje vÊrt noen store pull back i det siste sÄ vÊr obs pÄ det. Mange som sitter med god profitt.
Ma 20 har holdt som support heile vegen opp. (rĂžd)

2 Likes

China 's natural gas imports, including piped gas and LNG , jumped 17.4% on the year over January-February, up from a growth of 2.8% a year earlier, driven by higher-than-expected domestic consumption amid the most severe winter weather in decades.

China 's crude imports gained 5.8% on the year to 11.13 million b/d in January-February 2021, rebounding from the 27-month low of 9.1 million b/d recorded in December, General Administration of Customs data released March 7 showed.

Jan-Feb 2021 Jan-Feb 2020 % chg
Crude imports 89.57 86.08 4.1%
Oil product imports 3.98 4.94 -19.4%
Oil product exports 10.96 10.75 1.9%
Net oil prod exports 6.98 5.81 20.1%
3 Likes

Huttetuttane gir seg ikke sÄ lett
 Selv dagens angrep ikke var umiddelbar suksess sÄ gir de seg neppe med det fÞrste.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-07/saudi-coalition-intercepts-five-drones-from-yemen-pursuing-more?srnd=premium-europe

Kl. 22.40

av Jantra Hollum

Drone- og missilangrep mot oljeanlegg i Saudi-Arabia

Et av verdens stÞrste oljeanlegg Þst i Saudi-Arabia ble sÞndag rammet av et droneangrep. Det er den jemenittiske Houthi-gruppen som har sagt at de stÄr bak angrepet.

Det saudiske energidepartementet uttalte at en lagringstank i havnebyen Ras Tanura ble angrepet av en drone, og at granatsplinter fra en missil landet i nĂŠrheten av et boligkompleks for ansatte i det statlige oljeselskapet Saudi Aramco.

Ingen skal ha blitt skadd i angrepene og oljeproduksjonen skal ikke ha blitt berĂžrt, skriver Bloomberg.

En talsperson for Houthi-gruppen uttalte sÞndag at de hadde sendt 14 droner og Ätte ballistiske missiler mot oljeanlegg og militÊre mÄl i Saudi-Arabia.

Bloomberg skriver at angrepene mot de saudiske oljeanleggene er de mest alvorlige siden angrepene mot oljefeltet Khurais og et prosesseringsanlegg i Buqyaq i september 2019, som ogsÄ Houthi-opprÞrerne sa de sto bak. Disse angrepene fÞrte til at oljeproduksjonen stoppet opp i flere dager.

Over 70 dollar nĂ„đŸ™

OPEC: SER GLOBAL OLJEETTERSPØRSEL PÅ 96,27 FPD I 2021 (TIDL. 96,05)

Oslo (TDN Direkt): Opec ser nÄ en global oljeetterspÞrsel pÄ 96,27 millioner fat pr dag i 2021, en oppjustering fra forrige estimat pÄ 96,05 millioner fat pr dag.

Det fremgÄr av Opecs mÄnedsrapport for mars, sammenlignet med forrige rapport.

Anslaget for 2020 justeres litt opp, til en global etterspÞrsel pÄ 90,39 millioner fat pr dag, fra tidligere 90,26 millioner fat pr dag.

Opec anslÄr med det et fall i oljeetterspÞrselsveksten i 2020 pÄ 9,60 millioner fat pr dag mot 2019, fra forrige estimat med et fall pÄ 9,72 millioner fat pr dag. For 2021 anslÄs det en vekst pÄ 5,89 millioner fat pr dag mot 2020, en liten oppjustering fra 5,79 millioner fat pr dag ved forrige rapport.

=============================================================
OPEC-ESTIMATER FOR VERDENS OLJEETTERSPØRSEL
(Tall i millioner fat pr dag, forrige mÄneds anslag i parentes)

2021

1.kv 2.kv 3.kv 4.kv
93,04 (93,22) 95,61 (95,92) 97,43 (97,02) 98,91 (97,94)

2020

1.kv 2.kv 3.kv 4.kv
93,10 (93,10) 83,07 (82,82) 91,20 (91,18) 94,13 (93,89)

«Ser vi pÄ de lengre WTI-kontraktene ser vi derimot at det er lite overbevisning om dette i markedet. De langsiktige kontraktene ligger pÄ om lag 50 dollar fatet, som i realiteten er nÊrmere 40 dollar.

Her kan ein sjÄ futures: (berre Ä forandre ticker for andre mnd/Är)
eks olje desember 2024

2 Likes

SÄpass lange kontrakter hadde jeg neppe tillagt sÊrlig verdi. 12-18 mnd er nok langt nok frem i sÄ mÄte. Historisk sÄ er nok rundt 50$ Ä anse som snittet.

Videre sÄ tviler jeg pÄ at sÄ mye shale tÞr Ä komme ut i markedet. Opec+ har drÞyt 8 mill fat/d i rest kapasitet som kan komme relativt raskt tilbake. Selv om shale ogsÄ er kjapt Ä fÄ i drift sÄ tror jeg det er mange som tenker seg godt om fÞr de vurdere capex.

Skulle shale eller andre for den del Þke produksjonen mer enn opec+ liker sÄ skal vi nok fort fÄ se en kamp om markedsandeler igjen. Er ca ett lite Är siden vi fikk en grei demonstrasjon pÄ den verktÞykassen


1 Like