Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Skjønner du er bull olje?

Vanskelig å ikke være bull olje hvis en tenker lengre enn bare neste par uker…

Det er stadig mer og mer som peker i rettning at man skal gå inn i en super syklus for olje. Tør ikke helt si at vi er der, men vi nærmer oss stadig.

Det er vel første gangen på 20-30 år at både etterspørsel og tilbud ser ut for å trekke i samme rettning. Tidligere oljepris oppgang har ofte skyldes at kun den en trekker opp. Nå er det som sagt mer og mer som tyder på at begge vil være med å trekke prisen opp. Jeg har vel allerede spådd at vi ser 80$ iløpet av sen sommeren :stuck_out_tongue:

1 Like

Hva tenker dere er best måte å få eksponering mot oljeprisen på? Jeg ser at det ikke alltid er gitt at selskapene henger med i svingene

Kommer jo litt ann på hva du vil oppnå. Du kan jo kjøre kvalitetsaksjer i oljeselskaper som vil øke i verdi samt utbytte.

Du kan ta litt spekulative oljeselskaper, seismikk, olje service.

Du kan kjøre forskjellige ETF’er med giring, eller du kan kjøpe kontrakter.

Alt kommer litt an på hva du ønsker. Men det er jo verdt å ta innover seg at om en slik super syklus inntreffer så vil nok den norske kronen bli brukbar sterk

3 Likes

Ser ut som oljeprisen i det kortsiktige bildet reduseres. Hadde ikke forventet dette påbakgrunn av opec møtet. Blir spennende å se hvordan prisen utvikler seg frem over…

1 Like

Hvis man ønsker samme avkastning / så nær som mulig som oljeprisens utvikling 1:1? Er det noen gode produkter?

Er bare å vente til de er ferdig med vedlikehold i Kina i løpet av noen uker og kjøresesongen slår inn rundt om i verden . I US så trekes det hardt på lagre for destilat og de er godt under 5 år gjennomsnitt.

1 Like

BNO for Brent
USO for WTI

Edit: Husk å lese prospekt for ETF’ene godt.
Edit2. Kunne se ut som at dette hang sammen med edit1. Men om du kjøper kontrakter så er det viktig å få med seg så er WTI kontrakter er med fysisk levering med mindre noe annet er avtalt. Brent gjøres opp i kontanter, men mindre annet er avtalt.

2 Likes

Men her får du jo valutarisikoen.
Finns instrument hvor Brent går fra 60$ til 66$ og du får 10% avkastning i NOK? Det skal vel litt til å finne.
Som dere påpeker: -Går oljeprisen opp styrker NOK seg. (vanligvis)

Så absolutt! Den prøvde jeg å belyse litt lengre opp. Det er godt mulig enkelte norsk CFD tilbydere opererer med CFD i NOK, men uansett så vil også de ha en valutta risk. Tipper de ikke gjør noe gratis :stuck_out_tongue:

Det som kan være ett bett er jo litt kvalitetsoljeselskap, kryddret med kvalitets oljeservice/seismikk (om noe slikt finnes, haha)

Jepp. Men det er jo mulig å valutasikre seg. Men antar at ein da må ha litt større summer å handle for om ikkje omkostnad skal bli for store.

Evt ha ein konto stående i $ og kun ta ut/sette inn ein sjelden gang.

1 Like

Altså, direkte eksponereing i olje er nok å anse som kortsiktige bets. Skal mye til at jeg kjøper lange kontrakter. Er altfor mye som kan skje i det kortsiktige som kan skape probelemer for deg.

For å være helt ærlig så får man ganske brukbar eksponering med å kjøpe feks AkeBp. Da kan man slippe de største gap opp/ned samtidig som det kan være mer enn nok bevegelse i AkerBP. Vil du ha en litt roligere tilnærming så er jo Equinor grei. De er mer eksponert mot gass enn olje, men vil likevel trekke i riktig rettning.

Man kan jo også feks kjøpe DNO. Da får man mer direkte olje og litt politisk risiko.

Så det kommer jo egentlig an på hva du vil :smiley:

Edit: Liten risiko = Equinor, litt mer risiko= AkerBP, enda litt mer risiko= DNO. Er man risiko pervers så finnes det mye man kan finne på.

3 Likes

DNO = Lilla
Equinor = Gul
AkerBP = Grønn

Kommer til å kjøre på DNO pga risikoprofilen.
Edit: Solgte meg helt ut mellom 10.60 og 10.95, men tror det er fornuftig å kjøpe inn igjen nå.

4 Likes

Tommel opp, det tror jeg er veldig bra visualisert hvordan oljepris slår ut (ville ikke tatt i direkte kontrakter eller CFD’er pga alle typer risiko du ender opp med, gjerne en tidsfaktor på risikoen også)

Forøvrig er det vel drillerne (helst offshore) som går som ville h om olja blir usaklig god bissniss. vet dog ikke om jeg har sansen for SDRL i chapter 11 eller cowboy Trøim til å leke lykkehjul med roret på BORR. (Men om olja går super så kan du ta i dritt og finne gull)

og krieghof må rope ut om han finner “kvalitets” seismikk (selskap)
fikk en god latter der.

3 Likes

Jeg kjøpte det 2x papiret til Nordnet (BEAR OLJE 2x tror jeg det het) en stund tilbake - var 5 øre i fast spread, noe som gjorde det litt irriterende å komme seg ut og inn uten for mye slippage, men ellers var papiret likvid nok (har jo market maker risk i disse papirene, skal sies).

1 Like

Jeg tenker spesielt 2008-2012 - man kan jo ende opp med en situasjon der olje stiger mye mer enn aksjen

Edit: er klar over at det er litt urettferdig siden selskapene kan gi utbytte.

Mulig equinor tross alt er det beste valget (siden jeg bor i EU har jeg ikke mulighet til å kjøpe BNO som også virker grei).

1 Like

Rent oljebet så er AkerBp hakke bedre enn Equinor

Hva med lundin?

1 Like

Så absolutt også en god kandidat. Men da må du over på svensk børs. Da vil du også måtte tenke på valutta